View : 15 Download: 0

가야금 산조 리듬의 분석적 고찰

Title
가야금 산조 리듬의 분석적 고찰
Authors
한영희
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
가야금 산조의 리듬은 국악의 이론분야 또는 연주자에게서, 그것의 멜로디에 비할 때, 많은 관심의 대상이 되어오지 못한 것 같다. 그러나 가야금 산조는 매우 정확한 리듬 구조로 발달되어 있다. 화성을 전혀 사용하지 않고 단음으로만 이루어졌는데도 산조가 훌륭한 음악작품이 될수 있는 것은 그 아름답고 극적인 선율 때문이겠으나 선율의 아름다움은 복잡한 음조직에서 오는 것 이라기보다는 리듬 구조에서 온다고 생각한다. 산조에는 반드시 장고의 리듬 반주가 따르는 것도 이때문인 것이다. 이러한 리듬의 중요성을 인식하여 본 논문은 여러 유파중에서 김윤덕 류의 산조를 중심으로 가야금 산조의 리듬을 분석하고 강태홍, 박상근 류의 산조와 비교 분석할 것이다. 먼저 논문에서는 왜 내가 이 제목을 주제로써 선택하였나 하는 이유를 밝히고, 앞으로 리듬을 분석할 때 사용될 여러 가지 진행 방법을 설명한다. 본론에서는 다음과 같은 4가지 면에서 주제를 다룰 것이다. 첫째, 산조의 이론적 배경으로써, 산조의 형식상의 특성과 산조의 여러 유파에 대한 것과 산조에 필요한 장고 장단형을 밝힌다. 둘째, 리듬에 대한 이론적 배경으로써, 리듬의 정의, 리듬을 이루는 요소, 고동박(Pulse)의 정의, 액센트가 리듬에 주는 영향 등을 다룬다. 셋째, 가야금 산조에 나타난 리듬 요소의 특색을 김윤덕, 박상근, 강태홍 류의 산조를 악장별로 표를 예시하며 비교한다. 여기서 비교될 사항은 각 산조의 한 고동박이 어떤 분할과 결합으로 리듬형을 구성하며, 그 리듬형이 각 악장에서 어떤 비율로 사용됐나 하는 것이다. 넷째, 산조 리듬의 분석 예로써, 김윤덕 류의 리듬 구조와 진행을 실제적인 면에서 리듬으로만 표기된 악보를 만들어서 예를 든다. 이때 악장을 다시 장으로 세분해서 리듬의 반복과 변화와 불규칙적 리듬 행진 즉 Hemiola, Synoopation, 혼합리듬, 다박자적인 진행이 된 곳을 지적해서 악보에 표기한다. ‘└───┘'와 같이, 불규칙적인 진행이 된 곳을 새로운 소절선으로 구분하여 박자의 수를 기입한다. 견론에서는 이와 같은 분석 결과 나타난 세 사람 산조의 공통점과 차이점을 밝히고, 김윤덕 류의 전체적인 진행에 대해 종합적으로 설명한다. 가야금 산조의 리듬을 분석한 결과 본 논자는 가야금 산조의 예술성을 더 깊히 이해할 수 있게 되었고, 리듬의 다양함과 치밀함은 그 가치가 높이 평가되기에 손색이 없다고 생각한다. 앞으로 이 분석이 다른 류의 가야금 산조는 물론 그것과 관련된 다른 남도민속음악의 제 리듬에 대한 비교 연구에 도움이 되기를 바란다.;The rhythm of Kayagum sanjo has not become the center of interest by performer or in the general course of Korean musical theory as compared with its melody. However, it has complicated rhythmic construction. Even if it is not consist of harmony, but monophony, its beautiful and dramatic melodies make sanjo as wonderful work. But I think the beautiful melody is rather resulted from rhythmic construction, which is why Kayagum sanjo is accompanied by the hourglass drum, changgo. In this thesis, I, who recognize the importance of this rhythm, will compare and analyze sanjo of KIM Yun-dok, KANG Tae-hong,and PAK Sang - gun,especially laying emphasis on that of KIM's among three kinds of Kayagum sanjo. In introduction part, I explain the reason why I chose this title as the subject and the way of process which will be used for analysis of rhythm. In main part, I will treat the subject with four chapter as followings. In the first place, as the logical circumstance of sanjo, I explain the formal characteristic, serveral kinds of Kayagum sanjo and rhythmic patterns of changgo needed by Kayagum sanjo In the second place, as the logical circumstance of rhythm , I explain the definition and elements of rhythm, the definition of pulse, and the effect of strong and weak pulse against the rhythm. In the thrid place, I compare the rhythmic elements of Kayagum sanjo, illustrating tables in every movement of sanjo of KIM Yun - dok, PAK Sang - gun, and KANG Tae-hong. It is the article of comparison how rhythm pattern is composed of the pulse of sanjo, how this is devided and combined, and what is the ratio of rhythmic patterns in each movement. In the fourth place, as analysis of sanjo rhythm, essentially I take the rhythmic construction and procession of sanjo of KIM Yun - dok for example, scoring only with rhythmic notes. I subdivise movements into several sections and explain the repetition and variation of rhythm and the irregular process of rhythm - Hemiola, sycopated rhythm, mixed rhythm, and multimetric rhythm on the score. Deviding the irregular process like"└───┘" into new bar line, I write the number of beats there. In conclusion, I explain the similarity and defference of three kinds of sanjo, which are resulted from this analysis and the general process of KIM Yun - dok's sanjo synthetically. After analyzing the rhythm of Kayagum sanjo, I can understand the Kayagum sanjo is completely artistic. It is no exaggeration to say that the rhythm of sanjo should be valued for variety and precision. I hope that from now on this analysis will be of great use for the comparison - study of rhythms in the various folk musical types of the southern provinces, which have relation with Kayagum sanjo, to say nothing of another kinds of the Kayagum sanjo.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE