View : 786 Download: 0

Debussy의 "목신의 오후에의 전주곡" 분석연구

Title
Debussy의 "목신의 오후에의 전주곡" 분석연구
Authors
손미란
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
音樂에 있어서 音의 進行은 某種의 內在性 秩序와 原理에 立脚하여 있으며, 이것은 時間的 束縛을 받고 있다. 그러나 啓示的인 느낌을 갖게하는 것은, 音樂이 作品構造의 要素와 要素間에 一聯의 變形過程을 통하여 不變의 특성을 保有하고 있기 때문이다. 本稿에서는 Debussy(Clande-Achille Dedussy : 1862-1918) 作 「牧神의 午後에의 前奏曲」을 題材로 하여 그의 作品 構造上 특질의 하나로 論議되고 있는 反復과 겹침에 의해서 일어나는 「duplication」이 作品 속에서 어떻게 內在되어 나타나는가를 연구의 對象으로 삼았으며 이를 위하여 두가지 절차를 취하였다. 1. 理論的 背景을 통하여 「duplication」의 槪念을 밝힘으로써 「duplication」의 形式的 要因과 音樂에 있어서의 「duplication」의 機能上 特性을 살펴 보았다. 2. 「duplication」의 機能이 Debussy 音樂에 있어서 어떤 構造的 특질을 낳을 것이라는 ?定하에 1) 言語學的 分析方法인 二分法을 適用하여 反覆과 겹침을 基準으로 樂曲을 分解하였다. 2) 이 分解에 따라 音樂 構造的인 面에서 細部的으로 Melody와 Rhythm, Harmony, 音色 等을 分析하므로서 「duplication」을 抽出하여 보았다. 그 결과 Debussy의 「duplication」은 그가 가지고 있는 여러가지 素材들이 反復과 겹침에 依한 결합으로, 生成的 變化를 일으키고, 作品構造에 名樣의 層을 나타내고 있을 뿐 만 아니라, 異質的인 要素사이에서 形式的인 同一性을 이루면서 全體 構造에 統一性을 維持하고 있음을 볼 수 있다.;In music the procedure of notes is restricted by time, based on a certain inner order and principles. Generally speaking, music considered as a revelation method has unchangeable characteristics through a series of transformational process among the elements of performance structure. The theme of this study is to explain how the duplications, usually occurred by repetition and overlapping, are expressed in ""prelude ? L' apres-midi d' un Faune"" of Debussy (Claude-Achille Debussy; 1862 - 1918). For this study, two approaches are adopted, as following. 1. After clarifying the concept of duplication with theoretical background, the formal component and functional characteristics of duplication in music are observed. 2. Under the hypothesis that the function of duplication may produce a certain structural characteristics in Debussy works. 1) This performance is divided according to repetition and overlapping on the basis of dual methodology, linguistical analysis method. 2) According to that division duplications are abstracted analyzing melody, rhythm, harmony and tone color in detail. As a result it can be seen that duplication of Debussy maintains whole structural unity, which consists of combinations among elements no mather they are same or not, by repetition and overlapping.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE