View : 481 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author오송-
dc.creator오송-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:00Z-
dc.date.issued1976-
dc.identifier.otherOAK-000000053377-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202403-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053377-
dc.description.abstract染色의 발달이 인간 생활양식의 발달과 그 과정을 같이하고 있으며 오늘날에는 우리의 生活 주변에서 染色이 차지하고 있는 영역이 무한하게 확대되어 감으로써 우리의 實生活과 밀접한 관계를 지니게 되었으며 대중생활에 많은 영향을 미치고 있다는 것은 말할나위도 없다. 인간생활에 있어서 많은 부분을 차지하고 직접적인 영향을 우리들에게 미치고 있는 染色에 관한 끊임없는 연구와 노력에 의한 개발이 이루어져야 함은 당연한 사실이며 이미 오래전부터 이러한 분야에 대한 연구가 이루어져 왔으나 아직도 개발할 여지는 많다. 현재 우리나라의 染色工藝와 染色디자인에 관하여 현황을 알아보고 그 실태와 현재의 상황 및 문제점을 파악하여 앞으로의 방향을 모색하여 染色 발달에 도움이 되고자 하였다. 染色工藝의 分野로서는 국전과 상공비전에 나타난 작품들을 통하여 그 현황을 분석하였으며 染色디자인의 分野에서는 우리나라 捺染業體를 대상으로 그 실태 조사와 함께 수집된 샘플을 중심으로 하여 프린트 제작공정 및 패턴을 분류 하여 보았다. 染色工藝와 染色디자인 현황에 앞서 染色法에 대한 일반적인 고찰을 해 봄으로써 染色의 기원과 발달과정, 그리고 현재 행하여 지고 있는 染色 方法을 종류별로 간략하게 서술하였다. 국전과 상공미전을 중심한 染色工藝의 현황에서는 우리나라 染色工藝의 경향 및 발달과정을 국전, 상공미전에 출품된 출품작을 통해서 알 수 있었는데 染色工藝가 발달을 보인것은 근래 수년간의 일로서 국전의 공예부에서 확고한 위치를 지니게 되었지만 전통적인 공예 개념에서 벗어난 새로운 방향으로의 전환과 고정된 용도의 작품들이 의례적으로 출품이 된데서 벗어난 어떤 새로운 용도의 다양한 작품의 개발이 아쉬운 것으로 나타났다. 한편 捺染 業體를 통한 染色디자인 分野에서는 우리나라 捺染 業體에 관하여 직접 조사한 결과에 의하면 현재 우리나라의 捺染 業體는 대부분이 소규모의 영세 시설로서 정부의 허가와 등록의 대상에서 제외되고 있으며, 가내 수공업의 형태를 지니고 있다. 오늘날 프린트 업계에서 하고 있는 프린트 방법으로서는 로울러 프린트 (Roller Print), 핸드 스크린 프린트 (Hand Screen Print), 오토 스크린 프린트(Auto Screen Print), 로타리 프린트 (Rotary Print)등의 네가지 종류가 있으며 로울러 프린트는 주로 대기업에서 사용하고 있다. 보통 染色業體에서는 스크린 프린트를 사용하는 곳이 거의 대부분이며 로타리 프린트 方法이 우리나라에 도입된 것은 불과 몇 년전의 일로서 사용하고 있는 업체도 한, 두군데 뿐이다. 이러한 제작공정 및 기술에 의한 종류별 유형과 장점, 단점을 알아 보았으며 染色 業體를 대상으로 수집한 샘플을 중심으로 하여 染色제품디자인에 나타난 패턴을 조형 요소의 기본이 되는 형태에 의해 분석해 본 결과 52점의 자료 중에서 자연적인 형태의 패턴이 23점으로 가장 많았고 기하학적 형태의 패턴이 그다음으로 11점, 비구상적 형태의 패턴이 6점, 추상적 형태의 패턴이 9점, 그밖에 다른 형태의 패턴이 3점인 것으로 나타났다. 이를 통해서 오늘날의 染色디자인의 보편적인 종류와 時代的인 흐름을 알 수 있었으며 패턴별 특징 및 유행성과 소비경향이 갖은 상황을 파악할 수 있었다. 그밖에도 捺染 業體가 당면한 디자인 문제로서 외국상품의 모방이나 Buyer들이 가져오는 샘플에 의존하는 경우가 대부분이며 창작적인 디자인에 의한 제품생산을 모험으로 생각하고 있기 때문에 더욱 발전의 여지가 없었다. 이러한 현황 분석에 의해 染色工藝와 染色디자인의 상호관계와 문제점을 알아 보았으며 染色디자인에 있어서의 문제점으로서는 捺染 기업의 영세성에서 오는 시설의 부족과 그에따른 기술의 부족, 捺染 기업주들의 디자인 인식의 결여와 捺染디자인을 소비하는 대중들의 태도와 디자이너의 문제, 나아가서는 우리나라 디자인 교육에서의 문제점이 가장 중요하게 생각 되었다.;The development of dyeing consists in that of our way of life and its course, and today it goes without saying that the domain of it spreads so infinitely around. our lives and that it is in close connection with our actual lives and our lives are much influenced by it. It is natural that its development should be accomplished through constant efforts and the study of dyeing to form most parts of our lives and have a direct effect on us. The study in this field was accomplished long ago, but it leaves much to be desired. Now I look into present conditions of dyeing craft and design and investigate actual conditions and present problems of it and analyze present conditions of it through the works of the National Art Exhibition of Korea and Korean Commercial and Industrial Arts Exhibition as the domain of dyeing craft to groth its direction in future and be helpful to its development, and investigate actual conditions of the dyeing business in our country and classify the process of the printing manufacture and its pattern through the samples gathered. Before the actual conditions of dyeing craft and design, we state its origin and process for development through general investigation of the dyeing process, and classify concisely the dyeing process to be used now. The tendency and development process of dyeing craft is known in its actual state of the Korean Art Exhibition and Korean Commercial and Industrial Arts Exhibition, and its development has been accomplished for several years and its firm position is preserved in the craft section of the National Art Exhibition of Korea. But I feel the lack of the development of various works of new use out of the formal works of fixed use and the conception of Korean Commercial and Industrial Arts Exhibition. According to findings of the dyeing business in our country, its business is small and it cannot obtain permission and registration from the government, and it is home manual trade. There are four kinds, Roller Print, Hand Screen Print, Auto Screen Print and Rotary Print in the printing process of the present printing business, and Roller Print is used in the big enterprise and Screen Print is generally used, and Rotary Print was introduced only a few years ago, but it is scarcely used in our country. I look into all kinds of type by the manufacturing process and technique and its merits and demerits, To analyze the pattern represented on the design of dyeing products in the samples gathered from the dyeing business by the form based on printing process, and among 52 materials, the number of natural form used in pattern design are 23 and geometrical form in are 9 and others are 3, and therefore this shows in usual pattern and contemporary fashion and I grasp the characteristic in patterns and fashionable styles and the propensity to consume. In addition to this, the question of the day in this field is to imitate foreign goods or samples of foreign buyers and to think it adventurous to produce goods by the creative design and there is no room for development all the more. I came to know the mutual relationship between the dyeing craft and dyeing design and problems of it, and I think it is the most important that its enterprise is so small that it is lack of its equipment and technique and its enterprisers are lacking of understanding of design concept, and moveover the attitude of its consumers and designers and design educator is very important In our country.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 염색법의 일반적 고찰 5 III. 염색공예 현황 및 분석 10 A. 국전 염색공예 11 B. 상공미전 염색공예 17 IV. 염색 디자인 현황 26 A. 우리나라 날염업의 실태 26 B. 우리나라 날염제품 디자인의 유형 32 C. 날염 업체와 디자인 문제 43 V. 염색공예와 염색디자인의 관계 및 앞으로의 문제 51 VI. 결론[파오손면;p.60] 58 참고문헌 61 Abstract 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5074500 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title한국 현대염색공예와 염색디자인에 관하여-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 응용미술학과-
dc.date.awarded1976. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE