View : 834 Download: 0

조선시대 명종조의 불교 중흥정책

Title
조선시대 명종조의 불교 중흥정책
Authors
황선화
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이씨왕조는 고려말에 전래한 유교를 국가이념으로 하여 건국하였기 때문에 유교주의국가의 기초를 확립하기 위하여 그리고 인적 물적인 재원의 확보와 확립을 위하여 계획적인 억불숭유정책을 정하였다. 고려는 국초이래로 계속적으로 발전하여 모든 국민의 신앙과 사상이 되었던 불교는 이조시대에 들어와서 부터는 간혹 호불군주의 출현도 있었지만 심한 박해로 말미암아 타락되고 산중으로 숨어버리게 되었다. 그라나 명종이 12세의 어린나이로 즉위하여 그의 모후 문정왕후 윤씨가 섭정하게 되자 전국적으로 불교를 부흥시키고자 하였다. 이에 문정왕후는 실질적으로 불교 중흥의 임무를 맡을 수 있는 승을 전국적으로 물색하였고 이때에 승 진우가 발탁되었던 것이다. 문정왕후는 섭정 초부터 성내의 이사인 정업원을 재건하려 하였다. 그러나 정업원이 중종반정 이후 독서당으로 하사된 적이 있기 때문에, 비록 40여 년간 공사로 내려왔다고 해도 유신들의 반발은 큰 것이었다. 문정왕후는 선왕후궁의 거처를 위하여 복립한다는 명분 하에 수리하나 후에는 왕후의 목적한 바대로 이승의 거처가 되었다. 한편 연산 중종의 배불정책으로 탁승법 양종 그리고 승과가 모두 폐지되어 자연히 승려는 범법자로 타락하게 되었다. 문전왕후와 보비는 승려에 대한 신분보정을 위하여 유신 등의 강력한 반대를 무릅쓰고 명종 5년에 단? 교량종을 부활하고 도첩제를 실시하여 승려의 신분을 국가가 공인하고, 식년마다 승과를 거행하였다. 모후의 영향으로 소불 선불하게 된 명종도 적극 승려를 보호하였다. 명종 10년에 을묘왜변이 돌발하자 군액이 부족하니 승려를 동원하자는 유신들의 주장에 대하여 왕은 승려도 천민이므로 보호해야 한다는 이유를 내세워 호승정책을 폈던 것이다. 그러나 명종 20년에 문정왕후가 돌아가시자 배불론이 다시 노□같이 대두하여 양종 승과 도첩법이 폐지되고 승려의 사회적인 지위도 떨어져서 불교는 다시 산중으로 숨게 되었던 것이다. 문정왕후와 보비의 불교중흥정책으로 인하여 점점 퇴화되어 가던 승려의 질이 약간이나마 높아졌으며 불교가 잠시나마 빛을 보게 되었다. 이렇듯 문정왕후와 보비에 의한 15년간의 불교중흥사업은 비록 좌절되었으나 그 후 궁중에 숭불정신의 뿌리를 박았으며, 교계에 서산? 유정과 같은 유위한 인물을 배출하게 되어 교단의 명맥을 유지하고 임난에 국난을 구하는 선구적인 역할을 하였다.;The Ye Dynasty was established on the basis of Confucianism which had been introduced in the late stage of Koryo. and they made it the cornerstone of national policy to restrict Buddhism and adopt Confucianism as a state religion in order to consolidate the foundation on the nation and the royal authority and also to secure human and national resources. Buddhism which had developed continuously since the beginning of Koryo to become faith and thought of the people had been degraded to the severe persecution and it had escaped from the public. Then Queen Munjung set to rule as regent of her 12-year-old son, Myungjung (the 13th King of the Yi Dynasty). She devoted herself for the revival of Buddhism Queen Munjung had looked out for a Buddhist monk who could take charge of the substantial task to revive Buddhism throughout the nation and a great Buddhist monk,Powu, was selected. From the beginning of regency, Queen Munjung intended to reconstruct Jungupwon which had been the Buddhist nun's dwelling house in the citadel. But, since jungupwon had once granted to Confucian schloars to use as a reading room after the Joongjong renovation, the repulsion of Confucian scholars were great. Queen munjung repaired it to be used for the residence of the King's concubines. After all it became Buddhist nun's dwelling house as queen had intended. Meanwhile, Yunsan and Joongjong had practised the anti-Buddhist policies and Tochup-law, Yangjong (Zen Buddhism and non-Zen Buddhism) and the state examination for Buddhist monk had been abolished altogether. Consequently Buddhist monk became outlawed from the public life and they were corrupted extremely. Buddhist monk Pown and Queen Munjung intended to chage the social status of Buddhist monk and to promote the quality of Buddhist monk. To do so, they revived Yangjong, and Tochup-law was put into effct and the state examination for Buddhist monk was practised every two years to make Buddhist legal in the 5th of Myungjong (1550) despite of the strong repulsion of officials and Confucian scholars. Myungjong who became to like Buddhism by the infuluence of his mother patronized Buddhist monk. When Ul-myo Incient caused by Japan broke out in the 10th year of Myungjong (1555) and soldiers were insufficient in number, confucian scholars insisted that Buddhist monk should be mobilized, but King Myungjong protected Buddhist monk saying that they are his people too. However, Buddhism was rejected again as soon as Queen Munjung died in the 20th year of Myungjong (1565), and also Yangjong, state examination for Buddhist monk and Tochup-law had been abolished altogether. Consequently the social status of Buddhist monk had declined and they escaped from the public and lived a secluded life. In the reign of Myungjong, the social status of Buddhist monk was improved a little and Buddhism has revived and the quality of Buddhist monk has became enhanced little by little by the Buddhism revival policy of Queen Munjung and Buddhist monk,Powu. As I have mentioned above, a Buddhism rehabilitating policy, promoted by Queen Munjung and Powu for 15 years,was upset in the midst of accomplishment. But the spirit believing in Buddhism was propagated to the nation and then a great number of worthy persons, for example great Buddhist monks Susan and Yujung, appeared in the domain of Buddhism and Buddhism remained in existence by their efforts. During the Japanese invasion of Korea in 1592 (namely Imchinwaeran), they led the van of relieving the nation in an insurrection.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE