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Johaness Itten의 기초 디자인교육에 대한 분석

Title
Johaness Itten의 기초 디자인교육에 대한 분석
Authors
김희경
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 응용미술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 Johaness Itten의 기초디자인 교육 - 형태, 질감, 색채에 대한 비교(Contrast) 감각의 훈련을 통하여 이차원적인 문제에서 여러 가지 재료를 다루는 삼차원적인 문제를 해결할 수 있는 조형능력을 기르는 - 을 분석 검토함으로써 현대 디자인 교육에 있어서의 기초교육을 조감하는 계기로 삼고자 하며 나아가 그의 기초디자인 교육의 현대적 의의를 밝혀 보고자한다. 오늘날 디자인이 인간생활에 깊게 관여함으로써 우리는 디자인으로 인하여 즐거움과 편리함을 누릴 수 있다는 것을 인식하기에 이르렀다. 그러나 모든 디자인이 인간생활을 바람직하게 해 주는 것은 아니며 이것은 디자인의 이차원적인 특성 - 개성적이며 예술적인 특질과 기능적이며 즉물적인 특질을 통합함으로써 이루어질 수 있는 것이다. 그러나 이와 같이 바람직한 디자인(Good-Design)을 이루어내기란 매우 어려운 일이며 이를 위하여 과거 19세기 초부터 현대에 이르기까지 많은 노력이 계속되고 있는 것이다. 그 가운데 특히 Deutscher Werkbund(D.W.B.)와 Bauhaus의 디자인 운동은 대표적인 노력이기도 하였다. 이와 같이 디자인의 문제를 해결하기 위해서는 그 바탕을 먼저 이루어 놓는 것이 선결 문제인 것이다. 모든 디자인이 관념적인 것이 아니고 실체적인 것이므로 기초디자인은 감각교육으로서 의의를 갖는다. 그런데 우리의 감각은 “비교에 의해서 작용하기 때문에” 기초디자인은 모든 시각 조형요소를 즉, 점, 선, 면, 명도, 질감, 색채 등에 대한 대비(Contrast) 감각을 통하여 창의적으로 훈련되어져야 할 것이다. 이와 같은 기초디자인 교육이 철저하게 이루어진 것은 Bauhaus의 기초과정을 맡았던 Johaness Itten에 의해서였다. 현대에 이르러서도 그를 소중히 여기는 것은 그가 Bauhaus의 기초교육을 대표하기 때문이 아니고 오직 그의 교육철학 및 교육방법이 특수했기 때문이다. 즉 그의 교육철학은 : 첫째, 학생들의 기질이나 능력에 맞는 교육을 실시하려고 노력하였으며 둘째, 형식적이 아닌 사제 관계를 통해서 학생들의 자연스러운 소질을 발표하도록 하였으며 셋째, 진정한 교육은 그저 배우는 것이 아니라 “ 하는 행위”를 요한다고 생각하였다. 이와 같은 그의 교육철학은 전문적인 예술교육에서 비롯되기 보다는 롯소(Rousseau) 페스탈로찌(Pestalozzi) 등 아동교육 개혁파들에게서 많은 영향을 받았으며 이들 못지 않게 러스킨(Ruskin)이나 모리스(Morris)의 직접적인 영향을 받았다. 또한 노자와 같은 동양적인 사상이나 Mazdaizm(반화교)의 영향을 받았으며 이것은 그의 교육에 반영되었다. Itten의 기초디자인의 목적은 학생들의 창조능력을 해방하는데 있었으며 이를 위한 교육방법은 한마디로 형태, 질감, 색채의 대비와 관계하여 순수 감각체험을 하는 것이었다. 그 가운데서도 특히 재료와 질감연구가 중요하게 다루어졌는데 그는 사물을 정확하게 관찰하고 이를 표현할 수 있는 능력을 기르기 위하여 여러 가지 재료에 대한 철저한 감각훈련이 이루어졌다. 이러한 훈련을 통하여 대조되는 질감이나 형태로서 이차원적인 구성에서 삼차원적인 표현을 할 수 있는 능력을 길렀다. 형태에 대한 훈련은 기하학적인 형태와 표현적인 형태가 중심으로 다루어졌으며 학생들의 개성을 발견해 주기 위하여 주관적인 형태가 연구 되어졌다. 그리고 색채에 대한 이론은 다음과 같은 7가지 대비효과를 중심으로 이루어졌다 : (1) 색상대비 (2) 명암대비 (3) 한온대비 (4) 보색대비 (5) 동시대비 (6) 채도대비 (7) 면적대비 이들 대비가 갖는 독특한 성질과 예술적 가치는 작품제작에 있어서 많은 가능성을 산출해 내었다. Itten의 기초디자인 교육을 분석한 결과 그의 교육방법은 현대 기초디자인에 있어서 받아들일 수 있는 가치가 충분하다. 그러나 현대 디자인은 예술과 산업을 조화시키는데 의의가 있기 때문에 개성적이고 예술적인 면만을 강조한 것은 옳지 못하다고 생각한다. 따라서 우리는 Itten과 같은 철저한 기초교육을 통하여 조형능력을 기르며 이를 바탕으로 산업과 협력함으로써 보다 나은 인간생활을 창조하는데 이바지 할 것이다.;This is purposed to analize Johaness Itten's theory of basic design instruction which begins with two dimensional problems ended with arrangements and three dimensional compositions of various materials by training the contrast, sense in the field of every visible formational elements - form, texture and color and basing upon its analysis, to have an opportunity to prospect the view of today's basic design as a whole so that we could discern out what significance the education of basic design stores in it today. We have come to recognize the fact that, we are able to enjoy as much pleasure as convenience from the effect of design which has become deeply related to the human life. Every design, however, can hardly applicable to offering our life a favorable effect, and this can only be achieved by harmonizing two characteristics of design - both individual and artistic along with functional and visible characteristics. Yet this good design is hard to be formed that we have contributed good deals of effort to it from the begining of l9 century up to date and Design Movement represented by Deutscher Werkbund and Bauhaus seems to be considerably remarkeble one. In order to solve the problems on the design we should build first the basic foundation, which is t,o develop the formational ability. As the design is not idealistic at all but sensuous, the basic design must be instructed by means of sense education. And because our sense organ can function only by means of comparigon , the instruction of basic design must be trained, in the creative way through the contrast, sense in the field of every visible formational elements - point, line, plane, light, and dark, texture and color. This fundamental instruction had been thoroughly accomplished. by Johaness Itten who had been in charge of the basic course of Bauhaus. The reason why we still put today a grast store on him is rather from his unique educational phylosophy and method than his being representative of Bauhaus basic course. The essensial ideals of his phylosophy were: l. Education suiting to the abilities and temperaments of the pupil. 2, Searching out, the young student's natural talents through an informal master-pupil relationship. 3. The belief that true education requires 'doing' rather than mere learning. And all these, especially the last, were as much the direct heritage of Ruskin and the English Arts and Crafts Movement as they were of more narrowly pedagogical tradition af child education, Ltten alao was considerably enfluenced by Oriental thoughts such as Lao-Tse's and Mazdaism which afterwards reflected to his educational phylosophy. The principal purpose of ltten's basic design was to 'release' the creative powers from the nature of the pupil and its method, in short, was to be approached by way of genuine sensuous experience relating with his contrast, sense in the world af form, texture and color, the texture out of which was most, significantly treated by him. He emphasized to bring out expressive ability of students - able to observe the objects precisely, express what they observed visually and form them into three dimensional composition formerly led from the two dimensional composition by means of texture and form contrast. The training in form had been centered on the geometric and expressive form and the subjective form had been studied for the students to find out their oun individualities. Along with it his theory of color contrast, is based on the aeven contrast effeets in the world of colors; 1, the contrast of hue 2. the light-dark contrast 3. the cold-warm contrast 4. the complementary contrast 5. the simutaneous contrast 6. the contrast of saturation 7. the contrast, of extension The unique character and artistic value which these contrasts consist have yield various possibilities in the process of making works. As a result of the analysis on ltten's basic design, his educational method seems to have enough value to be acceptable today in educating modern basic design. Its emphasis only upon the individual and artistic trait, however, seems hardly aggreable, because modern design should put its importance on the harmony of art and industry. Thus it, would be possible for us to contribute ourselves to creating our human life better, through the way of cooperation with industry, which should be based upon the formational ability brought out of the basic instruction as thouroughly practiced as done by ltten.
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