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Richard Wagner의 music-drama Tristan und Isolde의 연구고안

Title
Richard Wagner의 music-drama Tristan und Isolde의 연구고안
Authors
최란
Issue Date
1978
Department/Major
대학원 성악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
낭만파 opera의 창시는 Carl Maria von Weber(1786~1826, 독일)에 의해 이룩되었으나 새로운 약동에서 재출발 하는 독일의 opera 예술에서 R. WAGNER(1813~1883)의 음악은 착잡함과 동기의 변형으로 이루어지는 아주 미묘하고 천재적인 복합체이므로 우리들은 그것을 작곡하는 사람을 잊고 다만 작곡된 것만을 칭찬해 버리고 만다. 선율에 대해 R. Wagner가 새로운 개념을 가져왔다 하더라도 그것은 주제 자체의 독창성에 의한다고 하기 보다는 그 주제를 사용하는 방법에 의해서였다. 그러나 대단한 독창성을 갖고 그가 창조한 것은 무한 선율이다. 이것은 opera의 낭창에 전혀 새로운 면모를 부여하고 Aria의 방식과는 완전히 손을 끊고 있다. 반면 Leit-motiv의 사용은 그의 위대한 발견의 하나이다. 그것은 상징을 음악적으로 표현할 필요가 있어서 생긴 것이다. Tristan und Isolde는 R. Wagner의 후기 작품 중 하나로서 각광을 받은 최초의 작품이었다. Ireland 왕의 공주 Isolde는 Cornwall 왕 Marke로부터 결혼 신청을 받고 Marke 왕의 조카 Tristan이 공주를 모시러 영국에 파견되어 온다. 이 극이 시작되기 전에 Tristan은 Isolde의 연인 Morold를 죽이고 Cornwall 왕으로부터 공물 대신 Ireland에 Morold의 머리를 보냈다. Tristan 자신도 이 싸움에서 부상하고 Ireland의 해변에서 조수에 밀리고 있을 때 Isolde의 간호를 받았다. 그는 정체를 숨기기 위해 Tantris라는 가명을 밝혔지만 Isolde는 Tristan의 칼탈이 부서져 있고 또 그것이 Morold의 머리에 박힌 파편과 꼭 맞는데서 Tristan인줄 알았다. 연인의 살해자가 손아귀에 들어왔음을 알았을 때 Isolde가 받은 최초의 충동은 Tristan을 죽이는 일이었다. 그러나 칼을 들어 올리자 증오는 사랑으로 정복되어 있음을 깨닫고는 죽이지 않고 Tristan을 떠나게 하였던 것이다. Tristan und Isolde는 로미오와 쥬리엣이다. 이같이 어떤 불가항력적인 사랑의 시와 비극을 음악으로 표현해 보려는 시도는 일찍이 없었다. 제 1막에서의 Isolde의 상처받은 자부심의 찬연한 빛남과 제 3막에서의 충실한 Kurvenal의 아름다운 헌신, 죽어가는 Tristan의 공허한 절망 등은 마술같은 필치로 그려져 있다. 특히 Tristan und Isolde에 나타난 특수 화음이나 Leit-motiv를 분석하면서 Bethoven(1770~1827, 독일)의 교향적 기법이나 Berlioz(1803~1869, 불란서)의 기법을 구사하고 있는 것을 알 수 있다. 그의 음악 예술은 반 Wagner파들의 비평과는 달리 음악 예술의 순수성으로부터 이탈 하였다고 볼 것이 아니라 하나의 종합예술론의 이상적 구현이라고 보아야 할 것이다.;The initiation of Romantic Opera was attained by Carl Maria Von weber (1786-1826). German) but German opera that restart from a new throb became in earnest by Richard wagner. Because the music of R. Wagner is a skilful and gifted complex that he composed of complication and transformation of a motive, we forget the composer of it and only praise a performance. Though Wagner brought new tone against rhythm, it would better by method of use the theme than by originality of the theme in itself. But his creation with great originality is an infinite rhythm. It gives song of opera entirely new countenance and breaks with a method of Aria completely. On the other hand the use of Leit-motiv is one of his great discovery. That originate from a:need to express a symbol musically. Tristan und Isolde is one of the Richard wagner's latter works and the first that make its appearance before the footlights. Princess in Ireland, Isolde, is proposed marriage from king in Cornwall, Marke, and his nephew, Tristan, is sent to England to call for princess. Before beginning of this drama Tristan kill Isolde's Sweetheart Morold and send his head to Ireland instead of a tribute from Cornwall. Tristan himself got injured in this duel also and as he was beated upon by the tidal water on the seashore in Ireland, Iso1de cared for him. For keeping secret his true character he makes an alias 'Tantris' public but Isolde know him as 'Tristan' because Tristan's edge was broken and it just agreed with a broken piece driven into head of Morold. As she knows the fact that the murderer of her sweetheart falls into her hand, at first she feels the urge to kill Tristan. But as she holds up a sabre, she perceives that hatred is conquered by love and doesn't kill Tristan but let him go. 'Tristan und Isolde' bear resemblance to the 'Romio and Juliet' in the music field. There has been no attempt yet to express an irresistable poem of love and tragedy bf way of music. They are described by the magical touch, brilliant shining of wounded self-conceit of Isolde in the first act, beautiful self-sacrifice of faithful Kurvenal in the third act and hollow despair of dying Tristan. Specially analizing specific harmony or Leit-Motiv in Tristan und Isolde. We can find that he uses symphonic technique of Beethoven (1776-1827 , German) or that of Berlioz (18O3-1869, FRANCE) Differing from the Criticism of anti-wagner school, his music art is not a secession from purity of music art but an ideal realization toward a synthetic art.
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