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수화 김환기 예술의 양식적 변천에 관한 연구

Title
수화 김환기 예술의 양식적 변천에 관한 연구
Authors
박병애
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 論文은 한국의 抽象畵家 樹話 金煥基 藝術의 樣式的 變遷에 관한 硏究로 試圖되었다. 「樹話 藝術」은 이제 民族의 造形詩로 評價받고, 그의 藝術精神은 모든 사람들에게 敎訓으로 남겨졌다. 1975年 12月 국립현대미술관은 김환기 藝術의 一代作業을 정리하고 美術史的인 再評價를 目的으로 한국 畵壇史上 유례없이 대규모의 回顧展을 개최했다. 이런 뜻깊은 기회를 계기로 선구자의 업적을 考察하여 그의 藝術의 本質에 접근, 그 가운데 내포된 樣式的 變遷에 대한 문제점을 발견 연구하는 것은 現時代에 있어서 民族美學 수립의 기초를 마련하는 자료 준비라 하겠다. 그 과정을 요약하면 : 그는 한국이 日本의 植民地였던 1913年 전라남도 기 箕佐島의 부농의 아들로 태어나 일본서 중학과정을 마치고 이어 일본대학 예술학원 미술학부에 입학 본격적인 創作活動을 시작했다. 在學시절부터 抽象을 그의 造形 목표로 정하고 일본화단의 모던클럽에 초기부터 참가, 많은 활약을 하엿다. 해방전까지 原型의 탐색으로 抽象畵 시기도를 거쳐 해방후에는 한국 古美術의 美的價値에 耽溺, 그 결과 나온 전통미를 자신의 주관화된 양식으로 조하시켜 畵面에 抒情的 民族의 造形詩로 이끌어 갔다. 이러한 한국적 조형은 1956년 이후 있었던 3년간의 파리체재 이후 더욱 單純 성숙되었다. 또 한번의 변모는 藝術의 執念으로 새로운 출발한 후 渡美후에 있었다. 뉴욕에서의 제작은 그이 藝術의 結晶으로 純度높은 抽象世界로 樹話 藝術의 極致를 이루는 道程에서 60세를 일기로 生을 마쳤다. 그의 樣式的 變遷은 다음과 같은 意味를 갖고 있다. ① 김환기 藝術의 양식적 변천은 단순한 變化가 아닌 造型方法上의 변모로 그의 本質을 바탕으로 하는 美意識에는 하등 변화가 없다는 것이다 오히려 그 양식변모속에서 主觀의 內面世界가 深化현상으로 나타났다. 이 主觀의 槪念은 곧 抽象으로 통하는 길이기에 渡美前까지 나타나는 具象的 모티브에도 그를 抽象畵家로 부르는 것이다. ② 그는 抽象面 도입뿐만 아니라 그 土着化를 위하여 자신의 예술을 展開, 韓國美의 一境地를 이룩했다. 그의 一代의 作品活動을 통하여 한국 抽象畵의 도입, 전개, 정착의 시대적 환경적 배경을 설명할 수 있다. 한국 現代繪畵에 있어서 主體性·民族性이 문제시 되고 있는 現時點에서 민족예술의 위대한 선구자의 자취를 연구한다는 것은 意義있는 일이라 하겠다.;This thesis is a study of the transition in the art style of a Korean abstract artist, Hwan Ki Kim, pen name "Soo Hwa." Soo Hwa's art is evaluated as a national formative art and his artistic spirit remains to teach all the people. On December 12, 1975, the National Museum of Modern Art arranged Hwan Ki Kim's life work and opened a large memorial exhibition which had never before been held in the history of Korean art groups to historically reevaluate his work. This valuable opportunity, through the researching of the leading artist's work, helped us to become more familiay with the basic characteristics in his art style and helped us to discovered and study the problems in it. Therefore it has been considered the start of the building of the foundation for na-tional art in today's modern society. Hwan Ki Kim under went three different stages in his arti-stic style during his forty years of creative activities from 1930 through 1974, until his death in New York. The essential and meaning of these pages will now be briefly explained. Hwan Ki Kim was born in Kajwado, Chollanamdo in 1913 to a wealthy family when Korea was still a colony of Japan. He finished his education up to and through school in Japan then entered the department of art in a Japanese university where he earnestly began his creative activities. From his co-llege days, he decided the format of abstract art as his goal thus joining and taking an active part in a newly begun moden to dern club of Japanese art groups. From then to the Liberation, searching for the archetype of form, he went through a stage of testing out abstract art. After the Liberation, he become com-pletely absorbed in the values of Korean classical art and made this his own style. With this style, he portrayed traditional beauty and creativity harmonically on paintings and set it as a romantic national format. From 1965, after his three years stay in Pairs, this Korean format developed and become simply. He continued, as an artist with a tenacity of purpose and went in 1963 to New York and there he remained until his death he died in the process of reaching the peak to abstract art. These tvanstiguration of style have the following meanings: l. The change of Hwan Ki Kim's art style is not therefore just a simple change, but a change of a method in format- his characteristics are still the base of his understanding of art. On the contrary, his interior world appears, to be serious. Because this concept of subjectivity leads directly to abstractness, he was called an abstract artist althou-gh his motives were concrete before leaving for the U.S.A. 2. He not only brought abstract art to Korea, but he spread his art and helped develop modern Korean abstract art. Korean beauty. In other words by going through the process of his life work, the period or circumstances of the background to the establishment, development, and fixation of Korean abs-tract art can be explained. During this modernization period of Korea, when subjectivity and national identity have become the problems of great interest the researching of a great leading figure can be quite meaningful.
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