View : 610 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author고명덕-
dc.creator고명덕-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:04Z-
dc.date.issued1975-
dc.identifier.otherOAK-000000053326-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202448-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053326-
dc.description.abstract예술, 특히 문학작품을 크게 구별한다면 생활에 직면하여 대결하는 현실적인 세계와 생활에서 벗어나 순수한 정서의 세계로 몰입하는 이상의 세계가 있다 하겠다. 이상과 현실은 문학에서 가장 본질적인 것이요, 숙명적인 대립이다. 작가는 현실세계의 봉사자가 될 수도 있고 낭만세계의 봉사자도 될 수 있는 것이다. 특히 사회가 혼란하거나 불안할 때 그것은 더욱 뚜렷이 구별되어진다고 본다. 1930년대라면 세계적인 파시즘의 물결로 국제적으로나 국내적으로 매우 불안했던 시대였다. 일제의 압박 밑에 있던 우리나라 역시 정치, 문화, 사회적인 면은 물론 문학적인 면에서도 가혹한 사상의 억제로 말미암아 매우 불안했던 시기였다고 본다. 그러나 그러했던 시기였음에도 불구하고 순수문학이 탄생되었다는 점은 길이 남을만 하다. 바로 이시기에 예술지상주의를 부르짖었던 문학단체 구인회□□□□□□□□□□□ 의 대표적인 작가 중의 하나라고 볼 수 있는 이효석은 그의 짧았던 생애를 통하여 장단편 합하여 모두 55편이라는 작품을 남겼다. 보통 그의 작품세계를 동반작가 시절의 것과 그 이후의 것으로 양분하기도 하지만 필자는 동반작가 시절의 작품을 제외하고(그 이유는 효석 작품의 가치가 1933년 이후 서정적 계역의 작품에 있다고 보았기 때문이다.) 그 이후의 시기에 나타난 작품들에서 도회지를 중심한 내용과 그의 생활과는 정반대라고 볼 수 있는 토속적인 세계를 그린 내용으로 크게 구분하였다. 그의 작품 속에 나타나는 인물, 성, 자연은 대체적으로 이차원적이 성격으로 나타나는데 인물은 조국의 향토 속에서 자연에 몰입하여 순수하게 모든 것을 잊고 그냥 운명에 순응하는 형과 그것을 극복하고 새로운 것을 추구하고자 하는 형으로 나타나 보인다. 또한 그의 작품내에서 쉽게 찾아 볼 수 있는 성적 묘사 역시 동물을 사용하여 상징적인 수법을 쓰기도 하였고 노골적인 표현을 하기도 하였다. 그런데 그가 묘사했던 남녀관계와 성의 개방은 자연이라는 배경 아래서만 순수하고 아름다울 뿐 그 곳을 벗어나면 후회와 번뇌만이 엿보인다. 그가 1930년대라는 시대감상과 역사의식을 도외시 하여 작품 활동을 하였다는 점에서 그의 작품 가치를 저하시키기도 하지만 효석은 사회비판적 현실주의 문학보다는 환상적 이상주의적 문학의 입장을 취했던 것으로 보여 진다. 그리하여 그는 내면의 욕구에 의한 자아를 가지고 작품 활동을 하지 못했던 그 상황에서 벗어나 자연과 Eden이란 이상향을 세워놓고 그 속에 효석의 왕국을 건립한 것으로 보인다. 마치 은자가 속세와 인연을 끊고 자연 속으로 파묻히듯이 그도 자연 속으로 들어갔던 것이다. 그가 자연 속으로 몰입한 이유 중의 하나는 검열국 사건 후에 실의의 낙담을 하였기 때문이라고 볼 수 있다. 그가 1931년 처의 고향 경성으로 내려간 뒤의 작품 <산> <메밀꽃 필 무렵> <들>에서 자연에 탐닉하는 모습을 보아 알 수 있다. 그때부터 그는 자연이라는 테두리 속에 현실과는 유리된 사건들을 전개하고 압박받던 우리 민족에게 현실감각을 표실한 제이의 세계를 제시하여 잠시라도 도피와 탈주의 한 방법으로 살도록 하였던 것 같다. 그가 이와 같이 몰입해 들어갔던 자연에 대한 자세는 한국의 자연 즉 빼앗긴 조국 강산에 대한 집착으로 볼 수 있다. 또한 그가 서구를 그리워하여 작품 속에 나타내 보였던 이국정서는 완전한 아름다움, 곧 완전한 자유에 대한 단경이었던 것으로 파악된다. 그것은 그가 열렬히 우리의 자유를 갈망했기 때문이 아닐까 생각된다. 그리고 그가 한국의 논리관이나 도덕관을 무시한 것처럼 작품세계를 꾸며나갔으나 효석은 오히려 모랄이나 가치상을 역설했던 것으로 보여 진다. 효석과 같은 시대에 토속적인 세계를 구축하고 한국의 농촌을 배경으로 삼았던 김유정의 인물 역시 역사의식이나 시대감각을 외면한 인물들로서 거의 피해자와 가해자와의 두 양상으로 나타난다. 그런데 유정의 주인공들은 대부분이 순수한 토착세계에서 생활하는 사람들로서 그들의 울분이나 억울함을 토로하기도 하고 피해 계급의 참상을 고발하기도 하는 소박하고 단순한 인물들이다. 그러나 효석의 인물은 유정의 인물처럼 자기의 권리를 주장하거나 악착스럽게 살아 보고자 하는 생활인이 아니라 생활고의 흔적도 없고 심각한 문제나 내면의 갈등도 없이 초연한 척 군림하고 있는 인물이다. 그것은 타인에게 자기 궁색함을 보이지 않으려고 허세를 부리던 우리 선조의 고집을 고수해 보려고 하지 않았는가 생각된다. 그러나 그의 작품내의 인물 모두가 다 그랬던 것은 아니다. 자연을 배경으로 한 작품 내에서 특히 그랬던 것이다. 자연세계를 벗어난 도회지나 현실 내에선 무슨 수를 써서라도 자기의 이익을 성취해 보려는 인물도 나타난다. 똑같이 자연을 배경으로 한 작품들을 (유정과 효석의) 살펴보면 효석의 인물이 유정의 인물보다 소박하지도 못하고 뚜렷한 개성도 없었으나 그의 확고한 자기 개성의 문체와 자연세계의 아름다움은 절대 유정 못지 않게 높이 평가되어야 한다고 생각한다.;To discriminate in large scale of the arts, especially the works of literature, one is the world of reality to confront against existence directly, and the other is the World of adeal to absobe in the world of pure emotion out of the existence. The Ideal and reality is t he most essential matters, and fatalistic confrontation. Therefore, the writer shall be a man of service for the realistic world and also shall be a man of service for the Romantic world. Especially, the descrimination of the two worlds become more vivid in the complicated and insecure society. The years of l930s had been very uncertain years internationally and domestic by the waves of world fascism. Under the Japanese domination, our country has been very uncertain in political, cultural and social fields but, also in literal fields by the severe pressure in thought. Regardless of the years in such uncertainty, the creature of Pure Literature was a great accomplishment. In such years, a member of KOO IN HOE (Nine members club), a group insisting The Art-for-Art Principle, and one of the typical writers of 1930s, Lee, Hyo Sok remained 55 works including short stories through his short life. In common, his literary world is devided in those of Accompanying writers' age and those of thereafter, but,, I divided his works into two facts; one is the contents stressing cities and the other is the contents describing the rural world which is the opposite part, from his life, except the works of Accompanying writers' age (because I think his value is found at the lyrical works since 1933 ) The persons, sex and nature are expressed in the character of duality, and fictional persons in his works are expressed two types: One, who obeys the destination forgetting every thing absorbed into the nature of home country, and the other one, who wants to accomplish newness overcomming the nature (pursuiting his own profits). Also, in the sexual expression which we can find in his works easily, he used the method of symbol by animals and it, is expressed also spened way. Some depreciate his value of' works for his literary activities not regarding to the periodical sense and historical consciousness of 1930s, it seems that Hyo Sok took fantastic and idealistic litarary standpoint, instead of Social criticism and realistic literature. Therefore, out of the situation in which he couldn't has his activities of work with self by the internal desire, he established his kingdom at the Utopia of nature and Eden. As if the sages absorbe into the nature apart from this world, he emerged into the nature. One of the reasons he absorbed into Nature seems that he returned his native place with disappointment after the KUMYOL KUK EVENT. In his works such as ""San"" -Mountain, ""□□HLL KOK PIL MURRYOP-When Buckfcet Flower blowwoms"" and ""DEUL-Fielld""etc,after his returning to his wife's domicile in 1931, we can see his absorbement of nature. From then, lie desplayed events, isolated from reality, in the category of nature, damonstrated the 2nd world to our people who lost, the sense of reality, and let them have their temporary evacuation and rest . The attitude towards the nature in which he absorbed himself shall be interpreted as persistence for the lost, country. And the Emotion of Foreign land he told in his works, missing Western Hemisphere, was the complete beauty, longing for the complete freedom. I think it is because he wanted t he freedom itself eagerly. Though he leads his works as if he disregarded Korean Ethical viewpoint and Motal viewpoint, he insisted on the Morality and Value of the world. At the time of Hyo Sok's age, the persons appear in KIM, Yoo Jung's works in which the local custom world was established and backgrounded by the Korean farm villages were found in two styles such as Victim and Assailant disregarding historical consciousness and periodical sense. But, YOO JUNG's hiroins were those who live in the world of pure locality and they talk each other of their wrath and depression, and also they were the people who complaint the miserable situation of suffered class. But, HYO SOK's hiroins are not, like the hiroins who insist, on their rights with strong will to live, but without, any internal problems, without any difficulties of livelihood, stood fivmly with heavy hearts. It seems that he wanted to keep the persistance of our ancients who make-believe not to show their difficulties in livelihood to others. I don't say all oz the persons in his works are the same. I mean that it was especially in his works back-grounded by the Nature. At the cities and reality apart from the natural world, there appear hiroins who want to achieve his own interest with whatever-tray-it-is. To examnine the works backgrounded by the Nature, of YOO JUNG and HYG SOK, the hiroins of HYO SOK is not so simple and charactersitic as YOO JUNG's,but, his writing style, firm and characteristic, and the beauty of the Nature and must, be estimated highly as much as YOO JUNG.-
dc.description.tableofcontentsI. 서언 1 II. 효석 작품에 나타난 자연관 6 A. 기존설 6 B. 자연과 성의 이원성 18 C. 자연미의 재발견 44 III. 효석 작품에 나타난 Character 54 A. 이국정서의 표현 56 B. Eden의 추구 70 C. 자연에 대한 향수 78 IV. 김유정작품의 Character와의 비교 84 V. 결론 101 참고문헌 106 ABSTRACT 108-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3561798 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title이효석 작품의 이원적 성격 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page110 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공한국어교육분야-
dc.date.awarded1975. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE