View : 793 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author노희숙-
dc.creator노희숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:02Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000053595-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202424-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053595-
dc.description.abstractClaude Debussy는 19세기 말에서 20세기 초에 활약한 블란서의 대표적인 작곡가 이다. 그의 유일한 오페라인 ""펠레아스와 멜리장드""에서는 그의 독특한 표현 기법을 사용하여 새로운 오페라의 분위기를 창조 하였다. 본 논문에서는 ""펄레아스와 멜리장드""를 통해서 나타난 시도동기를 중싱으로 드뷔시의 악곡 구성과 악풍을 고찰 하였다. 드뷔시의 화음법의 기본은 비 기능적 연관 관계의 화음이다. 이 화음들은 주로 7도, 9도 화음, 삼온음(Tritone), 증5도, 또는 4음과 2음이 첨가된 불규칙적인 형태, 온음음계, 5음음계, 그리고 교회선법 등이다. 리듬은 다양성과 불규칙성을 보여 주었다. 성악은 근대 오페라 음악의 공통적인 레시타티브와 아리아 대신 구어체의 자연스러운 움직임을 보여 주고 있다. 관현악법은 노래의 반주로서가 아니라 극적 진행의 주도를 이루고 있다. 인물, 상황, 사물을 나타내는 시도 동기는 오페라 전체를 통해 나타나고 있다. 대부분이 시도 동기들은 변형된 형태로 나타나고 있어서 분석적인 태도로서만 인지 할 수 있다. 이러한 사실은 극과 특히 창법에 있어서 새로운 오페라의 가능성을 제시해 주었기 때문에 20세기 이후 걸작의 오페라로 간주되는 요인이기도 하다.;From the late nineteenth to the early twentieth century, one of the greatest French composer was Claude Debussy (1862-1918). He evoked and developed the mysterious mood by his own way of expressions in his sole opera ""Pell?as et M?lisande"", the culmination of the French opera in the early twentieth century. In this thesis, Debussy's musical structure and style were studied with emphasis on the leitmotiv through the opera ""pell?as"" et M?lisande"". One basic factor in the harmonic means is tho chords in a largely nonfunctional manner. The chords employed are chiefly sevenths, ninths, tritone, augmented fifths, irregular type built on fourths or seconds, whole tone scale, pentatonic scale and churcr mode. The rhythms were varied to show a wide diversities and irregularities. In the voice style, the word setting moved with almost the naturalness of speech instead of repetions of recitatives and arias common in modern opera music. The orchestration led a dramatic progression rather than accompanied for the songs. The leitmotivs which expressed the persons, circumstances, moods, or dramatic progressions were used through the whole opera. Most of them were so transformed that they could not be recognized without analytical attitude. For these facts suggested the possibilities of new opera especially in the style of voice, the opera ""Pell?as et M?lisande"" have been regarded as one of the greatest works in the twentieth century.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 인상주의와 드뷔시 음악 2 III. 드뷔시의 생애 6 IV. 펠레아스와 멜리장드 작품 연구 11 A. 작곡 배경 11 B. 내용개요 12 1) 제1막 13 2) 제2막 14 3) 제3막 14 4) 제4막 15 5) 제5막 16 C. 기법 개관 16 1) 화성 16 2) 리듬 및 강약 26 3) 성악 양식 29 4) 관현악법 30 D. 시도 동기 연구 32 1) 제1막 44 2) 제2막 54 3) 제3막 55 4) 제4막 59 5) 제5막 66 [도표] 69 V. 결론 83 참고문헌 85 ABSTRACT 87-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3709607 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleDebussy의 opera "Pelleas et melisande" 소고-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageiv, 88 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 성악과-
dc.date.awarded1980. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE