View : 563 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유혜숙-
dc.creator유혜숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:02Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000053602-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202429-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053602-
dc.description.abstract독일인 낳은 저명한 작곡가 브라암스 (Johannes Brahms 1883-1897)는 19세기 낭만주의를 장식한 최후의 巨匠 이었다. 말하자면 그는 자기 이전 시대의 고전파가 즐겨쓰던 形式主義的 要素를 받아 들이면서도 동시에 그와 같은 형식을 바탕으로 하여 新舊의 모든 흐름을 교묘하게 융합해 놓은 독자적인 작품의 세계를 이룩했던 작곡가 였다고 하겠다. 그 당시의 낭만파 음악은 主觀的이며, 情緖的인 특질보다고 자유로운 형식과 환상을 하고, 스스로의 理念을 강조한다는 본성을 지닌다고 하겠지만 그러나 이러한 낭만파 음악이 정상에 다달았을때 여기에는 또 다른 반동이 나타났다. 즉 그와 같은 반동적 경향속에서 고전파의 狀重함과 그 속에 간직된 우아함을 다시금 되살려 보려는 의도가 작용하였으며 동시에 그 스스로 낭만적 이면서도 또한 흔히 標題音樂이 내리는 낭만주의적 思想이나 혹은 낭만주의 思潮에 극단적으로 젖어 들어가는 방향에는 동의하지 않았다. 이들의 전통적인 형식을 중요시 한다는 점에서 이른바 新古典主義로 불리워 지게 되었는데 바로 그 주창자가 다름아닌 브라암스 이었던 것이다. 낭만파에 속하는 특히 독일의 작곡가들은 소나타 형식을 다루는데 있어서도 고전파 음악의 가장 중요한 형식으로 여겨져 왔으며 동시에 베에토벤에 의해서 그 頂点에 다달은 이러한 형식을 그대로 보존해 나갔다. 이와같이 하여 결국 그들도 고전주의적 형식에 여러 가지 변형을 加하게 되었던 것이다. 이상과 같은 관점에 있어서의 낭만파의 음악을 중심으로 하여 특히 그 형식 및 구성과 관련된 브라암스의 피아노 소나타를 주요 연구 대상으로 삼았거니와 이제 그 요약된 내용은 다음과 같다. Ⅰ. 브라암스의 생애와 작품 브라암스의 가정환경과 그가 받은 음악교육, 음악계에의 등장과정. 그의 주요작품들 및 그의 음악관 그리고 끝으로 그의 전 작품들을 일괄해서 더듬어 보았다. Ⅱ. 소나타 형식의 구성적 특징 바로크 시대부터 생겨나기 시작한 소나타 형식이 고전주의 음악의 가장 중요한 형식으로 등장한 후 다시 낭만주의에 와서는 이것이 어떻게 변천 되었는가의 과정을 알아 보면서 이 형식의 구성을 살펴 보았다.;Johannes Brahms (1833-1897), the prominent composer of German birth was one of the towering figures who brought the I last glory to 19th century romanticism. Brahms was content to accept the formalistic elements the classicists used to patronize, though what he built on it was his own unique world of music that was the happy blending of the old and the new tendencies. In fact, it was characteristic of romantic music of his day to be free in form, visionary, and emphatic on its own idea, rather than to be subjective and emotional. At the apex of its development, however, romantic music had to face a sort of reaction, which was designing to revive solemnity and elegance of classicism. This reactional bent, though romantic in itself, were unwilling to be imbuled completely with romantic ideal or thought that program music imposed, and set much value on traditional form. In this regard, it became called neo-classicism, the very advocator of which was none other than Brahms himself. In dealing with ""sonata-form"", romanticists of his day, especially German composers, were trying to preserve the form on which classical music had put the highest value, and the summit of which was attained by Beethoven, though they eventually made some amendments to classical form. The author's research is centered upon Brahms' piano sonatas, tne form and structure of which were closely related to romantic music viewed from the above angle. The outline is as follows. Ⅰ. Life and works of Brahms' Surveyed Brahms I home background musical education he received, his rise in the musical world, his chief works, his outlook on music, and· finally his whole works together. Ⅱ. The Formative Feature of Sonata Form Looked into the formation of sonata form: it orginated in the Baroque Era, came to hold the position as the most important form of classical music and then underwent some changes in the romatic era. Ⅲ. On Works Examined only the movements written in sonata form out of Brahms' three piano Sonatas, attaching particular importance to Brahms' techniques such as melody, rhythm, harmony, tonality, style, etc. Through the above research into sonata form focused on Brahms' piano sonatas, the writer has perceived that Brahms made the most of classical sonatas which were well framed within classical systems, produced romantic sonatas as vividly featuring free characteristics as visionary ones, and displayed splendid techniques to blend the former two sorts of sonatas. In short, Brahms, taking his ground on basic ideas of classical sonata form, retaining romantic freedom in emotion as well, did his .best to attain the acme of both form and style so that he might earn his place in history as a composer who left pieces of perfect sonata to posterity.-
dc.description.tableofcontents서론 1 본론 5 I. 브라암스의 생애와 작품 5 A. 생애 5 B. 작품 14 II. 소나타 형식의 구성적 특성 17 III. 작품 분석 연구 34 A. 피아노 소나타 제1번 C장조 op.1, 제1악장 34 B. 피아노 소나타 제2번 f#단조 op.2, 제1악장(이미지참조) 46 C. 피아노 소나타 제2번 f#단조, op.2, 제4악장(이미지참조) 57 D. 피아노 소나타 제3번 f단조 op.5, 제1악장 68 결론 78 참고문헌 82 ABSTRACT 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2589021 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleJohannes Brahms의 sonata형식에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitlepiano sonata op.1, 2, 5를 중심으로-
dc.format.page87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기악과-
dc.date.awarded1979. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE