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전사기법에 의한 일상성의 표현

Title
전사기법에 의한 일상성의 표현
Authors
윤승희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 서양화과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis sets the objectives in proposing the attitude and direction for my work reviewing my theoretical background and the process of work. The contemporary life shows diverse style resulted from the multidimensional coexistence, rediscovery of new phenomenon and new issues in modern society and new life in contemporary times seems to be closely related to the reality of mass communication. Today, people have been very familiar with mass communication. So, people accustomed to the images from the mass media are inclined to pursue the fashion through mass communication filled with all sorts of information. Simultaneously, people have conflicts and feel isolations due to volatile changes in social values in contemporary times. In consideration of the power and importance of mass communication, I have been writing my thesis with the full emphasis on people and their life in contemporary society. The popular art, symbols of consumerism, appears an attempt to encourage people to recognize themselves with description of people's existence in contemporary times. Thus, by collecting and organizing the social issues emerging from volatile industrialization and mass communication power in some magazines, this thesis shows how to people respond to volatile changes in society through the extensive images of life in contemporary society. Because mass communication's influences on the contemporary life are stronger than ever, people are willing to accept this reality indirectly through photos rather than direct confrontation. So, I have been undertaking my work by taking photo images and styles from some magazines in order to manifest the situations of people in the current culture. Also, by using an array of photo images and characters, this thesis makes an attempt to express the contemporary society in which people isolated by urban life are losing their individualities step by step. So, with the cultural characteristics of modern society, consumerism and mass communication, this thesis pays attention to the isolated people in mass media society in terms of a 60's Pop Art which was accommodating the images of mass culture by photos. Also, this thesis analyzes my work by comparing the Robert Rausenberg style, which was presenting the mass reproduction images and photos on the method of transcription to try to encourage the art come close to mass culture. Simultaneously, this thesis makes an attempt to analyze my work with the perspectives of some 80's art workers who described social environment by using photos, characters and prints. With frameworks of images and expression for people in contemporary times through photos, this thesis analyzes and describes my Master's degree's work in terms of a combination of art and life. In conclusion, I tried to express the image of contemporary people who have been getting standardized under industrialized circumstances through visual images in some magazines. So, this thesis encourages the audience to look back upon their daily lives in order to make more communication with social values. Even though this thesis has some limitations in viewing life of people with only part of contemporary society, this thesis has new implications on the first attempt to express a diversified style of life through new images. In the future, away from the indirect and passive perspectives, I am expecting to have more improvement utilizing the image of photo which reflects my experience and sprit of contemporary times.;본 논문은 본인의 작품에 있어서의 이론적 배경과 작업 과정을 다루고 그 결과를 살펴보기 위한 연구로서, 앞으로의 작업태도와 방향제시를 모색하는 것에 목적을 둔다. 현대의 다원화된 양식의 공존이라는 상황에서 형상의 재발견과 인간, 세계에 대한 관심은 새로운 방법으로 다양한 삶의 모습들을 보여주고 있으며, 이러한 문화적 양상은 현대 소비사회 또는 대중매체사회라고 불리는 현실의 상황과 밀접하게 관련되어 있다. 현대사회에서 대중매체는 이미 현대인들의 친숙한 환경으로 자리 잡았으며 대중매체를 통해 갖가지 정보가 범람하는 현실 속에서 사람들은 유행을 쫓고 그것이 제공하는 이미지에 길들여진 동시에 급격한 가치관의 변화에 대한 갈등과 공허함을 느낀다. 본인은 이러한 대중매체의 중요성과 위력에 대해 절감하면서 현대 소비사회의 일상성 속에서 살아가는 현대인과 현대 사회의 특징적 삶에 관심을 집중시켜 작업을 진행하였다. 소비 사회의 특성을 보여주는 대중적 이미지를 소재로 선택하여 현대인의 현존 성을 표현하는 것은 현대를 살아가는 우리의 존재상을 인식해 보기 위한 의도이다. 따라서 급격한 산업화에 따른 사회의 변화와 언론보도, 매스컴을 통해 알려졌던 문제들을 대중 매체중의 하나인 잡지로부터 수집하고, 조형화함으로써 현대 사회와 인간의 삶에 대한 관계를 광범위한 일상의 이미지들을 통하여 복합적으로 제시하였다. 대중매체가 사람들의 일상생활에 미치는 영향력은 그 어느 때보다 강하며, 세계를 직접 대면하기 보다는 사진을 통해 대하는 것을 더 자연스럽게 받아들이는 오늘날, 본인은 이러한 현대 사회의 문화적 상황 속에 존재하는 현대인의 상황을 드러내기 위하여 잡지라는 전문화된 대중매체의 사진이미지와 형식을 이용하여 작업 하였다. 또한, 사진 이미지의 나열과 문자의 제시를 통해 현대의 도시적 삶의 양상과 그 안에 갇혀서 자연으로부터 소회된 채 비개성적으로 변해가는 현대인의 상황을 보여 주고자 하였다. 따라서 그 이론적 배경 연구를 위하여 대중매체와 소비문화로 특징져지는 현대사회의 문화적 상황을 살펴보았으며, 현대 산업사회의 특징인 대중문화 속에 등장하는 이미지를 미술로 수용한 1960년대의 팝 아트(Pop Art)를 참고로 하여 현대 대중사회의 형상과 자연으로부터 소외된 현대인들의 삶에 대해 주목하였다. 또한, 예술을 보다 일상생활과 밀접한 대중적인 차원으로 끌어내리고자 대량 복제된 이미지, 시사적 사진 등을 전사기법에 의해 보여주는 로버트 라우센버그(Robert Rausenberg, 1925~ )의 작품형식과 비교하여 본인 작품과의 연계성도 분석하고자 하였으며, 주제나 형상뿐 아니라 매체 자체도 대중유통의 매체인 사진이나 인쇄기법 또는 문자 등을 사용하여 자신이 속한 사회적 상황을 은유한 1980년대의 미술가들을 살펴보았다. 그리고 석사과정의 작품들을 미술과 일상성의 결합, 전사기법을 통한 이미지의 구성과 서술, 사진을 이용한 현대인의 상황표현 이라는 세 가지 관점에서 분석하고 서술하여 보았다. 결론적으로, 본인은 일상적 삶속에 자리 잡고 있는 시각적 이미지들을 기록해 나가는 작업을 통해 급격한 산업화 과정 속에서의 시대적 상황과 규격화된 삶을 살아가는 인간의 모습을 표현하였다. 그리하여 보는 이로 하여금 그들의 주변을 스스로 돌아보도록 하는 관람자와의 소통이 가능한 작업이 되었다고 할 수 있을 것 이다. 그러나 개인의 관점에서 현실의 일부 특징적 양상만을 가지고 우리시대의 삶의 모습 전체를 조망해보고자 하였다는 점에서 한계를 갖는 본 연구는 동 시대의 다양한 삶의 모습을 보다 새로운 이미지로 반영해보고자 하는 다음 작업의 출발점으로서 그 의미를 갖는다고 할 수 있으며, 향후 작업에서는 사진의 선택에 있어서 간접적인 시각과 소극적인 태도를 벗어나 현실 속에서 본인의 적극적인 경험이 배어나는 사진 이미지를 활용하고 사진이라는 매체가 가지고 있는 다양한 속성을 여러 가지 각도에서 활용하여 더 좋은 결과를 얻을 수 있으리라 기대해 본다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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