View : 26 Download: 0

Carl Orff와 Zoltan Kodaly 음악지도법의 비교연구

Title
Carl Orff와 Zoltan Kodaly 음악지도법의 비교연구
Authors
김은호
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 金世界的으로 音樂敎育의 새 指導法으로서 採擇되고 있는 독일의 音樂家 랄·을프(Carl Orff,8885~ )와 헝가리의 音樂家 졸탄·코다이 (Zolt?n Kod?ly, 1882~1967)의 音樂指導法榮을 調査硏究하여, 이들의 音樂敎育시스템과 指導法의 重要性을 인식하고, 同時에 우리나라 音樂敎育에는 어떤 영향이 있을 것이며, 앞으로 適用되어 질 可龍性을 제시하여, 좀 더 바람직한 指導法을 硏究하고 져 하였다. Orff 와 Kod?ly의 指導法의 內容은 各論 그 理論約 背景으로 그들의 생애와 作品 傾向을 歷史的으로 陳述하고, 또한 敎育理念, 敎育課程, 敎材등을 調査한 結果률 要約하면, 다음과 같다. 1. Orff의 指導法은 卽興的인 個人의 表現 能力을 강조한 創造的인 學習活動을 중시하였고, 어린이들의 興味를 고려한 敎材의 採擇과 많은 音樂 經驗으로 本質的인 啓發에 중정을 두었다. 2. Kod?ly의 指導法은 旋律 위주의 노래와 階名唱法을 강조한 단계적인 指導를 통해 讀譜力 伸張을 중시하여 모든 어린이가 노래 할 수 있는 能力을 길러 주는 訓練에 중점을 두었다. 3. Orff 와 Kod?ly 가 재창한 시스템의 根本 共通点으로는 모든 어린이를 위한 早期敎育으로 많은 音樂活動을 경험시키고 音樂 敎材의 單純化와 民族音樂을 敎材로 사용한 点등이다. 그리고 指導法指을 比較하면, 이들의 技法에서도 共通点과 差異点을 볼 수 있다. Orff의 “악기사용”과 Kod?ly의 “계명창법”, “손 기호”는 各各 獨創的인 指導法으로 區分된다. 以上과 같은 事實로 미루어 보아 Orff와 Kod?ly의 音榮指導法은 音榮敎育 發展에 중요한 계기를 마련하였음을 알 수가 있다. 우리나라 音樂 敎育過程이 西洋音樂의 단순한 모방을 하여 오다가 近來에와서 우리의 傳統 音樂을 敎材로 이용하기 始作한 이 때에 더욱 Orff나 Kod?ly의 指導法이 要求된다고 보여 진다. 그러므로 우리는 實情에 맞는 指導法과 敎材 開發을 積極的으로 試圖하여야 하겠다. 따라서 敎育現場에서의 敎育敎師들은 어린이들의 音樂敎育을 士台로한 이들 시스템( System)의 철저한 理解로 學習에 適用할 創造的인 硏究와 努力을 계속하는데 本 硏究가 하나의 資料로서 활용되어 末衆指向的인 우리나라 音樂敎育에 많은 발전이 이루어 지기를 바라는 바이다.;This study is solelv focused to have a true appreciation of the importance of the music systems and methods of teaching introduced by Carl Orff (1895--), German musician, and Zolt?n Kod?ly (1882--1967), Hungarian musician, which have been adopted as the new approach to music education widely known all over the world, through carrying out the survey of their methods of music teaching. And this aims at continuouslv studying more desirable method of teachihg by finding out how the system and it's methods will affect on the music education in our country and by the presentation of the possibility of therie real use. Besides contents in the methods of teaching by 0rff and Kod?ly, it can be found that there are their lives, musical styles, educational idealogy, curriculum and materials. These ere as follows: 1. The method of teaching by Orff is focused to place great emphasis on creative learning activity based on the individual power of improvisatorial expression. And the adaption of materials which are interested in learners and the development of musical talent by many years of music experience can be found to be emphasized. 2. The method of teaching by Kod?ly is focused to train learners to sing a song through reading music by the phased guidance based on melody singing and solfege singing. 3. It can be found that there are something in common in radical ideology of the system proposed by Orff and Kod?ly. In view of the results so far achieved above, the methods of teaching by Orff and Kod?ly can be found to have had a great influence of the development of Music education. The Music education in our country which was a simply clever imitation of Western music, and recently have begun to use folk music as materials can be found to require the methods of teaching by Orff ana Kod?ly. Therefor, we must make an attempt to develope the music teaching techniques and material positively. The music teaching at schools is believed to make great progress in music education in our country through understanding Orff's and Kod?ly system based on music education for learners and making creative efforts and studying continuously for the adaptation of these systems.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE