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한국 현대소설에 나타난 도시적 삶에 대한 연구

Title
한국 현대소설에 나타난 도시적 삶에 대한 연구
Authors
이은정
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
都市는 우리가 直面하고 있는 時代의 삶의 空間으로서 普遍的인 現代生活의 環境이 된다. 그리고 그 속에서 惹起되는 矛盾과 不條理를 內包하고 있을 때, 文學이 그 時代의 모순을 把握하고 그 모순을 파헤칠 수 있어야하는 것이라면, 韓國社會의 構造的 모순의 한 例證이 될 수 있는 都市 空間의 問題는 充分히 文學의 對象내지는 內容으로서 受容될 수 있을 것이다. 따라서 本 硏究는 現實을 꿰뚫어 보는데 있어서 都市를 素材로 選擇한 小說을 對象으로 考察해 보고자 하였다. 韓國 現代文學에 있어 文學 作品의 空間的 背景으로 都市가 현저하게 나타나기 시작한 것은 1930年代로 韓國 現代文學의 모더니즘的인 性格의 出現과 그 時期를 같이 하고 있다고 볼 수 있다. 그런데 1930年代 韓國 現代小說 속에 나타난 都市는 植民行政의 中心地 로서 植民地社會의 구조적 모순을 壓縮하는 縮圖的 空間으로서 都市 그 一體나 都市的 삶의 生態學的인 本格的인 認識에서의 都市小說의 대두가 아니라 植民地 時代 狀況에서의 悲劇的, 絶望的 삶에 대한 象徵的 空間으로서의 背景에 不過하였다. 그러나 이에 반해, 都市와 都市問題가 本格的으로 文學의 重要한 對象으로 수용되어 등장하기 시작한 것은 1960 年代末以後 産業化와 더불어 都市化의 深化에서 그 근원을 찾을 수 있다. 最近 韓國社會에서 展開되고 있는 一連의 都市化·産業化過程은 1930年代와 같이 植民政策에 의한 近代化라는 外的 힘에 의한 것과는 달리, 實質的으로 世界文明 指向이라는 必然性에 의한 것이며 同時에 韓國社會의 內的 요구에 의해 이루어지고 있다고 볼 수 있다. 따라서 文學硏究에 있어서도 時代狀況에 의해 變化된 都市空間에 對應하는 새로운 觀點의 이해가 절실히 要求되고 있는 것이다. 이에 筆者는 最近 現代小說 속에 投影된 都市的 삶이 어떻게 깊고 넓게 나타나고 있는가를 抽出하기 위해 個個의 作品分析이나 比較硏究에 앞서 一種의 資料處理的인 標本調査 方法으로 편의상 任意로 選擇한 1978年度 文學思想誌에 게재된 短篇小說 55편중 都市空間을 背景으로한 32편을 選定하여 都市的 삶의 樣相과 個人의 生活을 규명해 보았다. 그 결과 都市社會와 個人과의 關係는 社會 對 個人이라는 對立關係만이 存在하는 永遠히 융화될 수 없는 關係로서 이러한 관계는 都市的 삶에 壓力을 주는 억압樣式으로 表出하는 現象을 싹트게 하고 있음을 찾을 수 있었다. 그래서 筆者는 都市的 삶의 억압樣式을 日常, 社會組織, 文明에서 초래되는 세가지 類型으로 區分하여 살펴보았다. 그런데 이렇게 세가지 類型으로 區分하여 考察한 理由는 都市가 個人의 日常에서 職場이라는 現實로부터의 위로는 거대한 社會現實에 더 나아가서 世界 器械文明的인 諸要素에 의해 三重의 壓力을 內包하고 있는 空間으로 보았기 때문이다. 그 결과 都市는 흙이나 自然의 拘束으로부터 解放된 自由롭고 物質的인 풍요와 文明에 의한 祝福받은 空間이 아니라 人間의 참된 모습은 찾아보기 어려운 日常, 社會組織, 文明이 초래하는 억압樣式에 의한 非人間化의 空間으로 표출되고 있음을 檢證할 수 있었다. 그리고 이러한 非人間化된 都市的 삶의 徵候를 都市文明에 對立되는 槪念이며 都市空間의 특징과는 다른, 都市的인 自然으로 氣象, 벌레·動物과 疾病을 통해서 살펴 보았다. 그 결과 氣象, 벌레·動物은 都市의 雰圍氣와 都市人의 生態를, 그리고 作品속의 主要人物들이 앓고 있으며, 고통받고 있는 疾病은 都市的 삶의 社會病理 現象을 象徵하고 있음도 찾을 수 있었다. 그런데 그 세 要素는 모두 陰散하고 否定的이며 反生命的인 都市的삶을 象徵하고 있을 뿐 아니라 都市的 삶이 非人間的인 危機의 狀況으로 把握되고 있다는 것을 暗示하고 있다. 이렇게 都市的 삶이 非人間的인 위기의 狀況으로 把握되고 있다는 것은 곧 都市的 삶의 구조 속에 태어난 抑壓的인 삶에서 벗어날 수 없다는 悲劇的 認識에서 作家意識이 出發하고 있는 것에 緣由된다고 볼 수 있다. 그리하여 筆者는 이러한 都市的 삶에서의 救援의 方法은 다만 主人公과 都市的 삶의 現實사이에 뛰어 넘을 수 없는 斷絶로부터의 脫出의 試圖로 보았다. 다시 말해서 斷絶에서 초래되는 囚人·疏外意識 속에서 解放되기 위해 방황하고 좌절하며 犧牲당하며 救援으로 나아가려는 脫出意志를 작가의식의 표출로 보았다. 그런데 都市的 삶에서 小說의 主人公들은 대체로 悲劇的인 人間들이며 결국 都市的 삶에 順應하거나 敗北 또는 죽음을 통한 消滅되는 희생자로서 都市的 삶으로부터 진정한 救援인 脫出은 거의 나타나고 있지 않다. 이러한 결과는 韓國社會가 都市化·産業化라는 壓倒的인 새 現實을 만들면서 造成하고 있는 억압樣式에 의해 陷沒되어 있는 삶에 대해서 强力한 內省을 요구하고 있다는 것을 反證하고 있을 뿐만 아니라 우리가 살고 있는 都市라는 生活空間에 대한 指向點과 非人間化되고 있는 都市的 삶의 回復을 위한 意志의 發顯이라고 할 수 있다.;The City becomes the environment of a universal present-day life as the living space of the period that we face. And if literature must be one which is able to understand the contradiction of this times and go to the root of it, when city contains the contradiction and the absurdity which are aroused in itself, the problem of urban space which is becoming an example of the structural contradiction of Korean society will be able to be sufficiently involved as the object and the content of literature. Therefore, I tried to study the short stories whose subject matter is city as the motif of investigation in being aware of reality. In the current literature of Korea, it was in the 1930's that the phenomenon of urbanization appeared remarkably as the spatial transformation of literature. And this period accords with the times when the modernistic characters of Korean current literature appeared. But the city which appeared in the current literature of Korea in the 1930's did not mean the rise of the city novel which deals with the city itself, and recognizes the urban life in earnest and ecologically as the central place where the colonial policy is performed and the miniaturized space in which the structural contradictions of the colonial society are compressed ; it was nothing but the setting as the symbolic space against the tragic and desperate life under the Colonial circumstances. On the contrary, it is since at the end of 1960's when urbanization changed deeply with industrialization that many writers began to deal with the city and the urban problems as the important subject in literature. We can tell a chain of processes of urbanization and industrialization which develop in the recent Korean society are not realized by the external power called modernization arising from the colonial policy as in the 1930's, but by the necessity that we must head for the world civilization substantially and at the same time, by the inner needs of Korean society. Therefore, it is very necessary to understand the urban space which changes by the circumstances of the times from a new angle. So I chose 32 works with the urban space as the setting among 55 short stories which were reported in the monthly magazines named the「Moon Hak Sa Sang」of the year 1978 and chosen at my option as the method of a sample survey. And I examined closely the aspect of the urban life and an individual life in order to extract how the urban life is infiltrating into the recent works. In consequence, the correlation of the urban society with an individual is in existence as the structural space which has never been harmonized, where only the antagonistic relationship called an iniividual against the society exists. And this correlation sprouts the phenomenon of revealing the mode of suppressing which gives pressure to the urban life. So I examined the mode of suppressing of the urban life after I classify it into 3 types arising from the daily life, the social system, and the civilization. By the way, the reason I examined it according to 3 types is that I regarded the city as the space which receives the pressure triply from the daily life of an individual, the reality called his job, and the enormous social reality in the upper part, moreover, the various factors of the world mechanical civilization. In consequence, we can know that the city is not the free space which is liberated from the restrictions of soil and nature, and the blessed space with material abundance and civilization, but the space of dehumanization where we have found very little the true features of man with the mode of suppressing which is made from the daily life, the social system, and the civilization. And I examined the system of the urban life in the state of dehumanization through the atmospheric phenomena, the insects·the animals, the diseases which are the antagonistic conseptions to the urban life in spite of being the unique factors in the city. As the result, I found that the atmospheric phenomena, the insects·the animals symbolize the urban surroundings and the ecology of city dwellers, and that the diseases which the leading characters are ailing and suffer from accord with the social and pathological phenomenon of the urban life. By the way, all of three factors symbolize not only the dismal, deniable, and anti-live urban life, but they symbolize the urban life to regarded as the circumstances of crisis in the state of dehumanization. And this suggests that authors' senses start from recognizing the fact tragically that they'll never be escaped from the bondage of life which comes into being from the system of the urban life. So I thought the only way that man is able to be relieved from the urban life is to attempt the escape from the state of severance which exists between the leading characters and the realities of the urban life. We might say that author's consciousness is the revelation of the will which is formed when protagonists try to be liberated from the consciousness of prisoner and alienation, even though they wander about and fall to the ground and are sacrificed. And yet, the protagonists who carry on the urban life is generally tragic men, and victims who adapt themselves to the urban life in the end, or suffer a defeat, or vanish into death. Therefore, we can say the escape which is the real rescue from the urban life appears very little. Results of this sort show us that not only does the Korean society claim powerfully the introspection about the life which is collapsed by the mode of suppressing turned out in the process of urbanization and industrialization as the overwhelming new reality, but it heads for the living space called the city in which every mankind live and try to recover the urban life in the state of dehumanization.
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