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멕시코 벽화운동 소고

Title
멕시코 벽화운동 소고
Authors
이종영
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
멕시코의 벽화운동은 1920년대에 멕시코 젊은 화가 등이 결집하여 화가 조각가 협회를 만들고 멕시코 신화, 혁명의 역사, 민중생활을 주제로 공공건물의 벽에 벽화를 그린데서 출발했다. 벽화운동의 대표적 화가인 시케이로스 오로스코 등은 멕시코 혁명 당시 직접 내전에 참여하여 혁명대열에 참가하기도 했고, 한편 시케이로스, 리베라는 파리에 유학하여 서구모더니즘의 경향을 습득하기도 하였다. 그러나 이들은 타블로(Tableau) 일변도에 그친 서구 모더니즘을 비판하고 이태리 르네상스 전기의 벽화를 연구하여 미학적 사회적 관점에서 영향을 받고 민족주의로 일관한 멕시코 미술의 원대한 기초를 수립하였다. 그들은 강력한 민중의 회화를 수립하기 위해 벽화를 재로로 택했으며 식민지의 잔폐를 부정하고 그동안 토착민속품에만 명맥을 유지해오던 고대 인디안 문명을 계승하였다. 이러한 멕시코 벽화운동은 여러 가지 면에서 긍정적인 평가를 받고 있는데 첫째 후진국에서 서구미술을 수용하는 과정에 있어서 식민지 유산을 청산하고 그동안 억압되었던 전통문화를 바탕으로 발전적인 민족문화를 창조하는 기초를 수립하였다는 점과 둘째 사회가 위기에 처했을 때 지식인, 화가들이 적극 현실에 참여하여 대중을 선도하여 예술가적 사명을 완수하였다는 점과 셋째 현대회화의 문제점으로 지적되고 있는 예술의 대중과의 유리를 극복하고 대중성 있는 벽화를 통해 대중에게 직접 호소하여 강력한 민중예술을 수립했다는 점과 넷째 사회의 부조리와 집권층의 부패를 신랄히 비판했다는 점에서 Social Realism의 대표적인 예로 간주되고 있다는 점이다. 이러한 벽화운동의 평가는 문화적 후진국에서 뿐만 아니라 선진국에서도 중요하다. 문화적 후진국에서는 선진문화를 수용하는 과정에서 야기되는 제반 문제점을 어떻게 해결해야 할 것인가 하는 점이고 선진국에서는 예술가와 민중의 유리를 여하히 극복해 나가야 할 것인가 하는 점이다. 또한 멕시코의 벽화운동은 예술가의 사회참여의 방향과 한계를 결정지어 주는데 좋은 실례가 될 수 있다.;Mexican muralism was started about 1920, by some young artist, who have organized painter-sculptors association, and painted murals at the wall of public walls and office-building. The subjects of the paintings are Mexican mythology, history of Revolution, and peoples' lives. Siqueiros, Orozco, and same major painters of Muralism were participated positively in the Revolution, with arms in their hands. And Rivera studied tread of Western Modernism in Paris. But they criticized Western Modernism of its'art for art's sake', and studied pre-Renaissance Italian Murals, and were influenced aesthetic social point, of view, then they consolidated grand foundation of Mexican arts. They chose mural as the material to found intense 'popular-art', denied bitter heritage of conquest and succeeded pre-colonial art, remained in the folk art. Such Mexican Revolution in art is valued positively in many respects. First, in the process of accomodating Western art, they denied bitter heritage of colonial era, consolidated firm foundation of developing national art rooted in the 'folk art', suppressed in the colonial era. Second, they came forward positively in a national emergency, guided people properly and performed their historical mission successfully. Third, they overcame the difficalties of the 'seperation of art and people' which is still a problem in the modern art, and consolidated firm foundation of 'peoples art' appealing to people directly by means of popular wall painting. Fourth, they are regarded as the representative artists of social realism, in the point, that, they criticized the injustice and irrationality of the society severely. These valuation of muralism is important not only in the underdeveloped countries but in the advanced countries in civilization. In underdeveloped countries, it, helps to solve some important problem occuring in the process of accommodating far-reach advanced Western Medernization and in advanced countries, it also helps to solve the problem of the seperation of arts and people. And also it shows a good instance of the direction and limit in the social participation of the artists.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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