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Karlheinz Stockhausen의 Klavierstueck XI 분석

Title
Karlheinz Stockhausen의 Klavierstueck XI 분석
Authors
황숙중
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
음악교육을 전공하는 학생으로서 현대음악에 대한 연구가 필수적으로 이루어져야 한다고 생각되어 독일 현대 작곡가인 Karlheinz Stockhausen의 작품 Klavierstuck XI을 선택하여 연구하게 되었다. Klavierstuck XI 작품분석에 들어가기 전에 R,Wagner 이후부터 Karlheinz Stockhausen에 이르기까지의 작곡가들을 간단하나마 조사하여 현대음악의 조류를 알아 보았으며 Karlheinz Stockhausen의 생애와 그의 음악적 특징을 살펴본 후 작품분석을 하였다. 분석 연구하여 본 결과 조율 및 화성이라는 재래의 개념을 찾아 볼 수가 없고 특이한 기보법을 사용하여 음의 밀도, 음색, 음역, Tempo 등이 음악 구성 전체에 넓혀져 있다. 즉 이 작품은 전적으로 Serielle 기법에 의한 작품은 아니지만 이 기법의 원리를 적용해서 자유롭게 응용하였고 십이음을 골고루 사용하며 Rhythm 구성이 복잡하고 새로운 음성과 음색적인 면을 추구한 경향을 볼 수 있다. 그리고 이 곡에서는 19개의 흩어진 단편의 악보를 연주자가 자유로이 선택하여 연주자 자신이 연주방향을 설정하여 전개해 나가는 즉흥면을 살린 작품이다. 보통 일반적인 작품속에는 박자의 기호가 먼저 나온 뒤에 소절단위로 Rhythm 구성이 이루어지나 이 작품속에는 박자의 기호가 없이 소절을 설정하지 않고 자유로운 Rhythm의 흐름으로 구성되는 곡이다.;With the idea that one who is majoring in music should know what modern music is, I have chosen and will analyze the "Klavierstuck XI" by Karlheinz Stockhausen, a modern German composer. Before analyzing "Klavierstuck XI" , I throw a glance at many composers who play important rolls in the history of music, from R.Wagner to kalheinz Stockhausen , with tem investigate the stream of modern music, and look over Karlheinz Stockhausen and his musical characterstics. As the result of the analysis, I notice that in these piano pieces there are no conventional conceptions , such as melody and harmony, but their importance ranges over density , tone color, compass of notes and tempo, with peculiar notation. I can't say that these pieces are the very works that use the "Serielle" techique, but it is true that he applicates its principle and the twelve - notes scale freely, so the composition is comples, putting the stress on the sound and tone color. It these pieces it is very singular that the performer himself arbitrarily chooses a composition from 19 different groups and sets the direction of performance. In usual pieces the measure precedes the rhythm, but these pieces are composed of not measures , but the free stream of the rhythm .
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