View : 496 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정정옥-
dc.creator정정옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:53Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:53Z-
dc.date.issued1977-
dc.identifier.otherOAK-000000053426-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202322-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053426-
dc.description.abstract본 논문은 제2차대전 이후의 1950년대의 서구 현대회화에 나타난 서법적인 화가를 중심으로 동양사상과 서도의 영향을 연구하였다. 50년대의 현대회화는 기하학적 추상의 아카데미즌에 대한 반발로 일어난 서정적 추상이 그 주류를 이루게 된다. 그것이 소위 앵포르멜이나 액션페인팅이다. 이들 회화가 갖고 있는 특성인 묵상적이며 비정형적 이라든가, 다이나믹한 생명감 내지는 공간성은 동양예술의 특성과 깊은 관계가 있음을 알 수 있다. 시대적 상황으로 볼 때 이 당시의 합리적이며 이성적인 전통철학에 싫증을 느낀 서구인에게 실존주의 와 동양의 선사상이 크게 환영받았다. 그것은 니체에게 영향받은 따삐에가 앵프로멜의 이념을 성립시키는데 큰 역할을 했다고 할 때, 이러한 사실은 니체의 사상이 동양의 노장사상과 관계가 깊다는 것으로도 앵포르멜의 성격을 알 수 있다. 이러한 상황 속에서 제작하는 작가들의 작화태도는 불가피하게 무의식속에 동양의 선적인 면을 흡수하게 된다. 그것은 자기창조, 자기개발이라는 목적으로 자동기술법을 취하게 했으며, 그들의 구도적인 제작태도와 지속적인 형태추구의 방식으로 나타난다. 한편, 앵프로멜과 같은 기원을 갖고있는 태평양파의 경우도 역시 같은 성질의 것이기는 하나 이들은 보다 동양예술을 더 직접적이고 적극적으로 받아들였다. 2차대전의 결과로 일본과의 교류가 활발해지자 극동의 문화예술이 미국으로 흘러들어 가고 이들의 새로운 조형성이 이들 작가들의 작품속에 나타난다. 동양회화는 서구와 달리 서와 도를 같은 원리로 봄으로써 서는 회화의 중요한 위치를 차지하고 따라서 서가 갖고 있는 특성이 이들 앵포르멜, 태평양 파, 액션페인팅 작가들에게 직접 간접으로 관계되는 것이다. 서가 갖고 있는 시간성, 즉 속도의 개념은 다이나믹한 힘을 갖고 이들 서법적화가의 작품 속에서 나타나고 있다. 서에 있어서 필수불가결한 흑의 개념이 이들에게도 가장 선의 운동세를 잘 표현해주는 수단으로, 무채색이고 단색이란 의미에서는 정신적인 면을 반영해 주는 역할로서 나타난다. 또한 공간성에 있어서도 전통 서구회화에서는 볼 수 없는 평면성과 여백 내지는 함축적인 면이 엿보이며 이것은 동적표현 혹은 정적인 표현으로 나타나서 화면을 가득 채우거나 여백의 공간 속에서 최소한의 선으로도 무한한 우주를 느끼게 하는 새로운 공간을 발견하게 된 것이다. 이것은 서에서 볼 수 있는 「계백당묵」의 원리와 같다고 할 수 있다. 이상과 같이 동양의 선과 도의 사상, 그리고 서가 갖고있는 시간성 공간성 그리고 흑의 개념, 동적 서법과 정적 서법을 서구 현대 서법적 화가들의 작품속에서 그 일치점을 발견할 수 있다.;This article is a study on the influences between oriental thought, and calligraphy, focusing the calligraphy painters who appeared in contemporary art of 1950s the very after the World War Ⅱ, The main stream of contemporary art in 1950s is lyric abstract, generated by the repulsion against, geometrical abstract, and Academism which is so-ca11ed 'Action Painting' or 'Informal' It, seems that the characteristics of these paintings as meditativeness, informal, dynamic vividness and space are far deeply connected with that of the oriental art. Such a circumstance of the period that, the western people are being bored with the rational philosophy of convention made them spontaneously be imbued with the Existentialism and Oriental Zen. Michel Tapie influenced by Nietzsche has played an important role to set up the conception of 'Informal' and this is not only to imply that the idea of Nietzsche is greatly concerned. with Orient Tao but also to explicate what the character of 'Informal' is. It is rather inevitable that the attitude of the artists was unconsciously compelled to absorb the elements of Oriental Zen under such a current tendency, It, made the artists eventually cling to the Automatics on behalf of self-creation and self-expolitation and also it, contributed to their painting attitude toward the pursuit, after truth as well as pursuit after consistant configuation. Incidentially the Ecole du Pacifique origined similarly with 'Informal' is of the same character each other, however, this school was tend to be much more direct and much more positive to accept, oriental elements. As the World War Ⅱ rendered the Western be closer to Japan than as ever, art and culture of the Far Past had spread out to the States, which in the long run appeared as new type of 'Plasticalness' at the works of these painters. Unlikely the Western painting Calligraphy plays an important, part in oriental painting due to the principal standpoint that Calligraphy it self is almost, the same thing alike painting, accordingly, the characteristics of the calligraphy is directly or indirectly to impose a crucial influences upon the artists of 'Ecole due Pacifique' and 'Action Painting' The conception of time and speedity that calligraphy included outstandingly is being appeared dynamically in the works of calligraphy painters. The vital element, of the Blackness in calligraphy is the most desirable method for them in order to depict the lineal motion and it, seems most possible that even something spiritual can be reflected in the mono-color or-cobors of Black and white. The 'Space' of calligraphy deffers from that of convetional Western art especially for the flatness, the margin and something implicable which is to be transformed into stillness expression or turbulence one, filling up the canvas all the way, otherwise, the minimized lineal shapes with much space looks like to generate another space in which boundless cosmos can be perceived. This is also calligraphical principal how to project, the share of black and white in canvas. As the mentioned above, the Oriental Zen and Tao, what the calligraphy cherishes as time, space, the conception of Blackness, ani expression of stillness and turbulence, conform to components of the works completed by contemporary Western Calligraphy Painters.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 서의 의미 2 A. 조형성과 추상성(형태와 의미) 2 B. 정신과 기법 4 III. 현대추상화의 경향 (2차대전 이후의) 8 A. 앵포르멜(Informal) 9 B. 태평양파(Ecole du Pacifique) 11 C. 액션 페인팅(Action Painting) 12 IV. 동양성에서 본 비교분석 15 A. 서예와 선, 도와의 관계 15 1. 선 16 2. 도 18 B. 서구에서의 선의 영향 23 C. 서 26 1. 흑의 세계 26 2. 시간성 29 3. 공간성 31 4. 정적인 서법과 동적인 서법 35 결론 39 [사진부도] 41 [작가소고] 45 참고문헌 50 ABSTRACT 53-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3921207 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title현대서양회화에 나타난 서법성연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page55 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 순수미술과-
dc.date.awarded1977. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE