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Visual illusions의 특성과 그 사례에 관한 연구

Title
Visual illusions의 특성과 그 사례에 관한 연구
Authors
길영란
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 응용미술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
An attempt in this dissertation has been made for the designer to recognize the visual illusions, their characteristics as well as pointing out the case studies so as to have effective communication approach in the field of visual disign. Eyes have two kinds of defects in the eyelens and abnormalities such as astigmatism and eccentricity. All these contribute toward the creation of illusions. Also, visual projection area in the cortex of brain does not just duplicate the object, but reunite a little different, retiral-images of two eyes in the brain into one. Seeing the object is not always perceiving it. Perception is selective and it is generally influenced by past experiences as well as present attitudes and motivations. The definition of the act of seeing is adding up of seeing, selecting, and perceiving. The definition of perception is difficult, but its main function is to help organize knowledge and thereby facilitate communication. A perceptional system is one which relates output to input. An illusion is a secondary impression or perception that is false or incorrect and it is distinguished from hallucination. "Incorrect" here means that what we see does not correspond with the objective situation such as it can be determined by measurement. Illusions have two different kinds; physical and psycho-physiological illusions. And though their cause is not easy to define, it lies within the structure of the eyes or on misjudgement. Another theory of illusions is a geometrical illusions defined by Wundt and Lipps respectively most of geometrical illusions are related to above theories. Although there is some extent of difference because of different cultural pattern and individuality, everyone has experienced an illusion. Plastic elements of illusion are location, area & distance, contour, contrast, perspective, figure ground, angle, depth, ambiguous figure and etc.. Color and light, are also elements of illusion, but these are excluded in this study. The characteristics of illusion, as mentioned above, are generally felt strange and they give us a strong image and therefore attract our attention. In th modern visual design, Op. art and Pop. art, we have used various patterns of technique to make the geometrical optical-illusions. These illusions has became as effective means of facilitating the better strong communication with strong concentration. In order to achieve effective communication, it is quite an essential things for the designers to understand these illusions. Thus, this study intends to establish the basis in making patterns of creative visual illusions.;본 논문은 일루젼(Visual Illusions)에 대해 깊이 이해하고 그 특성을 파악하고 나아가 그 사례들을 연구함으로써, 디자이너로 하여금 일루젼의 이점을 탐색하여 시각디자인에 있어서 컴뮤니케이션을 효과적으로 하게 하는데 그 목적을 둔다. 눈의 수정체는 두가지 결점과 난시의 편심률과 같은 비정상성을 가지고 있으며, 이러한 시각구조의 결점은 일루젼의 원인이 됨에 틀림없다. 또한 대뇌의 시각투사영역은 단순한 실체의 복사가 아니며 대뇌에 들어온 약간 다른 두 눈의 망막상은 하나로 재결합하게 된다. 그러나 우리가 사물을 본다고 그것을 다 지각한 것은 아니며 지각은 선택적이며 일반적으로 다른 감각들과 과거의 경험에 의해서 영향을 받는다. 즉, 보는 행위는 감각+선택+지각으로 정의될 수 있다. 지각 활동은 자극 - 신호에너지의 복합적인 생리학적 과정과 정보를 받는 심리학적 과정을 모두 포함하며, 지각의 중심문제는 어떻게 두뇌가 망막의 패턴들을 해석하는가 하는 것이다. 일루젼이란 물리적인 측정과 일치하지 않는 시지각을 말하며, 정상적인 사람의 정상적인 상태에서 필연적으로 나타나며 환각과 구별된다. 일루젼에는 물리학적인 일루젼과 심리 - 생리학적인 일루젼이 있으며, 그 원인은 설명하기가 어려우나 시각기관이나 판단의 잘못에 그 원인이 있으며 과거의 경험, 연상, 욕구, 상상 등 다소 다른 영향들이 일루젼을 만들며, 지각에는 일루젼으로 가득차 있다. 또한 일루젼의 이론에는 Lipps와 Wundt의 기하학적 일루젼에 대한 정의가 있으며, 기하학적 일루젼의 대부분은 이 두 이론 중의 하나에 관련된 것이다. 그리고 문화권이나 개인에 따라 정도의 차이는 있으나 일루젼은 누구나 반드시 경험하게 된다. 일루젼의 조형적 요인은 위치, 면적과 길이, 윤곽선, 대비, 원근법, 도형과 바탕, 각도, 깊이, 모호한 형 등이다. 그러나 이 이외에도 색채, 광선 등도 일루젼을 형성하는 요인이 되나 이러한 것들은 여기서는 제외하였다. 위에 서술한 일루젼들의 특성은 대체로 이상한 느낌이나 강한 이미지를 주어 우리의 시선을 끌게된다. 회화나 특히 포스터를 중심으로 한 시각디자인의 사례들을 분석해 본 결과, 이들은 관찰자에게 강한 집중력을 불러일으키는 다이나믹하고 운동감이 강한 느낌을 주는 조형적 표현수단으로 사용하여 왔음을 알 수 있다. 모든 조형예술은 어느 정도 일루젼을 포함하고 있어 시각예술 전반에 걸쳐 다양하게 작용되며, 현대 시각디자인 또는 Op art, Pop art 등에 있어서는 기하학적 유형의 일루젼을 일으키게 하는 다양한 기법의 패턴들이 많이 사용되고 있으며, 이러한 일루젼들을 모두 강한 집중력으로 컴뮤니케이션을 원활히 하는 효과적인 수단으로 등장되고 있다. 그러므로 특히 디자이너에게 컴뮤니케이션을 조형경제적으로 성취하기 위해서는 이러한 일루젼의 참된 이해가 있어야 할 것으로 생각하며, 나아가 새로운 창조적인 일루젼의 조형패턴을 만들어 내는데 기초가 되고저 한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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