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Buxtehude까지의 toccata에 대한 연구

Title
Buxtehude까지의 toccata에 대한 연구
Authors
김영희
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
16세기와 17세기에 성행하던 toccata는, 독주건반악기 ( clavichord, harpsichord, organ ) 와 lute를 위한 자유로운 즉흥 곡으로, 종교적인 작품과 세속적인 작품에 쓰였다. 15세기의 praeambulum이나 16세기초의 intonazione는, 종교적이고 세속적인 목적으로 사용되던 독자적인 곡이었다. 초기의 toccata는 단순한 악곡으로 되어있었으나, 점차 화려하고 장식적인 악구를 삽입시키므로서, 기교적인 작품으로 변화되었다. 특히 16세기 말에 와서는, 리듬과 박자가 자유롭고 단성부 ( homophony ) 의 성격을 띤 toccata에 모방적인 부분을 연결시키므로서, toccata의 양식을 갖추게 되었다. 즉 Claudio Merulo (1533 ~ 1604) 는 기교적이며 즉흥적인 성격을 갖는 toccata에, 모방적인 ricercare를 삽입시키므로서, toccata의 범위를 넓혔으며, Merulo의 toccata의 구조 (toccata-ricercare-toccata-ricercare-toccata)를 원천으로 하여 toccata가 발전하게 되었다. 이러한 toccata의 구조를 기초로 하여, Girolamo Frescobalid (1583 ~ 1643) 는 반음계적인 기법을 사용하여 남독일악파에게 영향을 주었고, 그 후 북독일악파의 Dietrich Buxtehude (1637 ~ 1707) 에 이르러, toccata로서의 완전한 면모를 갖추게 되었다. 본 논문에서는 초기의 Adam Ileborgh 의 praeambulum 으로부터, Buxtehude 의 toccata에 이르는 변천과정을, 문헌을 통하여 살펴보았으며, toccata의 대표적인 작곡자인 Merulo, Frescobaldi, Johann Jakob Froberger (1616 ~ 1667), Georg Muffat (1653 ~ 1704), Johann Pachelbel (1653 ~ 1706), 그리고 Buxtehude 의 작품을 분석하므로서, 앞의 다섯작곡자들 (Merulo, frescobaldi, Froberger, Muffat, Pachelbel) 이 Buxtehude의 toccata에 미친 영향을 연구하였다. Buwtehude의 toccata의 양식을 정리해 보면 다음과 같다. 첫째 : 악곡의 구조는 Merulo의 구조에 기초를 두고 있을 뿐 아니라, 각 부분은 서로 대조되는 악상과, 구조상의 변화를 지닌 분리된 부분으로 연결되어 있다. 둘째 : 각 부분은 속도와 박자가 다양하게 변화되고 있으며, 교회 sonata와 유사하게 구성되었다. 이러한 작풍은 Muffat의 작품에서 특히 강조되었다. 셋째 : 화성은 대체로 근친조로 전조되고, 각 부분의 시작과 마지막음은 전조된 조의 으뜸화음이나 딸림화음으로 되어있다. 그러나 악곡의 시작과 마지막은 으뜸화음을 사용하므로서, 음고와 곡의 조성을 제시해주기 위한 본래의 목적을 상기 시킨다. 뿐만 아니라, Frescobaldi 가 사용한 반음계작인 기법과 Pachelbel의 toccata에서 많이 사용되고 있는 3도와 6도의 병진행을 볼 수 있다. 넷째 : toccata 부분에 선육을 모방하고 있으며, 특히 성부를 바꾸어 octave로 모방하기도 하였다. 이러한 기법은 Frescobaldi의 toccata에서 많이 사용되고 있다. 다섯째 : 대체로 규칙적인 리듬을 사용하였으나, recitative 는 불규칙한 리듬으로 매우 기교적으로 처리되었다. 이러한 불규칙한 리듬은 모든 작곡자들의 기교적인 toccata에서 흔히 볼 수 있다. 여섯째 : 한 악곡 안에서 fuga의 주제가 통일되어 있다. 주제의 사용에 있어서, 한 개 이상의 fuga가 있을때, fuga 의 주제는 기본적인 음형이 변화된 것을 사용하고 있다. 이러한 기법은 Freecobaldi, Froberger의 toccata에서 볼 수 있다.;Toccata is a free improvisation for solo keyboard Instruments (clavichord, harpsichord, organ) and lute, prevalent in the sixteenth and seventeenth century. Toccata is a piece of music designed for playing as an introduction to a liturgical ceremony. In the fifteenth and early seventeenth, toccata was a single composition that could be used for the purpose of sacred or secular music. These single pieces were developed into virtuoso pieces by insertion of brilliant and embellished phrases. Especially, in the late sixteenth century, toccata came to have a style by insertion of counterpoint sections in a piece of free tempo style and of homophonIc character. Claudio Merulo (1533-1604) composed toccata In large dimension by insertion of contrapunctual ricercare, His toccata's scheme (toccata-ricercare-toccata-ricercare-tocata) is very important for the style of toccata as basis for the forthcoming toccatas. The South German school composers were influenced by Girolamo Frescobaldi (1583-1643) who used chromaticism on the basis of Merulo's scheme. In the works of Dietrich Buxtehude (l637-1707) of North German school, toccata became to be formed as a style of music. In order to condnct the study on the development of the toccata style, the author attempts on analysis of important pieces which were composed by Merulo, Frescoboldi, Johann Jakob Froberger (1616-l667), Georg Muffat (l653-1704), Johann Pachelbe1 (I653-1706) and Buxtehude. According to the analysis of Buxtehude's compositions, five the above mentioned composers gave influenced on Buxtehude' s toccatas. The influences are following. First, the structure of toccata is based on Merulo's scheme and sections in the toccata are related with the contrasted musical ideas and with separated parts with a diversified variation. Second, each section is varied in tempo and rhythm and consists of similarity to church sonata structure. Especially, in the works of Muffat, this diversity is emphasized. Third, the first and last chord of a toccata utilize tonic chords. Harmony is generally varied to a close key and the first and last chord of a section is consisted of a tonic chord and a dominant chord. Buxtehude used chromatic progression and the parellel thirds and sixths which are characteristic in the pieces of Pachelbel. Forth, melodic imitation is used in the harmonic section. Especially, the method of imitation is used by octaves. This method of composition can be found in the works of Frescobaldi. Fifth, in general, regular rhythm is used. But the recitative was technically treated by using irregular rhythm. Such irregular rhythm is used in the virtuoso toccatas of the six composers. Sixth, the themes are unified. When there are more than one fugues, the themes of the fugues use a style modified from the original style. This method of composition can be found in the works of Frescobaldi and of Froberger.
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