View : 33 Download: 0

A. Berg의 opera Wozzeck에 있어서의 소재 및 구성 연구

Title
A. Berg의 opera Wozzeck에 있어서의 소재 및 구성 연구
Authors
노미영
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 성악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
알반 베르크(Alban Berg)의 오페라 <보쩨크>(Wozzeck)는 表現主義의 代表的 作品이다. 表現主義의 主題는 現代 世界안에 生存하는 人間 自體다. 따라서 感情의 激烈함과 表現의 革命的인 方法이 모두 特徵的으로 되어 있다. 이러한 特徵들은 모두 現存하는 舞台 戱曲에 基礎한 <보쩨크>에서 나타나고 있다. 本 論文에서는 <보쩨크>에서 使用된 技法을 몇 가지로 分類하고 音樂的 素材와 構成에 對하여 硏究 하였다. 베르크는 始終一貫 <보쩨크>에서 시도동기를 使用하였다. 그것은 人物과 狀況을 象徵하고 音樂的 主題들에 의해 악상을 확상시켜 준다. 이런 意味에서 시도동기의 適用은 <보쩨크>의 劇的 狀況과 교묘하게 一致하고 있다. 和聲面에서는 緊張을 惹起시키는 지속적인 不協和音을 사용한다. 그것은 調性의 不確實性을 招來한다. 그리하여 基本的으로 無調形式을 취하고 있다. 그러나 部分的으로 조성인 性格을 갖는 部分들이 있다. 그들은 特定한 분위기를 나타내기 위해 使用된다. 베르크가 使用한 몇 개의 音樂的 素材는 民俗音樂에서 가져왔다. 그가 適用한 民俗的 素材는 민요와 軍隊音樂, 民俗 무곡이다. 無調和聲에서 藝術音樂과 民俗音樂의 差異를 묘사한다는 것은 쉽지 않다. 그러나 베르크는 무조화성에서도 쉽게 認識할 수 있고 適用할 수 있는 音樂的 要素들을 강조하므로써 그것을 이룩하고 있다. 管絃樂 編成에서는 몇 개의 樂器群이 獨立的으로 組織되었다. 傳統的인 앙상블에서 볼 수 없는 樂器를 使用하기도 한다. 이것은 現實的인 분위기의 소리를 創造하는 藝術的인 方法이다. 그러므로 劇的 行爲의 進行과 音樂의 進行이 一致하게 된다 唱法에 있어서 베르크는 특히 抑揚의 問題에 주의를 기울였다. 그래서 <보쩨크>에 있어 音程의 使用은 普通 慣用句的인 회화에서 음성의 抑揚에 基礎였다. 그것은 言語의 감각을 전달하는 가장 좋은 手段中의 하나이다. <보쩨크>의 音樂的 構成은 가벼운 形式의 I幕과 III幕이 진중한 形式의 II幕을 감싸고 있는 A-B-A形態임을 알 수 있다. I幕의 5個 場面들은 오페라의 主人公과 關聯된 主要人物을 각기 特徵化하고 있는 5個의 音樂 短篇들이다. II幕은 音樂的으로 더욱 完全히 統合된다. 그것의 5個 場面들은 交響曲의 樂章들같이 分離할 수 없도록 連結되 있다. III幕은 音樂的 主題를 단일화하므로써 形成된 5個 장면들로 구성된다. <보쩨크>의 각 場面들의 형식은 獨立된 音樂形式을 취하며 그것은 傳統的 音樂形式에 基礎한다. 이와같이 일반 베르크는 그가 適用시킬 수 있는 모든 音樂的 소재를 獨創的으로 새롭게 發展시켰다. 構成面에서는 그것을 獨特하게 組織化하므로써 全體的인 統一을 이룩하였다. 이것은 20世紀 오페라가 새로이 發展할 수 있는 길을 보여 주는 것이다.;ALbran Berg's Opera Wozzeck is the chief representative in music in a moveaent called Expressionism. The subject matter of Expressionism is man as exists in the modern world. Hence, Expressionistic art is characterized both by desperate intensity of feeling and revolutionary modes of utterance. Both characteristics are illustrated by Berg's opera that is based on existing stage play, This thesis deals with the musical materials and the structore dividing into several kinds of technique utilized in Wozzeck. Berg made use of the leitmotif consistently in Wozzeck. The leitmotif is the representation of characters, typical situations, and recurrent idea by musical motifs. In this sense the leitmotif is skillfully applied according to the dramatic situations of Wozzeck. In harmony, continuous dissonance that helps build up the tension was used. And it establishes tonal uncertainty: There fore Wozzeck is basicalLy atonal music. But there are some passrges of tonally organized music. These are frequently used to erpress certain moods. Some of Berg's musical material spring from folk-music: folk songs, military music and folk dance music. It is by no means to express differentiation brween art music and folk-mu-sic in so-calLed atonal harmony. But he succeeded in it by reporting musical elements that we oan easiLy recognize and practice even within the atonal harmonic system. In orchestration groups of instrunlents were indepenaently organized. Instruments not usually encountered in traditional ensembles were used often. It is an artistic device for the creation of a realistic sound-atmosphere. Then the movement of the dramatic action corrasnonds to the movement of the music. In his treatment of the voice parts Berg. Undoubtedly paid special attention to the question of intonation. And the use of intervals based on the inflections of the voice in ordinary idiomatic speech. It is one of the best means of conveying the sense of the words In the musicaL structure Berg planed the three acts along the outlines of the three-part form, A-B-A. The five scenes of Act I is five musical pieces, each characterizing one chief character of the play in his relations with the hero of the opera. Act It is musicalLy much more closeLy intcgrated, its five scenes being iseparably linked like the moverents of a symphony. Act III consists of five scenes which is achieved through the unifving function of a musciaL theme. Each seene of Wozzeek has its independnent musical form, and it is brsed on the traditional music. This study has shown that Alban Berg used all the musical materials creatively. As for the structure, he systematizes it so specifically that he made it a unified whole. This means that twentieth century opera shows much promise on the new development toward a better opera.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE