View : 524 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author설희야-
dc.creator설희야-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:59Z-
dc.date.issued1975-
dc.identifier.otherOAK-000000053309-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202390-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053309-
dc.description.abstract대자연의 무수한 색채는 우리들의 시상 앞에서 빛을 내고 있다. 색의 측정기 가운데 가장 정밀한 기계라고 할 수 있는 우리들의 눈은 이 무수한 색채들을 보고 느낀다. 인간은 이성을 지닌 동물로서 타동물과는 달리 특유한 두뇌와 기능을 가지고 자연의 모든 것을 생활에 편리하도록 계선하며 창조해 나가는 능력을 가지고 있다. 자연을 떠나서 살아갈 수 없는 우리들은 생활을 영위해 나가는데 필요한 색채를 이용하고 또 이 색채의 도움을 받아야 할 입장에 놓여있는 것이다. 물질문명이 발달된 오늘날에 와서는 색채가 포함되어 있지 않는 분야는 거의 없다. 현대에 이르러 색채는 단순히 보고 느끼는 것 만이 아니라 심리적, 생리적 면에 영향을 미쳐 생활과 더불어 감정과 행동이 좌우됨을 우리들 스스로가 인식하게 되었다. 말과 글로써 자기의 의사를 남에게 전달하듯 색채의 힘을 빌어 색채로 의사 소통을 하기도 한다. 이는 우리가 시가지에 나가 항상 대하게 되는 교통신호가 그러하다. 이렇듯 인간은 편리한 생활을 도모하기 위하여 색채를 체계화 시켜 이용하고 있다. 고도로 발달된 현대의 기계문명 속에서 살고 있는 인간은 무언가 탈피해 보고 싶은 욕망에서 자연의 신비로운 색채와 화면에 나타나는 아름다운 색채로부터 유혹을 받지 않는 사람은 없을 것이다. 그러기에 우리들이 생활하는 도심지에 자연을 끌어들여 공원을 만들고 정원을 만들어 온갖 색채들로 장식을 하고 있는 것이다. 이렇듯 색채에 관심을 갖고 생활하면서도 정작 색채에 대해서는 색맹이 아닌 색맹인 사람들이 대부분이다. 가령 저녁 노을을 보고도, 단풍잎을 보고도, 태양을 보고도 똑같이 “빨갛다”고만 말하고 있는 것이다. 이는 우리의 선조 때부터 색채에 대해 무관심하였던 것이 아닌가 싶다. 자연이 색채이고 생활이며 색채이며 모든 물질문명이 색채인 오늘날에 와서는 색채의 올바른 이해가 꼭 필요하리라 생각된다. 그러므로 색의 이해정도를 파악하고 또 색채의 기호도를 조사하여 색채기호의 경향을 알아봄으로써 중고등학교 미술 교육 특히 색채교육의 자료가 되도록 하였다. 이 연구 문제를 해결하기 위하여 먼저 색의 본질 특성을 살펴보고 지역과 민족 문화권에 따른 색채기호의 요인과 지역별, 성별, 연령별에 따른 색채기호의 경향을 파악한 후 어릴 때부터 색채 교육을 받아 왔으며 또 현재 정상적인 색채 교육을 받고 있다고 생각되는 여고생을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 조사 대상과 범위에 있어서 지역별, 성별, 연령별로 구분하여 광범위한 조사를 실시해서 그 결과로써 논해 보는 것이 이상적이겠으나 여러 가지 제한으로 대상범위를 축소했다. 즉 전국을 도시와 농촌으로 구분하여 도시에는 특별시인 서울과 도청소재지인 대구를 택했고 농촌에서는 군소재지인 왜관과 면소재지인 성주를 택하여 표집한 인문계 여고생 660명을 대상으로 하였다. 조사 통계에 의한 결과로는 1. 색의 이해 정도 ① 청록과 파랑 바다색을 각각 정확하게 인지하지 못하며 녹색과 풀색도 서로 혼돈하고 있다. ② 연지, 자주, 붉은보라 역시 서로를 잘 이해하지 못하는 결과가 나타났다. ③ 전체적인 이해 정도를 볼 때 인지하고 있는 학생이 전체(660명)의 50% 미만에 해당한다. 2. 색채 기호의 경향 ① 지역별과 학년별에 있어서 큰 차이가 없는 경향을 나타내었다. ② 계절에 따라 민감하게 반응되어 봄, 가을철에는 난색, 여름철에는 한색, 겨울철에 있어서는 난색과 중성색으로 뚜렷하게 지향되었다. ③ 전체적인 기호의 경향은 난색계가 가장 높게 나타났다. ④ 색상 배색에 있어서 무채색끼리의 배색이 의외로 지향되었다. ⑤ 명도 배색의 경우 고명도 끼리의 배색에서 가장 높은 반응이 나타났다.;The innumerable colors of Mother Nature give out light before our sights. Our sights which have been called the most accurate machine for color measuring, can see and feel the innumerable colors. The human being possessed of reason as well as unique brains and skills, which make mankind to be different, from other animals, have been in possession of ability to apply all nature things to our lives conveniently by means of development ind creation. Since we can not, exist without nature, we have to use colors necessary for living and are in the situation of being helped by these colors. In the material civilization developed greatly in these days, there is not any field which has not been included of colors. In these days, we ourselves recognize that the colors are not simply being seen and felt by us, but also being affected to feelings and activity to our daily lives with psychological and physiological sides. As we communicate one another with speech and words, we do with colors too. For example, the traffic signal which we always can see on the street is so. Therefore, the human beings have been using color by systematization of them in order to strive for the establishment of convenient lives. Human beings living in the midst cf highly developed mechanical civilization at present, times, can not, but, being fallen into temptation by the beautiful colors appeared on pictures and by the natural mysterious colors, which have been caused by the ambitions of molting something. This is why we strive for making park and gardens in the center of city where we live, and decorate them with various colors. Though we live with the interest in colors so much, there are many who can not fully appreciate the accurate colors. We may call such persons color blind in some respect. For instance, they may say that it is red equally when they see evening twilight, leaces of red and yellow in autumn, and even when they see the sun. I think that this is because our ancestors were indifferent to the colors at all. I strongly feel that we need the accurate comprehension of colors for the sake of present living since the nature, our lives, and material civilization have been concerned directly with colors. Therefore, seizing the comprehensible degree for colors, examining the degree of color signal, as well as understanding the effect of color signals, I try to make the data for the education of fine art both for middle and high schools, especially for the color education. To solve this problem of study, we first of all survey the essence ofr the characteristics of color, and then we seize the tendency of color signal in accordance with the distinction of province, sex, and age, as well as to seize the element of signal color in accordance with locality, people, and culture. After that, I have surveyed by means of questionaire by the object of high school girls whom I thaught, to have been receiving normal color education since they were children up to the present. Firstly, I thought it more reaonable to mention the result of vast examination by taking separation in accordance with the distinction of locality, sex, and age in the extent of the object of survey, but for the various reasons, I have had the extent of object to be reduced. This survey has been based on the object of 660 high school girls in two cities and two small towns throughout the nation. They have been selected from Seoul and Daegu-si in which Provincial Government, is located and from Woegwan in which Gun Office is located and Seongju which is one cf the famous sites in Korea. The result of survey statistics is as follows: 1. The degree of color comprehension a. They can not tell Blue Green(BG), Blue(B) from green Blue (gB) accurately. And they have complication in difference between Gre n(G) and light yellowish Green(yG) b. Purplish Red(pR), Red Purple(RP) reddish Purple(rP) can hardly be distinguished or comprehended from one another. c. In view point of whole comprehension degree, the 50% of all 660 students can tell the difference of colors. 2. The tendency of color signal a. There is not any tendency of great difference in accordance with the distinction of locality and school year grade. b. They respond to the colors in accordance with seasons quite differently: Cool Hues in summer, Warm Hues and Temperate Hues in winter, while Warm Hues prevails distinctly both in spring and in autumn. c. Marm Hues prevails most in the tendency of signal as a whole. d. In the coloring of Hue, the coloring of Neutral color has been highly advanced unexpectedly. e. In the coloring of Value, there has been the highest responce in the coloring of high key.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 범위와 방법 3 II. 색채와 인간생활 7 A. 색이란? 9 B. 색과 기호 23 III. 색의 이해정도와 기호 반응 조사 31 A. 색의 이해정도 31 B. 색의 기호 반응 42 IV. 논의 59 V. 결론 69 참고문헌 72 ABSTRACT 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3812276 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title색의 이해 및 기호반응에 관한 조사연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle여고생을 중심으로-
dc.format.pagevi, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1975. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE