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한국 현대자수의 조형성과 변천

Title
한국 현대자수의 조형성과 변천
Authors
정필순
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인간이 미를 추구하는 마음은 변함없이 계속되고 시대의 흐름과 사회의 구성 여건에 따라 조형예술의 양상도 변모하면서 발전하고 있다. 초기 자수는 독자적으로 발달하지 못하고 직물의 발달과 더불어 실용적 목적에서 출발하였고, 장식적 효과를 위한 기능적인 수법만이 전승되던 오랜 인습에서 점차적으로 벗어나 변모하고 있다. 즉, 여러 가지 사회적, 문화적, 경제적 조건 등은 필연적으로 자수의 변혁을 초래하였다. 그 변혁은 자수가 조형예술로서의 면모를 갖출 수 있는 요인이 된 것이다. 또 자수가들의 꾸준한 노력은 전통자수에서 보여지는 기능성은 물론, 독창적인 조형적 미를 추구함으로써 자수의 조형성을 정립하게 되었다. 이들은 각종 공모전, 회원전, 개인전 등을 통하여 작가의 사상과 감정, 주관과 인생관, 예술관 등을 조형적 언어를 빌려 표현함에 있어 새로운 재료, 표현양식, 기법 등을 다양하게 구사했다. 현대 미술사조가 정상적인 지각력에 의해 주어진 이미지를 재생시키려는 사실주의에서 개념적이고 형이상학적으로 표현하려는 추상주의로 흐르면서, 다양한 표현양식의 조형이 성행하고 있는 현대이기에, 자수 변시 이러한 사조에 동조하여 변모, 발전하고 있는 것은 당연한 일이다. 이러한 조형미술의 변모는 현대자수의 순수한 조형성을 촉구하였던 것이다. 자수도 창작예술의 범주에 속하고 있기 때문에 자수의 조형성을 검토해 봄으로서 독창적이고 주체성있는 차원 높은 조형자수로서의 방향을 모색하는 데 본고의 목적이 있다. 조형은 인간의 지적 감각에 의한 대상의 표현, 심적 상태의 표현을 위하여 이루어지는 행위를 말한다. 조형미의 형성은 시각적 형식의 조직화에 의하여 심리, 감정, 지식의 질서를 창조해 왔으나 현대에는 사회적 현상과 함께 물리적, 생리적인 면을 비롯하여 dynamic한 상의 형성으로까지 발전해 왔다. 작가들은 미적 조화의 형성요소와 원리를 기본으로 개성적인 조형미를 형성하고 있다. 따라서 자수 디자인 변시 형태의 구성요소와 원리가 서로 잘 조화되어 아름다운 디자인이 되어야만 미적 효과를 얻을 수 있기에 디자인은 형태, 색채, 목적, 용도, 기능 등이 종합적으로 고려되어 세심하고 다원화된 계획을 하여야 한다. 자수에서의 조형미는 형식적 요소의 질서있는 형성, 표현양식, 기법 등의 상호관계, 시대적 조형미의 추구로서 형성되어야 한다. 현대의 조형성의 변모와 과학문명의 발달, 세계적 문화교류의 확대, 경제성장에 의한 생활수준의 향상은 자수에 있어서 소재, 재료, 형태, 색채, 기법 등에서 많은 변화를 보여 주었다. 소재를 구체적이고 직접적인 형태로 나타내던 구상적인 표현에서 작가의 이념의 발로인 상상상적이고 지각적인 감각을 통해 재구성되는 이념적이고 간접적인 형태로 표현하는 비구상적인 표현까지 넓혀 졌다. 전통자수에서 다루어진 소재도 현대 자수작품에서는 작가의도에 따라 해체, 분리, 결합한 재구성, 재조립의 형태미로서 현대인의 지각에 질서를 느끼게 하는 형태를 구성하게 되었다. 형태의 변화는 현실적인 형태에서 이념적인 형태로의 변모를 보여주고 있다. 색채도 자연물에 나타나는 색표현에서 작가의 이념적, 상상적, 감각적인 세계까지 표현할 수 있게 다양화되었다. 재료는 관념적이고 전통적인 것에서 탈피하여 작가가 어떤 재료에 조형적 가능성만 부여할 수 있다면 모두 재료로 구사하게 되었다. 기법은 규칙적이고 섬세한 전형에 억매이던 표현기법이 작가의 이미지를 효과있게 나타내기 위해서는 필요한 모든 방법을 자유롭게 변형, 또는 창조하여 표현하고 있다. 현대자수는 작가가 의도하는 주제를 효과있게 표현하기 위해서 이질적인 재료를 붙인다든가 염색의 효과를 이용한다든가 하는 방법으로 자수의 조형 세계를 넓히고 과거 장시간 소모되던 창작시간을 단축시킬 수 있는 가능성을 보여주고 있다. 자수는 회화와 같이 이차원적인 평면예술이다. 실이란 양감을 가진 직물질의 독특한 재료에 의해 시각적, 촉각적인 입체를 표현하는 독자적인 조형성을 지니고 있다. 현대자수는 실용적인 면을 내포하기도 하나 작가의 내면적인 조형세계를 미의식에 의하여 개성적인 조형세계로 전개할 수 있을 뿐만 아니라 여성 특유의 재질감과 구성감각, 미적감각을 살려서 주체성이 뚜렷한 보다 차원 높은 조형예술로 발전되어야 할 것이다.;Beauty has been continuously pursued in the history of human society Changes in society have effected changes in the structure of society and these changes have been the cause of the developments in various aspects of plastic arts. In the early days, embroidery began with the development of taxtile fabrics. The sole purpose of embroidery was a decorative one so that the techniques in embroidery for the practical use were the whole matter of concern. For a long period of time, those techniques were inherited without any critical attitude. But now, embroidery is facing a change that will eventually separate modern embroidery from the traditional embroidery. In other words, changes in modern society and the consequent changes in cultural and economical envioronment have brought changes in embroidery. The present changes in embroidery have resulted the factors which can enhance the status of embroidery up among plastic arts. The formativity of embroidery was firmly grounded by ceaseless efforts of modern embroiderers to find original formative beauty as well as the decorative beauty in traditional embroidery. These leading embroiders used new materials, new form of expression, and new techniques in expressing their thought and feeling, their subjectivity, their philosophy of life and arts through artistic language. The present trend of fine arts is deverging from the literalism to abstractionism and various froms of expression are being attempted nowadays, Embroidery is on the side of these experiments which, in turn, promotes the proper formativity of embroidery. At present, embroidery is a branch of creative arts. The purpose of the present these is to evaluate the formativity of embroidery and to find a way to improve embroidery as an independent, creative plastic art. Plastic art is the product of a human behavior to express the objects through intellectual perception along with ore's feeling. At first, the formation of plastic beauty was realized through reorganization of visual form as a psychological, sensitive, and intellectual regularity. But now, it includes the social, physical, and physiological aspects and further, the dynamic formation of images. In this attempt, the artists are forming creative plastic beauty based on the essential elements and principles in formation of artistic harmony. Therefore, design of embroidery must harmonize the essential elements and principles in the formation of artistic beauty. Here must be included form, color, purpose, use and technique with delicacy and multiplicity in scheme. Plastic beauty of embroidery should be comprehended as an interrelationship among systematic formation of formal elements, modes of expression and technique with n intention to pursue plastic beauty of the present period. Mainly with the change in the conception of formativity and along with th.; developments of modern science, increased culutral exchange between nations, and hightened living standard, the subject matters, materials, forms, colors, and techniques in embroidery have gone through many changes. Concrete and direct expression of subject matters was enlarged and blended with abstract and indirect expression to express the artist's idea which can be obtained through imaginative and intellectual perception, and with the reorganization of objects. In modern embroidery, as the artists intention directs, subject matters used in traditional embroidery can be diassembled, dissociated, reorganized arid reassembled to produce formative beauty which will give modern men a perception of orderliness. Changes of formativity shifts from reality to idea. Colors, which were formerly used to describe the colors of natural objects, are now very diverse to express the artist's idea, imagination, and sensation. Any materials can be chosen as long as they can be useful in expressing the artist's intention to produce plastic beauty. Techniques of regualarity and fine pattern are discarded and any technique is adopted and adapted to express the artist's images effectively. In modern embroidery, the artist can attach heterogeneous material or utilize dyeing effect. These attempts help the artist express his theme with precision and wider range of subject matters, along with the possibility and reducing the time required for a work of embroidery. Embroidery is a plane art like painting, but, its original and independent formativity can be obtained through its characteristic material, thread, which has massiveness to produce visual and tactile sensation of cubic objects. Modern embroidery, of course, implies utility. But, furthermore, through embroidery, the artist can develop his internal plastic world refined by his artistic sense and he must be able to produce his own individual plastic world. This individuality is especially of femininity which can be defined as a specialty in the perception of characteristics of materials, composition, and artistic sensation. These will all help embroidery develop as an independent form of plastic art.
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