- Title
- 추상표현에 의한 종교성 연구
- Authors
- 최성숙
- Issue Date
- 1980
- Department/Major
- 대학원 순수미술과
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Abstract
- 현대 추상회화는 과거 회화의 객관적 재현이라는 절대적 명제를 거부하고 하나의 세계 즉 인간 내부의 세계를 획득 하려는데 그 뜻을 두고 있다.
이런 의미로서 추상예술에서 추상적 표현을 통해 종교적 내용을 그 의미성으로 담아 보았다.
또한 논제에 대한 연구의 목적과 내용과 방법에 있어서는 인간은 곧 만남의 존재이므로 인간의 순수명상으로 인격적 존재자인 절대자를 관조해 보는 명상적인 삶을 연구의 목적으로 두고 의미 전달이 작품세계에서는 결정적인 요건인 만큼 20세기 후반의 추상적 조형 연구로서 매개체 역할을 담당하고 있는 선과 구도, 투영, 마티엘, object와 색채에 대해 분석 비교함으로써 연구의 내용을 선명하게 다룰려고 하였다. 더욱이 종교의 의미와 추상미술과의 관계에서 조형요소에 대한 미학적 연구와 그 외 신학적인 측면과 주변 종교화의 관계된 미학을 문헌으로 조사 연구하여 종교와 추상표현을 밀도있게 다루고 종교화를 작품세계로 다른 고호? 고갱? 루오? Roger Bissiere? Alfred Manessier 등의 작가연구와 이 작가들의 작품의 경향성을 비교 연구하여 이들 세계에서 느껴 볼 수 없는 다른 종교세계를 추구하고자 하였다.
작품에 독창성이 있다면 색채가 무이며 감정을 읽을 수 없는 명상적 세계 즉 기도하는 삶의 모습과 절대자와의 인격적인 만남으로 통한 순수 명상 그 자체의 세계를 작품으로 새로운 표현을 시도해 보았다.
이런 사실로 볼 때, 종교적인 의미를 다루는 종교화는 넓은 의미로 훨씬 깊게 발전되어 갈 수 있다고 생각한다.;Modern paintings reject an absolute proposition, namely, objective reappearance in past paintings. While modern paintings aim to get an inner world of humanbeing.
So this thesis means religious contents through abstract description in an abstract, description in en abstract arts.
The purpose of this thesis is to describe an contemplative life towards the living God of character through pyre meditation.
Meaning conveyance seems to be the most important factor in paintings, so this thesis describes its contents by analysing or comparing abstract moulding factors Cie line composition, shadow, object, colouring in the latter half of the twentieth century. And I showed aesthetic study towards moulding factors in relations between religious meaning end abstract arts. In addition I surveyed the paintings of Goho, Gaugin, Rouault, Roger,
Bissiere Alfred Manessier who painted religious pictures. But I tried to seek after another world which is defferent from the above painters.
The originality of my paintings are as follows:
1. Colouring is to a certain extent achromatic.
2. A contemplative world which one cannot find emotion in a glance, that is, the appearance of graying life.
3. Pure contemplation through encountering with the absolute.
Considering the above facts, I think the Religious paintings which describe religious meaning can be developped far deeply in a broad sense.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML