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Requiem의 사적의의에 관한 고찰

Title
Requiem의 사적의의에 관한 고찰
Authors
김경옥
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Music has a religious origin, and has been closely related to religion from the beginning of civilization. Western music started with the of the Christian church. The basie of church music was established by Troparia cemposed for Psalms sung by Israel during the Old Testament era. Pope Gregory I reformed the church modes and thus contributed greatly to a new style of music for the chunch, now called Gregorian chant. Gregorian chant is a unique style of music use in the Roman Catholic church, its accentuation being that of the Latin lyrics used for unaccompaniec unison choral singing. It was the first musical form used for church worship. However, as polyphony was developed and pipe organs established in every monastery and Catholic chuck from the 10th century, Gregorian chant gradually disappeared in the Catholic church as unaccompanied music fell into disuse. While large-scale choral works accompanied by instruments were introduced in the Baroque era, a movement to revive Gregorian chant arose aroung the Solemnes Monastery at the end of the 18th century. The head of the monastery, Gueranger, and a Switzerland Professor, Peter-Wager, initiated a movement to sing the Gregorian chant, but in a modernized form. The Requiem, as a particular form of Mass, is a song for the dead and called ""Requiem"" becaus e it starts ""Requiem aeternam dona eis Domine"" in the Introit of the service for the dead in Latin. The words of the Ordinary of the Mass not being changed according to the church season are used, except for the Gloria and Credo. Requiems began to be composed as separate works in the 16th century with Palestrina, di Lasso and Victoria as representative composers. The words of the Proper of the Mass, different for each day or purposer, could not be used for a musical composition. However ""Dies irae, dies illa"" (Oh Angry Day and gruesome day) was inserted following the Tract as a Sequence in the 17th century. In the Requiem of the 17th century, such composers as Biber and Kerll was contrapuntal techniques. In the 18th century, the Requiem was composed for chorus and orchestra by composers such as Jommeli ana Mosart. In the 19fh cenfury, the Requiem tended to be a dramatic musical work, and composers included Berlioz, Verdi, Faur?, Ovo?ak, Bruekner and Brahms. Britten and Durufl? are two composers of the Requiem in the 20th century. The Latin Requiem is music for the dead to be used in a worship service. However, Brahus' German Requiem was composed for soprano and baritone soloists, chorus and orchestra, and its words were selected from among the words of the German Bible translated by Martin Luther in L1537. This work was composed, not for use in worship, but for concert use. It is considered that Brahms motivation to compose this work arose from the fact that Sch?tzs ""German burial mass"" and ""German Mass"" and Schubert's ""Geman language mass"" existed, or after seeing the title ""German Requiem"" used for Schumann's funeral. He was inspired by the music of Sch?tz, Schubert and Bach after due consideration of human destiny and the hope of heaven. In the orchestration, worthy of note is that an organ is used and pedal points are well utilized in Brahms' usual exceent technique. Accordingly, he expressed the particular feeling of gravity necessary to a Requiem. Although he did not use the ""Dies irae"", the 6th movement for baritone and chorus shows a similar approach to writing as other composers of the Romantic era employed for the ""Dies irae"" The whole work is redolent of the abundant color of 19th century harmony and this music is wholly typieal of the style of Brahms.;문명의 시초로부터 현대에 이르기까지 음악은 종교적 기원을 갖고 밀접한 관계를 맺어 왔으며 서양 음악은 기독교 교회 음악에서 비롯되었다. 고로 교회 음악의 발달을 보면 다음과 같다. 구약시대 Israel민족이 불렀던 시편에 의한 응답송에서부터 교회음악의 기초가 만들어졌고 Gregorius는 이 기초 위에 교회선법을 창안하여 典札성가인 Gregorian chant의 정비까지 하는 큰 공헌을 했다. Gregorian chant는 중세 음악에서 중요한 자리를 차지하고 있던 단음 성가로 Roman Catholic의 고유 성가이며 Latin어 가사에 산문적인 수법으로 가사에 accent가 중요시되는 음악이다. 또 典札의식의 첫자리를 차지하는 공식 예술로써 典札를 떠나서는 절대 존재할 수 없는 음악이다. 그러나 10세기부터 발달되는 다성 음악이 각 수도원과 성당에 pipe or gan이 설치되므로 무반주 선이 무너지면서 Gregorian chant의 발전은 성당에서조차 망각되었다. 그러나 Baroque시대에 들어와 대규모의 기악반주를 곁들인 합창양식이 도입되면서 Gregorian chant 부홍운동이 Solemnes수도설을 중심으로 일어났다. 수도원 원장인 Gueranger와 Switzerland의 대학교수인 Prter-Wager가 솔선하여 현대적 수법에 의한 기초가 만들어지면서 Missa, te Deum, Requiem등이 신식 양식으로 바꿔면서 작곡되기 시작했다. 즉 Requiem은 다성 음악이 볼여진 특별한 Missa로써 죽음을 위한 곡으로 Catholic Church에서 연주되는데 Introit부분이 ""Requiem aeternam donaeis Domine""로 시작되기 때문에 Requiem이라 한다. 연중 변하지 않는 통상문의 Kyrie, Sanctus, Agnus Dei만이 작곡되며 Gloria와 Credo는 제외된자. 날짜, 목적에 의해 변하는 고유문은 작곡자 자신들이 골라 작곡했으며 그 대친 ""Dies irea, idesilla""(오, 분노의 날, 오, 처참한 날)는 하나의 Sequentia 로 Tractus 다음에 揷入된다. Requiem은 16세기 작곡자들에 의해서 다양한 수법으로 작곡되기 시작했는데 Plestrina, 야 Lasso, Victoria가 있고 17세기에는 ""Dies irae""틀 극적인 가사로 사용하고 대위법적 style을 썼는데 Biber와 Kerll이 있다. 18세기에는 합창단과 orchestra를 위한 곡으로 작곡되었으며 Jommeli와 Mozart,가 있고 19세기에는 극적 서사적 성격의 가사로 음악회용 Requiem이 작곡되었는데 Berlioz,Verdi, Faur?, Dvo?ak, Bruckner, Brahms등이 있으며 20세기에는 Britten과 H. Durufle이 그 대표적 작곡가들이다. 이와 같이 Latin Requiem은 Lat,in가사에 죽은 사람을 위한 에예베의식용 음악이었다. 그러나 Brahms의 German Requiem 은 soprano, baritone, 합창과 orchestar들 위한 곡으로 가사는 1537딘 Mart,in Luther가 번역한 독일어 성서 문구에서 작곡자 자신이 스스로 선택한 것이며 음악회용 음악이다. German Requiem을 작곡하게 된 동기는 Sch?tz의 「독일 매 장 Missa곡」, 「독일 Missa곡」이나 Scaubert의 「독일어 가사의 Missa곡」에서 힌트를 얻었거나 Schumann의 유품 정리중 ""German Requiem""의 표제를 보고 작곡했다는 주장도 있다. 즉 Schuts와 Schubert와 Bach의 음악에서 인간 죽음의 운명과 천국에 대한 희망이 깊은 숙고에 의해 영감을 얻어 작곡한 것이다 관현악 편성에서는 전에 볼 수 없었던 organ사용이 독특한데 pedal point로써 Brahms의 뛰어난 기교를 볼 수 있다. 또 ""Dies irae""는 사용하지 않았으나 Dieb irae와 같이 길고 장대한 효과를 누리는 제 6곡에서 장엄하고 엄숙한 생각 독특한 낭만주의 감정에 의해 표현되며 19세기 화성의 풍부한 색채로 전 곡에 나온다. 언제나 공간적인 건축양식 같이 규제되고 균형있고 무게있게 합창과 관현악에 있어 완벽한 표현을 하고 있다. 중후하면서 구성적인 작품으로 다성적 색채가 교묘하게 처리되었고 장대한 효과와 분위기를 자아내는 이 곡은 Brahms의 대표적 형식이 되기도 한다.
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