View : 45 Download: 0

William Morris의 디자인 사상에 관한 연구

Title
William Morris의 디자인 사상에 관한 연구
Authors
김영희
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 오늘날 그 영역과 영향이 절대적으로 확대되고 중시되고 있는 디자인 운동을 보다 현실화하고, 확고한 철학을 가지고 추진되어야 한다는 입장에서 디자인 운동의 선구자인 William Morris의 디자인 사상을 오늘의 시점에서 분석하였고 그 장점을 우리의 디자인 운동의 실천에 적용해 봄으로써 보다 바람직한 방향을 모색해 보고자 한 것이다. 오늘의 인간환경에 있어서 ‘ 만들어진 것은 디자인 된 것이다 ’라고 하리만큼 우리가 대하는 모든 물건은 디자인 되어 있지 않은 것이 없다. 그러나 이렇게 디자인되어진 모든 물건이 과연 인간생활환경의 미적 감각을 위해서 얼마만큼 바람직하게 공헌하고 있는가에 대해서는 아직도 요원한 단계에 머무르고 있다고 할 것이다. Morris가 그의 미술공예운동을 성취하고자 했던 시대는 세기적인 산업혁명으로 인해 새로운 기계시대가 진행되었고 그로 인해 모든 제품은 대량생산으로 공급되어졌으나 그 제품의 질적, 미적 기준은 극히 저질의 것이었다. 그것은 제품의 외관은 가식적인 미를 생산하도록 탐구되었으나 보다 대중의 측면에서 탐구되지 못했기 때문이다. 그러나 이 시대는 이기적인 상업주의 사고가 전 생산과정을 지배하였기 때문에 사람들은 산업화로 인한 생산의 증대, 재의 증대만을 보았고 그것으로 인한 인간생활 환경의 추락은 외면시하였다. 이러한 상태 아래서 예술가들은 산업화와 기계화라는 생활 속에 그들의 예술이 침해되어 간다는 위험의식에서 자기를 지키려는 방파제로서 ‘예술을 위한 예술’의 구호를 들고 나왔다. 따라서 인간 생활에 있어서 예술의 감각은 더욱 메말라 갔다. 여기서 Morris는 인간생활 감각의 실체인 예술의 위기를 직시하였고 때문에 생활에 채용되는 모든 것(물)에 형태나 질의 문제를 새로운 조형양식의 문제로 강하게 의식하였다. 그것은 바로 예술이 형태로서 우리 생활과 깊이 관계가 있다는 즉, 실용예술이라는 새로운 개념을 탄생시킨 것이었다. 그의 사상의 핵심인 ‘조형의 민주화’라는 것은 이러한 의식에서 출발하였고 미술공예운동을 통해 그것을 실천하였다. 그가 추구하였던 아름다운 대중예술의 창조는 바로 20세기 제디자인운동(Art-Nouveau운동, 시카고파운동, Werkbund, D.I.A., Bauhaus)의 이념에 그대로 이어졌으며 그것은 바로 오늘의 인간적인 생활을 위한 디자인(Design for life)의 출발이 되었다. Morris에 의해서 출발된 서구의 현대 디자인의 형성과 배경은 우리의 그것과는 본질적인 차이가 있다. 그러나 Morris에 의해서 형성된 디자인의 본질 즉 디자인은 상업주의에 의한 상품만을 위한 수단이 되어서도 안되고 또한 대중생활에 질적 향상을 위한 디자인이 아닌 디자인 그 자체만의 어떠한 예술적 감각의 추구만 있어서도 안된다는 원리는 서구에서와 마찬가지로 우리의 디자인운동에 있어서도 가장 중대한 문제인 것이다. 그러므로 우리의 디자인 운동을 보다 바람직하게 성취하기 위해서는 이와 같은 근본적인 Morris의 철학을 바탕으로 그의 이념을 우리의 사회체제에 맞게 부합시켜 실천해야 할 것이며 그것을 발판으로 꾸준히 정진해 나가야 할 것이다.;Design activity, today, is increasingly broadening its role and importance in our daily life. In consideration of this phenomenon, the modern design movement, should be developed on the basis of a determined philosophy that, is fitted to the social environment;. In accordance with this assertion, it is intended in this thesis to explore the ideas on design of William Morris, who was the forerunner of the modern design movement, from today's point of view and to seek desirable directions by comparing his principles to the implementation of the Korean design movement. There is nothing in human life which has not been designed. Everything that is made is designed. However, it is difficult to assess what has been the contribution of this all-encompassing design activity to our human environment in an aesthetic sense. Morris began his arts arid crafts movement when almost, all kinds of goods were mass produced by machnies invented during the industrial revolution. The aesthetic quality of contemporary products, however, was abominable. This was attributable io the fact, that industrialists had little concern for the external apprearance of products; they felt, no compunction to create products which, while still functional, would also contribute to the development of taste and sensitivity to beauty in the common people. In this era, selfish commercialism dominated the whole course of the production system. People were only interested in increasing production and gaining wealth, spurred by industrialization and mechanization. They did not pay attention to the deterioration and degradation of the human environment which was being caused by flooding the marketplace with coarse products. Artists, disturbed by those developments, advocated an 'art for art's sake' movement and pushed it forward hoping to prevent their art, from becoming corrupted by the industrialization and mechanization. Meanwhile, the sense of art, among the public degenerated day by day. Morris felt that the arts had fallen into crisis and was struck by the necessity to create a new concept, regarding the shape or quality of articles of daily use, Morris, by considering the arts as an intrinsic matter of shape and design in human life, formulated the new concept, of the arts: functional arts. His main idea, the democratization of art, was originated from this and was put in practice through the arts and crafts movement. His idea of creating arts for the common people was succeeded by such various modern design movement during the 20th century as the Art Nouveau movement, the Chicago School movement, the werkbund, D.I.A. and Bauhaus, and out of it the 'modern design' movement has grown. There is a fundamental difference between the background and development of modern design in the West and that, in Korea. However, Morris' concept of design presents the most significant principle io the modern design movement in Korea that design should neither be employed as means of producing goods for commercialism only, nor of creating artistic feeling that can be appreciated by few artists, but does not improve the standard of manufactured goods. Therefore, in order to develop the design movement in Korea more effectively, it, is desirable to harmonize his philosophy with our present social structure, and to make strenuous, continuous efforts for successful achievement.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE