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여고생들의 음악적 취향에 관한 조사연구

Title
여고생들의 음악적 취향에 관한 조사연구
Authors
유기정
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Although the development of material civilization enhanced the standards of living for mankined, elevated arts and broadened educational opportunities, man's peace of mind, ""However, dwindled, and man has been increasingly becoming uneasy and restless ,. Mankind searches for peaceful state in both spiritual and material terms. Want of clothing, food and housing often leads to mental instability, since they constitute ths material side of the needs of human being. Emotional side, however, has no less singificant bearings on the state of man's mind. The general purpose of curriculum for music education in Korean middle schools is to ""cultivate musical disposition and creativity through musical experience, enirch aesthetic sentiments among students, and help students arm with integrity of personality so as to enhance their general culture required of good citizens"" Textbooks are compiled and education is conducted in accordance with such purpose. The fact is, however, that Korean juveniles, especially girl students, have been under the heavy influence, much in indiscriminate fashion, of foreing music, so much so that there has been growing need to look back on Korean music education on students. This study is inteneded to look into the actuaL status of such a situation, and contribute to setting the right direction of music educatien for the sake of better tomorrow of Korea's music education. Involved in this study to measure the musical preference among students in respect to their favorite songs are about 1,080 high school girl students enrolled in humanities and vocational course in selected cities. Here are the results: 1. Quite contrary to expectation. lots of students are endeared to famous songs and melodies. Still, most students showed penchant for popular songs both foreign and Korean, appareutly being influenced by mass communications media. It is necessary to rectify the heavy influence of the mass communications media by introducing proper educational guidance to students. a. Lots of students are interested in music education, and they are actually in need of more time for music education. Teachers need to make steady efforts, backed by research programs, to make music an intergral part of students' life by cultivating their interest in music. 3. Students generally agree that famous songs are of significant importance in influencing their personality. Regrettably, however, a lot of students havf been emotionally contaminated by pop songs which have penetrated them with such force that they tend to think of pop songs as ordinary melodies. 4. There is hope, however, that such bad effect of popular songs can be removed because students themselves realize the fact that pop songs are mostly decadent, regressive, cause a confusing impact on the formation of good sense of values, impede the cultivation of healthy mode of life, and are harmful in purifying aesthetic sentiments. Thus it is expected that school education, including choral contest and campaigns for healthy songs, wilL help remove the bad influence from popular songs, and contribute to setting the right direction of music education as a mean to cultivate students' aesthetic sentiments.;物質文明의 發達로 因微한 人類의 生活氷準이 向上되고 藝術이 또한 發達되고 敎育의 機會가 넓어지기는 하였지만 그와는 相當한 거리感으로 人間의 “마음의 平和""는 점차 不安定한 狀態로 치닫고 靜的不인 幸福이나 情緖的인 安定 등은 날로 사라지고 말았다. 우리는 物心 兩面으로 安定되기를 바라마지 않은다. 衣食住의 不足에서 마음이 不安해진다. 그것은 生活上丙의 必要한 物質面이지만 이에 못지 않게 重大한 영향을 우리 마음에 주는 것은 情緖的인 面이다. 現代 우리 生活속에 無分別하게 浸透하고 있는 外來 音樂의 영향은 敎育的인 面에서 特히 靑少年期의 女高 學生들에게 音樂敎育의 反省을 必然的으로 느끼게 하고 있으며 本 硏究를 通해서 實態를 파악하여 올바른 音樂 敎育의 方向을 提示하는데에 다소나마 기어코저 하며 來日의 健全한 音樂 情緖 敎育으로 이끌어 나가려는데에 本 硏究의 目的과 意義를 두는 것이다. 따라서 本杰 硏究에서는 人文, 實業界別 , 都市別硏, 學年別究로 愛唱曲을 中心으로 한 女高生의들의 音樂的 취향을 約 1,080명에 걸쳐서 알아보았다. 1. 學生들의 愛唱曲의 傾向은 比較的 생각보다는 歌曲이나 名曲을 愛唱하는 學生들이 많은 것은 多幸한 일이나 大部分 學生들이 오락 기타 소풍때에 外國 流行歌곡를 愛唱하고 있으며 이는 Mass-Communication의 公害로 因 것이니 이를 是正하고 敎育的인 面으로 유도할 것이 要求된다. 2. 많은 學生들은 音樂授業에 興味를 느끼고 있으며 音樂時間의 不足을 느껴 더 많은 音樂時間을 必要로 하고 있다. 교사들은 音樂의 時烈의 興味를 바탕으로한 音樂의 生活化가 이루어지도록 指導方法에 대한 끊임없는 硏究와 努力을 경주해야 할 것이다. 3. 女高生들의 音樂에 대한 의식경향에서 많은 학생들은 名曲이 學生들의 人格形成에 많은 영향을 주고 있음을 알고 있지만 우리들 生活中에 부분별하게 浸透되고 있는 유행가요에 오염이 되어서 유행가요를 일상의 멜로디인양 느끼고 있는 學生들이 많음은 심히 유감스러운바다. 그러나 4. 學生들 自身이 유행가요는 퇴폐 퇴영적이어서 올바른 가치관 形成에 混亂을 야기시키며 건전한 生活 태도를 기르는 것을 저해하며 정서의 순화와 셀Us에 부정적 영향을 미친다는 것을 스스로 인식하고 있음을 알 수 있겠기에 學校敎育을 통한(교내합창경연대회, 건전가요캠페인) 音樂의 生活化를 학생들의 情緖敎育에 미치는 나쁜 영향을 바로 잡아 올바른 音樂敎育의 方向을 모색할 수 있으며 來日의 健全한 音樂 情緖敎育으로 이끌어 나가는데 크게 기여할 수 있으리라 기대되는 바이다.
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