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반 고호 회화의 선적 특성에 관한 고찰

Title
반 고호 회화의 선적 특성에 관한 고찰
Authors
김경희
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is primarily aimed at pulling out the typical 0riental artistic expression tn the Van Gogh's paintings, employing the basic method of Oriental landscaping, ""ts'un or wrinkles."" It will be greatly conductive to detecting the noticeable influence of Oriental painting on the Western couterpart. The Dutch painter stressges an Oriental art of line drawing whtch can express strong emotion or reveal the intrinsic beauty, as well as the elemental forces, or pature. He developed delicate lines capable of communicating a painter's subtile sentiments. His artistic attitude in search of Oriental expression is a far departure from other Western painters. Small objects in Gogh's paintings are seldom depicted without stressing their growing moving life and hence the implications of their involvement with all living things. His artistic endeavor represents the essence of Oriental paintings which feature Spirit-resonance and life-movement, structural integration, and pictorial reality and bonemeans. 1. Spirit-resonance and life-movement (Ch'i-yu''n sheng-tung) Ch'i-yu''n sheng-tung is distinctive artistic qualities of the Oriental painting, which respects tonal value with firm conviction for a full effect of movement and rhythm in a strict senae. He shows dexterity of expressing this authentic Oriental artistic tradition, using line drawing with a freshness of a visu impression. He confined, himself almost entirely to the portrayal of the inner beauty of line in extremely refined form, sometimes with abstractive touch. It has been a far more prominent and fruitful theme for the master painter. 2. Ku-fa or bone-means Bone-means is a basic, pictorial principle, referring to the rhythmic structural ensemble. It is closely associated with the full effect of a painting. Gogh's pictorial idiom, which stresses to record a mental image with the utmos vividness in form, stems chiefly from this principle. His vigorous use of line (line often equated with color) in constant pursuit of abstraction connotates the nonmaterialistic character. 3. Sheh or structural integration Sheh is a pictorial principle, closely related to full composition of a picture. Gogh's pictures feature well-organized structural integration. He is easily accessible to the basic principles of the Oriental painting by seeking his true means of self-expression. his elaborately drawn lines exhibit time elements to a greater extent. 4. Shih or pictorial reality This shih is something that catches ch'i spirit and presents the living quality of the things, and this is what is meant by ch'i-yun sheng--tung. Shih has generally been translated reality in the sense that it is present when the artist comes to grips with reality. This pictorial principle, in a true sense, occupies everything in Gogh's pictures. He involved himself more imaginatively in maintaining vitality in his paintings. In this context, his works seem to be moving and living. His style based on the dynamic forms of line is similar in general to ts'un or wrinkles. And his pictorial methods can be explained by seven ts''un techniques as follows; A. uchom ts'un This means a line in the form of rainfall. B. chima ts'un this is a short parallel line drawn in consistent size from beginning to end. C. teamipop and somipop It is a line of marks which make up the formal design of a picture with folding a set of points that satisfy the straight line. D. Untu ts'un A line depicting a visible large moving body in the air like a swarming could in the sky. E. Umo ts'un A line illustrating something that is bent, curved or arched like the back of a cow. F. nanma ts'un This is to form an intersection of paralleled lines in same sizes. G. Chomyoppop Chomyoppop is to draw a tree leave by making lines or dotting points.;이 논문은 빈센트·반·고호( Vicent Van Gogh, 1853 ~ 1890 ) 회화를 재고(再考) 해 보므로서 동·서양화의 교섭의 측면에서 고호회화에 나타난 선 적(線的) 특성과 동양화의 회화적 이념이 어떠한 유사성을 지니고 있는가를 비교 검토하고, 구체적으로 산수화의 기법인 준법에 의해서 고찰하는 것이 연구목적이다. 이를 위해 먼저 고호회화의 시대적인 변모과정과 작품형성에 따른 사조 및 작가의 영향을 살피고 그것을 바탕으로 예술작품을 분석하는 방법면에 있어서는 고호회화를 색채와 선으로 분리하여 개별적으로 고찰하고자 하였다. 특히 선이 분석연구의 대상이 되므로 선이 가지고 있는 명확한 의미와 그표현성을 밝힌다음 동·서양회화의 접촉의 문제에 입각하여 고호회화의 선전특성을 동양화의 몇가지 측면에서 비교 검토하게 되고, 구체적인 작품분석을 준법에 의하므로서 그 해답을 찾으려고 했다. 고호회화는「선」을 나타내는 의도에서 부터 출발하고 선이 또한 그의 회화의 본질과 특성이된다. 즉 그에게 있어서는 선이 예술의 유일한 방법이라 할 수 있는데 그의 회화상의 선적표현은 기운생동(氣韻生動), 골법(骨法), 세(勢), 실(實)이라는 동양화의 회화적 이념과 유추(類推)되고 있다. 고호회화는 그의 선묘적 방법에 의해서 기운생동(氣韻生動)이 나타내고자하는 바를 충실히 드러낸다. 즉 기(氣)의 생명감은 필치를 통해서 얻어지는 화면에는 생동으로 나타난다. 고호의 선은 주제를 묘사하기 위한 요약이며 추상적인 방책으로 화풍자체가 소묘의 성질을 띄우고 소묘는 채화와 동일한 하나의 완성된 작품이된다. 골법은 기(氣)를 화면에 표현하기 위한 기본적인 방법으로 율동적인 구조의 전체적 효과에 관계되는 회화원리이다. 고호의 형태의 생동감은 골(骨)을 나타내는 율동적인 선의 흐름에서 나오는 것이며 선의 흐름은 그추상성에 의해 비물질적인 것을 암시하게 된다. 세(勢)는 전체적 구성에 관한 문제로 고호의 특징있는 구조적 성질을 가진 동적이면서도 정동된 형태에서 세를 볼 수 있다. 세를 갖는 고호의 선은 시간적 요소를 암시하며 화면속에 나의 존재가 들어갈뿐 아니라 나의 행동까지 들어가는 동양화의 정신에 접근된다. 실(實)은 기(氣)를 포착하고 사물의 생명을 나타내는 것이며 화가가 리얼리티를 파악하게 될 때 나타나는 의미의 본질이다. 고호회화는 내적필연성으로 실이 큰 비중을 차지하고 있다. 형태는 실을 암시하기 위해 생기가 유지되는데서부터 기인된다. 고호회화가 가지고 있는 선의 조형적 특징은 준법(皴法)과 유사성을 지니고 있으며 그 기법은 다음 7가지 준법으로 설명될 수 있다. 1. 우점준(雨點皴)-일종의 점법이라고 할 수 있는 비 모양의 점으로 그린 선. 2. 지마준(芝麻皴)-시작과 끝이 일정한 굵기의 평행하는 선을 아주 짧게 나누어 긋는 선. 3. 대미법·소미법(大米法·小米法)-일자점(一字點)을 중첩하거나 횡점을 병행하면서 찍어나가는 선. 4. 운두준(雲頭皴)-구름처럼 뭉게뭉게 피어 오르는듯한 모양의 선. 5. 우모준(牛毛皴)-소(牛)의 등을 부드럽게 감싸는듯한 호선(弧線)의 모양으로 그리는 선. 6. 난마준(亂麻皴)-시작과 끝이 일정한 굵기의 평행하는 선을 교차시키는 선. 7. 점엽법(點葉法)-몰골(沒骨)로 나뭇잎의 윤곽선을 그리지 않고 점을 찍거나 선을 그어서 나뭇잎을 나타내는 방법의 선.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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