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청음교육의 실태에 관한 조사연구

Title
청음교육의 실태에 관한 조사연구
Authors
윤희순
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
“음악적인 귀”를 갖는다는 모든 음악학습 활동과 평소에 음악을 통한 생활에서도 중요한 일이다. 이러한 것은 기초적 감각인 청감을 통하여 더욱 확실하고 진보적인 음악활동을 할 수 있을 것이다. 그러므로 우리의 음악교육에서 청음의 위치가 어디에 있는가, 알아보며 청음훈련의 현황이 분석되어 현청음교육의 문제점을 제기하여서 앞으로 체계적인 청음의 방향이 이루어 져야 하겠기에 본 연구의 목적과 필요성을 두었다. 본 연구의 대상은 중학생과 교사의 설문으로 하고, 또한 실제 청음 Test로 조사 분석 하였는데 그 결과는, 첫째, 음악학습에서의 청음은 중요한 위치를 차지하고 있으나 실제 수업에서의 청음은 소외되고 있으며 중학생은 청음에 대한 개념과 기초 이론학습이 부족하므로 청음에 대한 흥미와 관심도가 낮아 음악학습에 저해요인이 되고 있다. 둘째, 청음에 필요한 설비와 악기, 자료가 부족하고 활용도가 적어 악기의 종류와 음색의 이해를 도우는데, 부족함을 나타냈다. 셋째, 음악활동의 참여는 여학생보다 남학생이 높은 편이나 실제 이론면에서나 청음 등에는 여학생이 더 적극적이며 높게 나타났다. 넷째, 청음내용의 선택은 교과서가 대부분이며 주로 창작과 오든 음악활동에 기초로 전이학습되고 있으나 한 학기에 20~40분정도의 형식적인 수업을 하고 있음으로 나타났다. 다섯째, 교사가 청음수업에 어려움을 나타낸 것으로는 절대적인 시간부족과, 청음의 기초능력인 리듬, 음고, 시율의 훈련과, 기보법에 의한 훈련부족, 또한 학생의 개인차가 심하고 학생의 수가 많아 청음수업에 어려움을 나타냈다. 여섯째, 실제 청음 Test에 있어서 남학생은 많이 맞은 학생과 적게 맞은 학생의 차가 심하고, 반면 여학생은 맞은 수에 대하여 고르게 나타나고 있으나, 남녀 학생 모두가 청음훈련이 낮게 나타났다. 일곱째, 학년이 올라감에 따라 좋은 점수를 나타나고 있으나 학년에 차는 적으며, 적은 청음 훈련에 시간으로도 학년에 따른 향상은 다른 음악학습에 경험에 의해서도 영향을 받고 있음을 알 수 있다. 여덟째, 2도 음정사이의 선율진행에서 쉬운 청음이라도 시간이 지남에 따라 낮게 나타났고, 2~3도 사이 또는 3~4도 사이의 음정이나 박자의 변화, 쉼표가, 나타나면 학생들은 어려움을 나타냈고 순차적 상행이나 하행에 대한 음은 쉽게 답할 수 있었다. 이에 대한 결과의 제언은, 첫째, 모든 음악학습에 기초가 되는 청음을 통하여 적극적인 전이학습을 유도하는 수업계획이 이루어져야 하겠다. 둘째, 학교에서의 음악시설 이용뿐이 아니라, 가정에서의 시설로 좋은 음악을 들을 수 있도록 지도하여 음악의 장을 넓혀주므로서 음의 인지능력을 도와주며 음의 친근감을 길러 주도록 해야 되겠다. 셋째, 청음 학습을 할 때 형식적인 학습으로 끝나지 말고, 긴 계획을 세워 꾸준한 연구로써 계속되어지는 청음 훈련이 필요하며 다양한 악기의 음색으로 심미적 변화, 음의 감지 능력을 길러주도록 해야 되겠다. 넷째, 청음을 할 때에 정확한 음으로 학생들을 학습시킬 수 있도록 악기의 관리나 사용법에 대하여 잘 알고, 무리 없는 청음훈련이 되도록 지도해야 하겠다. 다섯째, 교사의 청음 지도는 학생들의 수준에 맞도록 연구되어야 하며 우리나라의 선율, 가락을 이용한 지도 연구가 있어야 하겠다. 여섯째, 이와 같이 모든 문제점의 큰 원인은 시간의 부족으로 적은 시간에 비하여 주어진 음악과정의 범위는 넓으므로 교사의 적극적인 자세를 잃게 된다. 그러므로 행정당국은 이 문제점을 시정해져야 되겠다. 일곱째, 청음을 연구할 수 있는 지침서 및 교재의 자료 확충이 되어야 하겠다. 이상과 같은 것들을 통하여 음악학습의 적극적인 활동을 기대할 수 있으며 정서적인 면을 길러주는데 도움을 줄 것이다. 또한 청음훈련을 통한 음악 수업은 음악을 즐기고, 전문적인 음악활동을 하려는 음악도들의 기초 학습에 도움을 줄 것이라 생각된다.;It's recessary to have 'musical ear's not only for the ones who would like to major in music but also for the laymen who just enjoy music in their every day lives. Through ear-training one can improve his ability to understand music more exact1y, for it, is the basie af all musical activities. But, such training can be acquired at no places other than schools until now. Therefore the music education in schools must, be regarded as the most important . At this point, we should know how for m have come. The study was conducted on the basis of the questionnaire distributed to the middle school students and to their music teachers, and of the practical lessons given to the students by the writer. It, is analysed by sex and by grede. 1. Ear-Training takes an important part, in music lessons but it has been neglected a lot. 2. Few students are a re of the importance of the ear-training and host of the students have taken very little basial education in music, so they lose interest in the training and naturally that gives a lot of difficulty for the middle school teachers. 3. First, It's very difficult to have various kinds of musical instruments, materials, and other necessary equipmepts in every music classroom. Second, even though there were well-equipped music classrooms, it would still be have to make use of them. 4. More male students seem to take part in various musical activities, but, female students show mora adaptability in music and more willingness to express it. 5. Ear-training lessons are given according to the present, text books. However the teachers usually give about a twenty-minutes lesson once a term. 6. The difficulties of the training lie in the points that the c1ass-sizes are too big, that there's too much individual difference among, students, and that there's not enough time allocated for this training. 7. Effective training lessons can not be expected under the present situation because there aren't many wellqualified teachers available. 8. There's more individual difference in hearing ability among male students than among female students. However both of them are very poor in the training. 9. The curved line goes higher as the students go up to the higher grades, which shows that their ears get trained through the music lessons other than the ear-training, since the time-allocation for the training is so little conyared with other lessons. 10. The curved line is high around the note C. and it shows that the students' attentiveness grows weake so they do not, seem ta recognize the notes or the sounds which are easy to discern. Suggestions far the Kore Effective Music Lessons. 1. The music lessons through the ear-training should help other musical activities such as singing, appreciation of music, or even the creative activities. 2. The Teachers should guide their students to make use of the musical equipments available at, home and school as possible. 3. The ear-training shouldn's depend upon the formal education only. 4. The music classrooms should be equipped and facilitated more scientifically so thai the students can have more scientific and practical lessons. 5. Korean classical music lessons should a3so be given to the students in order to let, them understand the long and short notes and specific rhythms of Korean music through which their understanding of the notes and rhythm will improve. 6. The music teachers don't have enough hows to teach students properly according to the pr sent, hours allocated for music in the curriculum. Two hours a week for the first grades and one hour a week for the second and the third grades barely enough for the teachers to teach anything. 7. More books and other materials should be available for the teachers and for the students as well. Aa a whole musics lessons through the ear-training will make the students be more prepared.
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