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경영자 사고에 관한 비교연구

Title
경영자 사고에 관한 비교연구
Authors
이희자
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
경영자의 행동을 이해하기 위해서는 그들의 사고를 연구할 필요가 있다. 물질적인 측면에서 비물질적인 측면으로 경영사고의 연구방향이 옮겨진 것은 비교적 최근의 일이다. 본 연구는 헤어, 기셀리, 포터(Hair, Ghiselli, and Porter, 1966)의 연구 결과를 기초로 하여 한국의 경영자 사고를 다른 14개국과 비교, 분석하여 어떤 군집과 유사한지를 살펴 보고, 한국의 산업사회에 흐르고 있는 전반적이 제 경향을 조사하기 위하여 경영실무에 관한 태도와 가정, 관리역할에 대한 인식적 서술, 동기와 만족의 측면을 조직계층별, 규모별, 년령별, 교육수준별로 나누어 상세히 분석하여 종합적으로 이들의 관계를 요약하여서 한국 경영자들의 사고의 현상태를 파악하려고 노력하였다. 표본조사는 94개의 기업체에서 94명의 경영자를 대상으로 하여 우편으로 질문지 방법을 사용하였으며, 계산방식은 컴퓨터를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. (1) 한국의 경우는 경영자 사고의 차이를 산업수준이나 문화의 차이로 설명한 헤어, 기셀리, 포터(1966)의 연구결과와 일치하지 않았다. 앞으로 본문에서 언급한 방향으로 연구가 요구된다. (2) 계층별 분석에서 높은 조직계층의 관리자가 경영실무에의 태도(조직정보와 목표의 분배)에서 민주적이며, 자율성과 존경욕구의 충족도가 매우 높다. 낮은 계층에서는 자아실현욕구의 불만족이 크다. (3) 규모별 분석에서 소기업관리자의 경우에 개인의 리더쉽 능력을 믿고 있으며, 존경과 자율성욕구의 충족도가 높았으며, 대기업관리자의 경우는 사회적 욕구의 충족도는 높으나 자아실현욕구의 불만족도가 크며, 존경과 자아실현욕구를 매우 중요시 한다. (4) 연령별 분석에서 40세 이상의 관리자는 사회적 욕구, 존경욕구, 자율성욕구의 충족도가 높았으며, 존경욕구의 중요도 역시 컸다. 반면 39세 이하의 관리자에게서는 자아실현욕구의 불만족이 컸으며, 이 욕구를 또한 매우 중요하게 고려하고 있었다. (5) 교육수준별 분석에서는 오히려 교육수준이 낮은 관리자의 경우에 존경욕구의 충족도가 충족도가 컸으며, 교육수준이 높은 관리자에게서는 사회적 욕구의 충족도는 높으나 자아실현욕구의 불만족이 크게 나타났다. (6) 경영실무에의 태도에서는 소기업, 높은 계층, 39세 이하, 학력이 높은 관리자의 태도가 민주적으로 나타났다. (7) 욕구충족에서는 높은 계층, 40세 이상, 학력이 낮은 관리자의 충족도가 높았으며, 특히 존경과 자율성욕구는 40세 이상의 높은 계층의 관리자에게서 충족도가 높았다. (8) 욕구만족도에서는 대기업, 낮은 계층, 39세 이하, 학력이 높은 관리자의 불만족이 크게 나타났으며, 특히 자아실현욕구에서의 39세 이하의 관리자의 불만족은 매우 크다. (9) 욕구의 중요도에서는 대기업, 높은 계층, 39세 이하, 학력이 높은 관리자가 더 중요시하고 있으며, 특히 존경욕구에서는 대기업, 40세 이상, 학력이 낮은 관리자가 더 중요시 하고 있음이 나타났다.;So that we can understand thoroughly a manager's behavior, it is necessary to investigate his beliefs among other things. In managerial thinking, there has been found a change of his emphasising factors from "tangible" into "intangible!" This study aims at examining the relative roles of the culture background and the industrialized degree in the managerial beliefs of a sample of Korean managers and sets out to establish what beliefs the Korean managers hold and how they compare with those managers of other countries. In particular, this study inquires into whether the gap in beliefs found by Haire et al. (1966) occurs in Korea. The contents of this study were limited to these five main areas: Attitudes and Assumptions Underlying Management Practice; Cognitive Descriptions of the Managerial Role; Managerial Motivations and Satisfactions; Comparison of Manager's Types: Comparison of Manager's Types in Korea. The results of this study are based on a sample of 94 managers. The detailed breakdown of sample is shown in Appendix, and the sample has been drawn from 94 companies, especially from their various ages, levels of management, sizes of companies, and degree of educations. The survey was conducted in a questionnaire method, mail survey, and computer used computation for data. The major findings from this empirical study can be summerized as under: (1) The Korea sample results in a failure in explanation of managerial attitudinal differences when it is analysed on the basis of industrialization or cultural differences. (2) In level of organization, higher-level managers have more democratic or participative attitudes and more fulfilled in Autonomy, Esteem needs than lower-level managers L□-level managers are definitely more dissatisfied in Self-Actualization need than their colleagues at upper levels. (3) In size of company, the larger companies seems to produce greater feelings of need for fulfillment in Social need area, are more dissatisfied in Self-Actualization needs, and attached more im ortance to the Esteem and Self-Actualization needs. On the other hand, the smaller companies have more democratic attitudes (Capacity for Leadership and Initiative) and more fulfilled in Esteem and Autonomy needs. (4) In age of managers, older managers have more fulfilled Social, Esteem, and Autonomy needs area. Also, there is a slight trend for older managers to attach more importance to Esteem needs.
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