View : 127 Download: 0

Sergei Prokofiev소고

Title
Sergei Prokofiev소고
Authors
강윤정
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Sergei Prokofiev (1891-1953) is one of the greatest composers in 20th Century as a leading Neo-Classicist. Being not conventional itself, Neo-classicism which is world wide and found in all current musical trends doesn't abandon convension by reviving classical forms and methods on modern music. However innovational he might be, it's impossible for Prokofiev by himself to commence adopting Neo-classicism in his works on occasion without foregoing tradition. We can find his good Neo-classical characteristics especially in his Classical Symphony and Piano Sonatas which are accounted to be better than any other musical works composed in 20th century. He started showing his Neo-classical characteristics in his early works and became to compose a Russian styled Neo-classism in his late age, This study has been done mainly analyzing and appaising of Prokofiev's Piano Sonata No.4 as follows. At first, tendency of 20th century music is briefly described for introduction, and then findings of Prokofiev's life as personal life record and works are studied dividing his age to three parts. Notation of Neo-classicism is described and Neo-classical features in Prokofiev's works are researched as well. Analysis of Prokofiev's Piano Sonata No.4 in view of musical form, proceeding of harmony, tonality, non-harmonic tones, and contrapuntal method relating Neo-classicism to contemporary components consist a main part of this study. Through this study, we can see the meaning and position of Prokofiev's works in 20th century music.;Sergei Prokofiev (1891~1953)는 20세기의 가장 위대한 작곡자의 한 사람이며 신 고전주의자이기도 하다. 신 고전주의는 결코 전통 그 자체가 아니면서 고전적 형적과 수법을 오늘날의 음악 속에 재연시키기 때문에 현대의 대부분의 음악 경향속에 내재한다고 볼 수 있다. 때문에 전통을 배재하지 않고 받아들인다는데 의의를 갖는 신 고전주의의 이념은 범 세계죄인 것이다. Prokofiev의 「Classical Symphony」나 피아노 소나타 등은 그의 신 고전주의적인 면을 가장 잘 보여주고 있다. 이러한 신 고전적인 요소는 그의 작곡 활동 초기에서 부터 나타나기 시작했으며 말기에 이르러서는 신 고전주의의 러시아적 전통을 이루게 되었다. 본 논문은 Prokofiev의 피아노 소나타의 분석을 중심으로 고찰되었으며, 먼저 20세기 음악의 경향과 Prokofiev 음악의 신 고전적 특성에 관하여 간단히 서술한 후 Prokofiev의 생애를 초·중·말기로 나누어 개인 생활의 기록 및 주요 작품 활동과 초연 기록 까지를 살펴 보았다. 또한 Prokofiev의 음악은 고전주의와 많은 관련을 갖고 있기 때문에 신 고전주의의 개념과 특징 및 신 고전주의와 Prokofiev 음악과의 관련성을 살펴보았고 Prokofiev 음악의 특성 즉, 창작 이념에서 고전적인 선과 그의 음악 양식에 있어서의 창조적 진보의 분석 요소인 고전, 혁신, 동적 요소, 서정성 및 해학을 서술하였다. 또한 신 고전적 특성이 잘 나타나 있는 신 고전적 요소와 현대적 요소를 관련시켜 악곡 형식, 화성 진행, 조성, 비 화성음 및 대위법적 요소를 통하여 Prokofiev 음악의 특징을 살펴보았다. 이 상과 갈이 Prokofiev의 신 고전성을 중심으로 한 피아노 소나타의 분석과 함께 그의 독창적인 음악 양식을 살펴봄으로써 20세기 음악에 새로운 걸을 열어 준 Prokofiev 음악의 위치를 재 확인 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE