View : 18 Download: 0

Chopin etude(op.10)의 분석연구

Title
Chopin etude(op.10)의 분석연구
Authors
박완순
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 Chopin Etude 에 있어서 音樂構造上의 특징이 무엇인가를 分析 硏究함으로써 어떻게 음악적으로 예술적으로 처리되었으며 어떤 음악적 특징을 가지고 있는지를 考察하려고 한다. 따라서 本硏究를 통해 Etude의 敎育的 意圖를 밝혀 Chopin Etude가 가진 本來의意圖대로 學習할 수 있는 기틀을 마련하고자 한다. 硏究의 範圍는 Etude Op.10 全作品 12개를 硏究하는 일과 硏究의 結果를 통해 Etude의 音樂的 특징을 推出해 내는데 그 한계가있다. 分析의 方法으로서는 마디, 형식, 조성. 변화화음, 음역, 리듬의 영역으로 세분화 하였다. 또한 本 硏究에서 중요한 範次로 생각된 음형 (Figure )分析을 通해 음(Tone ) . 동기 (Motive ) , 악구 (Phrase )와 音樂的 공간 (Musical Space)를 알 수 있었으며 全體的인 曲의 흐름을 把握할 수 있었다. 硏究의 範次에 있어서 論理的 背景은 Chopin의 Edcude의 槪념을 考察하였고 Etude의 分析에서 제시한 바와같이 형식,조성, 변화화음. 음역, 리듬을 分析하고 악곡의 내용을 추론하는 형식을 取하였다. 이상에서 추론된 結課를 綜合하면 ㅇ 형식에 있어서. ABA 3부形式을 基本으로 하여 構成되었는데, 特히 B부분에서 複雜한 전조를 많이하고 있다. ㅇ Etude op10에 대체적으로 흐르고 있는 리듬은 ♬♬을 基本으로 構成되어있다. ㅇ 거의 Piano 全 음역(c ∼ f )을 使用할 程度로 넓은 음역을 使用하였다. ㅇ 各曲마다 使用된 음형은 거의 동일한 음형으로 작곡되어 Etude가 갖고 있는 본래의 의도인 練習曲으로서의 용도를 充分히 發揮하면서 全體를 예술적으로(음악적으로 ) 통일성을 주었다. ㅇ 원거리 전조를 많이 使用하고 있다. 特히 반음계적 경과음에 의한 전조를 많이 하고 있다 ㅇ 화성에 있어서 화려하고 급격스런 전조, 반음계적인 화성, 반음계적 선율의 진행, 확대된 화음, 복잡한 변화화음을 많이 使用 하였다. ㅇ 各曲마다 특정한 기술적인 면율 要求하고 있다. ㅇ 全曲에 걸쳐 美的인 要素와 기술상의 目的 양요소외 평형이 이루어져 있으며 Etude가 Chopin에 의하여 종전의 연습곡과는 달리 손가락의 연습만을 위한것이 아니고 연습과 동시에 하나외 완전한 藝術作品으로 승화되었다.;By studying what is the characteristics of the musical structure in Chopin Etude, I studied how it was handled musically and artistically and what kind of musical characteristics it has. Therefore, I wish to find out the educaonal intention of Etude particularly through this sudy and arrange the key point of learning the Chopin Etude intended originally. The scope of this study is as follows the analysis of 12 works of the entire Etude OP. 10 and bring out the musical characteristics of Etude through the analysis. As the method of analysis, are dlassified into the scope of joints, form, formation, changed chord, musical range, rhythm. And through the analysis of musical figure judged to be an important pmcedure in this study, I was able to find out the tone motive musical phrase, sections and musical space and also the flow of the overall tone. The theoritical backgraound of the process of this study is the concept.of the Etude of Chopin. As presented in the analysis of Etude, I analysed the form, formation, the changed chord musical range and rhyfthm. 1 took the fomula of inferring the contents of composition. If I consolidate the result of the shovel they are as fellows: * The A.B.A. three parts form in the form is the basic, and it was formed as such, particularly, in the paart of B, the complicated transition is aoted mostly. * The rhythm generally flowing in Etude OP. 10 is composed with the foundation of ♬♬. * It used wide range of musical range using in the almost enetire piano range (C-F). * The msical figure used in each tune is almost similar musical figure in composition. It sufficiently exercise the usage as the exercising tune intended originally in Etude and is giver the unification as a whole in artistical view point. * It used original prelude mostly. Particularly, it used many prelude by the process tune of half tune scale.* * In the chord it mestly used magnificient and sudden chord of half tune and the process of rhythm of half tune, expanded chord and complicated change of chord. * Each tune requires the particular technnicaL aspect. * The parallel formation of the both factors the factors of beauty and the objects of techniques in the entire tune, is made, this is sulimed into one complete works at the same time of exercise, this is not only for the exercise of fingers, different from the previous exercise tune of the Chopin's Etude
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE