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조선시대 풍속화에 나타난 복색(服色)특성에 관한 연구

Title
조선시대 풍속화에 나타난 복색(服色)특성에 관한 연구
Authors
이미경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 장식미술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 조선시대 후반부 단원과 혜원 중심의 풍속화에 나타난 전통복식의 배색 특성과 색채의 조화를 이루는 구조와 개념을 고찰하고, 그 고찰 결과를 통해 한국인의 색채 미의식 규명에 일조함을 목적으로 하였으며, 풍속화에 나타난 복색(服色)의 특징을 당시대의 색채관과 서구의 색채관에 의거하여 분석하는 실증적인 내용과 그것을 토대로 사회ㆍ문화ㆍ환경ㆍ상상적 배경과 결부된 정통복식 배색에 나타난 특성을 고찰하는 것으로 크게 구성되어 있다. 지역과 민족에 따라 다른 양상을 보이는 복식의 색채는 그 지역 고유의 전통색으로서 두 색 이상의 배색구성에 의해 지각되므로 개개의 복색 분석의 선행 후 배색 연구를 실시하였다. 연구범위는 조선시대 중ㆍ후기에 해당하는 영ㆍ정조시대이며, 이는 한국적 미의식의 국속화 성향이 복식ㆍ회화 등의 영역에서 성립된 시기이다. 또한 한국의 고유색의 정착은 조선조 후기이므로 당 시대의 풍속화 47점을 선정하여 각 그림에 표현된 인물 124명의 복색을 중심으로 한국의 전통색채와 배색관계에 대해 연구하였다. 분석의 기본체제로서 서구의 색채체계인 자연색 체계(Natural Color System)를 이용하여 추출된 정통복식의 측색값을 통한 분석과 동양의 음양오행설(상생ㆍ상극)과 서구의 파버 비렌(Faber Birren)이 제시한 배색원리에 적용하여 연구ㆍ검토한 결과는 다음과 같다. 전통복색을 백(白), 흑(黑), 황(黃), 적(赤), 자(紫), 청(靑), 녹(綠)색계열로 분류하여, 그 빈도수와 색의 특성을 고찰한 결과 남ㆍ녀복색의 차이가 분명하였으며, 백색계열이 우위를 점유한 것이 공통점으로 나타났다. 백색 다음으로 집계된 색채는 여복은 청색계열, 남복은 황색ㆍ청색계열로서 이는 고명도의 색상이 주류를 이루고 있어 사실상 백색계열에 약간의 우체기미가 첨가된 것으로 간주될 수 있다. 남ㆍ녀복의 색조유형은 여복에서는 white보다는 tone중심의 색조유형을 보였으며, 남복에서는 white를 제외한 tint의 색조유형이 많았다. 이는 백색지향의 의식을 대변하는 것으로 담백한 색채의 선호와 관련이 있는 것으로 보여진다. 색상계열의 특성은 고면도ㆍ저채도 중심이며, 색채의 사용빈도는 백색, 황색, 청색계열 위주로 여복의 남색치마를 제외하고는 대부분 고명도의 색상으로 주조색인 백색선호의 연장으로 보여진다. 우리의 백색은 정량적인 백색과는 다르며, 약간의 유체기미가 보이는 것으로 오히려 소색에 가까운 색이다. 흑색계열도 동일한 색채특성을 갖는다. 음양오행론의 배색원리에 의해 검토한 결과 여복은 상생이 남복보다 낮게 집계되었으며, 반대로 파버비렌의 색채조화의 배색원리에 의한 검토 결과는 남복보다 여복의 적용수피가 높았다. 이것을 감각적인 배색사용보다는 의례적인 성향이 좀 더 강한 남복이 서구의 색체조화의 척도에 적합하지 않은 결과로 추측된다. 파버 비렌의 색채조화 유형의 부합률은 white-tint-color가 남ㆍ녀복 모두 8.5%로 가장 많았으며, white-tone-shade(4.6%)의 조화 유형이 그 다음으로 집계되었다. 이는 고명도, tone 중심의 색채사용을 보여주는 결과라고 할 수 있다. 선행된 분석결과를 통한 한국인의 색사용의 특성은 복식의 전면에 등장하는 백색지향과 음향오행설을 그 배경으로 하고 있다. 백색위주의 색사용은 인공미가 배제된 자연미의 추구에 기인한 것으로 토착화된 한국의 색으로 볼 수 있다. 백색은 여러 색을 통합하고 배색된 색채들을 담하게 만드는 것이 특징으로 현시적인 백색이 아닌 탈기교의 깊이있는 백색이다. 또한 예전부터 우리의 색채사용은 음향 오행사상에 의해 지배되어 왔으며, 이의 결과로 정색의 사용관습, 색사용을 통한 사회계급의 표현, 주술적인 관습 등이 형성되었다. 전통복의 배색특성은 남녀가 매우 다른 양상을 보이고 있다. 여복의 기본 복식구조인 저고리/치마는 백/청색, 백/황색계열과의 배색이 중심으로서 면적대비 및 명도대비에 의한 조화가 이루어지고 있었다. 반면에 저고리의 배색은 유채색과 백색의 배색으로 채도대비의 성향이 강했다. 남복의은 황/백색 백/청색 계열로 명도의 차가 크지 않았으며, 흑색 또는 다채색의 세조대(細條帶)로 인해 고명도의 포 등에 생기와 화사함을 부여하는 채도대비, 명도대비, 면적대비의 배색행태가 포/띠의 의복 구성에 나타나고 있었다. 풍속화에 나타난 남‧녀복은 단순하면서도 단조롭지 않은 배색으로 이루어져 있으며, 이는 면적대비, 채도대비, 명도대비에 의한 절제된 색채사용의 결과로서 한국인의 뛰어난 배색감각을 나타내고 있었다. 이상과 같이 본 연구는 풍속화 복색의 실증적 측색 및 분석과 문헌연구를 기본도구로 하였다. 그러나 풍속화에 나타난 복색을 정량적으로 분석‧추출한 연구자료인 회화의 변색 및 탈색에 의해 당시의 색채 정량화가 어려우며, 실물작품에서의 측색이 아닌 도판을 통해 측색하였으므로 색의 오차가 발생함을 본 연구의 한계점으로 언급하고자 한다.;This is a research on the concept and the structure behind the colour harmony and schemes used on traditional costumes, as shown in the genre paintings of Hong-do Kim and Yoon-bok SHIN, of the late Chosun period. It examines the colour appreciation of the Korean people by analysing their aesthetics on colour. Furthermore, the study concentrates on the district traits of the coloured costumes, found in paintings, to understand the colour concepts of the period. All the facts and materials, which relate to this subject, have been examined to be put formerly into comparison with the modern westernized method of analysing colour. This result was then revised in correlation to the social, cultural, environmental as well as the philosophical background of the time. The appearance of colour in the costumes differed depending on the region and the people. The colours tended to resemble to perceive more than twom colours to make up a colour scheme for every region. Each colour was examined carefully before they were displayed in any particular order. The research is largely about understanding the Korean interpretation of colour and it hopes to contribute to future studies through its analysis on the subject. The study looks specifically at the Yong-jo and the Chong-jo Dynasties which mark the middle and the end of the Chosun period. This particular era has been chosen because the national customs of the Korean people are distinctly represented in the costumes and paintings. Furthermore, it is possible to state that the inherent colours of Korea were established towards the end of the Chosun period. Consequently, 47 paintings, depicting the customs of this period, were chosen for the research work. In the 47 paintings 124 figures were examined to study the traditional colours and to analyse the relationship between every colour found in the paintings. The genre paintings have a theme and a story to tell. They show us the different fields of work and daily street lives of the 4 classes-scholar, farmer, artisan and merchant. Therefore, we are able to understand the traditional wears of ordinary people from the information provided in these paintings. The paintings show that colours of the daily costumes are more visible to the eye than the colours used for the ceremonial costumes. These special costumes have been created with the yin and the yang principles. For further research on the costume colours, the paintings of Hong-do KIM(also referred to as Can-Won) and Yoon-bok SHIN(also known as Hae-Won) have been carefully examined and analysed. Hong-do Kim's paintings are very controlled. The work is based on linear expressions with different indian ink brush marks. He uses a limited amount of colour and has a tendency to express with different tones of white. Therefore, it is possible to see that the costumes in his paintings have mainly been painted in white tones. This is because he chose humble themes for his paintings, mainly portraying the lives of ordinary people. His colours relate closely to Korean folk customs and they reflect the simple and calm colour preference of the Korean people of the time. On the other hand, Yoon-bok SHIN's works are brighter and clearer. He incorporates colour by colouring certain areas effectively. These are bright high chroma colours and because of his colourful expressions, his work at times appear to be similar to Korean Folk paintings - where variegated colours are used. The expressions are rare for the period, particularly his choice of strong colour contracts using chung(azure), hong(red) and hwang(yellow), arranged together with a compound of other colours. For the actual analysis on the costume colours of these genre paintings, colour was first evaluated and then measured using the NCS(Natural Colour System) colour and then measured using the NCS(Natural Colour System) colour charts. The colour variations were put into context under the Asian theories on the yin and the yang - analysis were made by examining the harmony and the incompatibility of colour. In additon to this, Faber Birren's colour theories were also incorporated. Firstly, from the analysis, it was possible to divide the costume colours into beak(white), hwook(black), hwang(yellow), jurk(red), ja(purple), chung(azure) and nok(green). White seemed to be predominant in most paintings. The colours for the female and the male costumes differed considerably. In the female costumes, chung(azure) tones were used frequently with the different tones of white. White in the male costumes, bright tones of hwang(yellow) and chung(azure) were used in addition to white, and hence creating a subtle colour which seemed to have been added onto white shades. Although the above 7 range of colours have their own distinct qualities, colours such as hwang(yellow), which has many variations, were mapped out in a colour chart. They were divided into high brighness and low chroma. The same was done for the chung(azure). For the jurk(red), the vatiations were divinded into middle brightness and high chroma, the ja(purple) into low brightness and low chroma and the green(nok) into high brightness and low chroma. white tone mixed together with different colours were more emphasized in the female wear, while the male costumes incorproated different tints coulour. Secondly, it was possible to see that the female costumes tended to be combine white and chung(azure), and hwang(yellow) and chung(azure). The vests worn by the women, showed a less frequent combination of colours. Here, the white is aesthetically combined. The white, in different density of chroma and brighrness, is used in combination with ja(purple). Furthermore, the chung(azure) and the jurk(red) are used as complementary colours. There is also a contrast of colours created by the vest and the skirt, worn by the women. There is a hwang(yellow) and white and white and chung(azure) combination. These variations can be mistaken for the colors used on the male costumes because of the high brightness of the hwang(yellow) and the chung(azure). The white and its tone variations are arranged together with the different colours of the female costumes simultancously with the newtral colours of the male costumes. This is then arranged with jurk(red), chung(azure) and hwang(yellow), hence creating a clear colour scheme. Thirdly, the differnet theories on colour schemes of the cast and the west have been compared. The yin and yang principles and the Faber Birren's theories on colour were applied here. The castern principles showed that the colours used on the female costumes were less harmonious than the male colours. Whilst in the Faber Birren theories, the principles seened to apply more to the female colours. The basic principles behind the theories on colour harmony relies heavily on the environment, the culture and the people. Therefore, it is important to understand the philosophy and the social concepts of any culture. The study has shown that there has been a wide preference of white and white tones in Korean aesthetics and it is possible to state that the background theory for this, related to the principles of the yin and the yang. In Korea, people have always endeavoured to pay close attention to nature and irs movements for centuries. Therefore, perhaps ir is true to say that the white symbolizes the Korean people's closeness to nature.
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