View : 18 Download: 0

한국의 불화와 무속화에 대한 연구

Title
한국의 불화와 무속화에 대한 연구
Authors
최성희
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
最近에 이르러 우리나라의 國學界와 藝術界에서는 日帝의 侵略과 解放後 西歐文化의 진입으로 因하여 妄覺되었던 우리 文化의 傳統을 되찾고 새로운 民族文化의 定立이라는 사명아래 國故運動이 활발히 展開되고 있다. 그러나 傳統文化에 對한 올바른 비판없는 계승은 새로운 文化에 대한 創造가 아니라 再現이요 더 나아가서는 復古的인 退步라고 볼 수 있다. 이러한 文化發展의 原則은 藝術에 있어서도 마찬가지다. 近來 활발히 展開되고 있는 우리나라 古美術의 發掘과 發見은 이들에 對한 現代的인 解析과 認識이 없이는 그 價値體系가 成立될 수 없다. 따라서 自然科學이나 人文科學이 高度로 發達함에 따라 人間의 知識이 깊고 넓게 探究되어지고 있는 오늘날, 歷史觀의 科學的인 究明을 通하여 美術文化의 새로운 樣相 露出을 살표보기로 하였다 現代的인 定義로 볼 때 藝術은 一般的으로 人間의 最初의 精神活動의 所産이라고 본다. 따라서 古代人들은 人間과 自然의 關係에서.볼 때 그들은 自然에 대한 模倣意慾에서 出發하였고 近代美學에서는 遊戱衝動이라고 주장한다. 이와 같이 藝術은 人間의 心理的인 滿足의 對象으로 그 발현을 보게되었으나 그 存立의 目的에서 볼 때는 대체로 두 영역으로 구분할 수가 있다. 즉 그 하나는 藝術이 그 自然의 存在理法을 爲하여 成立되는 경우와 他者의 存立을 위하여 存在하는 例이다. 前者를 보통 純粹藝術이라 보고 後者를 應用的인 경향으로 구분한다. 그런데 美術 즉 造型藝術에 있어서는 後者의 경우 다시 物理的인 用의 價値와 精神的인 價値追求의 경향으로 볼 수 있는데, 物理的인 價値추구의 美術은 工藝나 建築的인 것이 이에 속하고 精神的인 價値追求의 世界는 宗敎藝術로 볼 있다. 그리하여 彫刻과 繪畵는 그가 지니는 象徵的인 價値性으로 因하여 쉽게 宗敎藝術에 借用이된다. 이러한 現象은 西洋의 기독교藝術이나 東洋의 佛敎美術에 共通的으로는 나타나는 現象이다. 그런데 기독교 美術보다는 佛敎美術이 더 偶像的인 性格을 띄게 되는 것은 기독교 美術같이 예수 一人의 行蹟만을 象徵化하는 것이 아니라 佛尊의 生存談은 물론 그 敎理까지도 이 造形的인 手法에 依하여 布設하려는 까닭으로 因하여 조각보다는 繪畵가 더 쉽게 영합 되어 佛畵가 나타난다. 이러한 體制를 갖춘 佛敎는 西北印度地域을 거쳐 中國 六朝時代에 전래되고 다시 三國時代 高句麗에 最初로 들어오게 된다. 이어서 百濟 新羅의 순으로 전승되어 이 地域에 存屬하였던 土俗信仰과 영합하게 되는데 初期에는 서로 共存狀態를 유지하다가 統一新羅期에 오면서 두 信仰은 서로 융화되어 護國信仰으로 發展하게 되었다. 그 例로서 花郞을 들 수 있으며, 高麗朝에서는 佛敎를 國敎로 定하고 기복적 의미의 燃燈 八關등의 행사와 몽고의 침공시 國難을 佛心에 의하여 극복하기 위한 經板事業이 展開되었다. 그러나 僧道의 문란과 巫俗化된 佛敎는 王朝의 社稷을 告하고 새로운 朝鮮王朝의 建國을 보게되었다. 따라서 佛敎의 극심한 폐단을 보아왔던 太祖는 斥佛崇儒의 政策으로 國是를 삼게되니 佛敎美術은 退化되고 말았다. 그러나 一千餘年間을 支配하였던 佛敎思想은 쉽게 몰락하지 않고 庶民계급으로 침투하여 우리 文化에 깊은 뿌리를 내렸다. 이러한 경향은 佛畵를 通하여 잘 나타나고 있으니 現存하는 遺蹟을 通하여 살필 수가 있다. 現存하는 佛敎와 巫俗畵의 대부분은 朝鮮王朝中期 즉 任胡亂以後의 것들이지만 그 洋式的인 變遷은 다소 있었다고 치더라도 이것이 宗敎藝術의 形式으로 存在하였던 관계로 그 儀軌가 있는한 異端的인 發展은 거의 없으리라고 보아 무방할 것이다. 이제 巫佛畵의 性格을 살펴보면 藝術의 形式上으로 볼 때 敎祖와 僧者 및 信徒의 表現位置는 宗敎畵에서 볼 수 있는 傳統的인 象徵空間의 形態를 취하고 있으며 色彩에 있어서는 原始宗敎로부터 使用하였던 赤色主調의 原色을 주로 다루고 있음은 東西가 共通的인 것으로 들 수 있으며 巫俗畵에서도 이 形式이 그대로 적용되고 있다. 그러나 偶像의 對象인 宗主의 表現에 있어서 巫俗畵는 崇拜對象人物이 單獨으로 存在하는 점이 특징이라고 할 수 있다. 따라서 佛畵와 巫俗畵의 차이와 특징은 藝術의 形式上으로 볼 때는 共通的이라고 볼 수 있으나 內容上으로 볼 때는 서로 相異하다고 볼 수 있다. 한편 이들 巫佛畵에 나타난 우리 民族의 本?觀은 大自然의 攝理에 順應하여 佛畵에서는 三界의 永福을 비는 來世觀이 뚜렷하지만 巫俗畵에서는 現世의 爲福을 念願하고 있는 것을 찾을 수가 있다. 이러한 自然에 對한 체념과 歸依精神은 藝術的인 表現에 있어서 質朴하고 宿鳥한 맞을 나타내며 技巧的인 嬌態보다는 未完의 形態를 이루어 은은한 여운을 남기는 것이 그 특색으로 들 수 있다.;Recently in our field of national literature and arts, a movement regaining the classics and the wisdom of our past generations is evolving activcly under the mission of researching the tradition of our culture and building the new national culture which have been forgotten as a result of invasion of Japan and next the entry of westernculture after the Liberation. But a succession without accompanying the justifiablc criticism is not a creation of a new culture but a mere reappearence of the old one further can be even a reactionary regression. Such a Principle of culture development is the same in arts. The dicovery and excavation of our old arts that is evolving vigorously lately can not build its value system without modernized interpretations and recognitions about them. Therefore I intend to examine the new exposed situation of arts culture through the scientific study of historical view, in this time when general knowledge of human beings is searched deeply and widely along with the high development of the humanites and the natural science. In its modern meaning, arts is generally considered as the productiono of the first mental action of human being. Therefore in the relationship of man and nature, ancient man started from the desire to initate the nature, while the modern aesthetics claims it as a play impulse. Like that, the arts has begune making the psycholopical satisfaction its object, yet in its object of existance, it can be divided roughly into two realms. One is the case in which the arts exists for its own existance and the other is for other's is existance. The former is called usualLy the pure arts and the latter is distinguished as the applicative trend. And in the case of the formative arts, the latter can again divided into pursuit of physically useful value and one one spiritual value, the former including industrial arts and a architecture and the latter being regarded as a religious arts. Scripture and painting lend themselves easily to religious arts for its symbolic value. Such phenomena appear commonly in Christian arts or western society and Buddistic arts of east. The reason of buddistic arts carrying more idol character than Christian one is that the former does not symbolze the achievements of only one man like Jesus of christian arts, but it want to propagate the teachings as welL as life story of buddha through this formative means .Since paintings are more easily correspond to the purpose than scriptures, buddistic paintings appear. Buddaism with such system was transmissed to China through a region of north-west India at the time of six-dynasty and introduced first to Koguryo at the time of three-states and continued to Bekche, Silla, combining with its native religions . In the early phase, they remained in the state of co-existence, yet coming to the age of Unified Silla, they ware harmonized with each other resulting to devalopment as a faith for defense of fatherland. For instance, there was a Hwarang of Silla, and it became a national religion at Korye, performed the annual, events of Yeon Deung, Pal Kwanl, and at the time of mongorian invasion evolved the enterprise of making the sutras for the overcoming the national difficulty by a power of buddism. But the corruptirn of the buddistic priests and Shamanismic trend became one of the major reasons for the fall of Koryo and the foundation of dynasty Yi. Consequently Yi Taejo who had seen the extremeabuses of Buddism made the policy of oppressing buddism and respecting Confucianism the first one of national. As a result the buddistic arts was degenerated. But the buddism which had dominated this country during a thousand years has not collapsed so easily. Instead it has permeated into the class of commom people and lowered its roots deeply in our culture. Such a trend is represented a let through the buddistic paintings, and we can examine it throuph thr existant relics. The most part of the existant buddhistic and shamanistic paintings are ones of the middle of the Yi-dynasty, that is, after the Hideyoshi's Invasion, yet even if we admit the transition In a model. since it had remained in the form of religious arts, we can consider there was not almost any heterodox dovelpment. now, examining the character of shamanistic and buddhistic paintings, in the form of arts, the founders, priests, and the believers adopt the form of traditional symbolic space which appears in religious arts. In a color, they use a primary color, mainly of red which had been used from the primitive religion and that is the common phenomens both in west and east which is applied to shananistic and buddhistic paintings also as such. But in the expression of the: founder who is the object of idolism, it is a special feature that shamanistic and buddhistic paintings make only the adored objcct figure himself ropresente4 alone. Therefore we could say the differences and characters between the buddhistic paintings and the shamanistic ones are common in their form, yet different in their content. On the other hand, a value system of our race which represented as such it the shamanistic and buddhistic paintings is the one that accomodates itself to the dispensation of nature, thus making clear the beliefs in future world with a supplication for a eternal bliss in buddhistic paintings, and expressing the desire for a hapiness in this world in shamanistic ones. Such a spirit of apprehension of the truth aad embracing nature makes a appearance as a taste of simple, quiet and sheding quality in a artistic expression and leaves a lingering effect in its incomplete form rather than in technical coquetry as its character.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE