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L. Perosi의 선법상으로본 Pio XII Pontifici maximo missa곡 연구

Title
L. Perosi의 선법상으로본 Pio XII Pontifici maximo missa곡 연구
Authors
연제연
Issue Date
1978
Department/Major
대학원 작곡과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 調性音樂을 脫皮하는 하나의 方法으로 調性音樂이 이루어지기 전 敎會族法時代의 和声學의 새로운 連結法을 模索하고자 Gregorian Chant 複臼運動에 參加한 Lorenzo Perosi (1872-1956)를 中心으로, 그의 作品인 Pio XII Pontifiei Maximo Missa曲을 分析하여 族法和声音樂의 可能性에 대하여 硏究하였으며, 그 要旨를 記述하면 다음과 같다. 첫째, Lorenzo Perosi는 Italy 敎會音樂 作曲家로서 Roma Catholic교회의 司祭이며, 후에는 高位 聖敎者인 Monsinor로서 敎會音樂에 功獻하였고, 그의 作品 傾向은 Gregorian 施法으로부터 15~16세기의 대위법을 포함해서 變化和音을 사용하는 現代化声에 이르기까지 모든 혼합된 양식을 나타내고 있는데, 이와 같은 양식은 이 時代 이태리人의 特色이라 할 수 있는 新古典主義와 Gregorian chant 復臼運動의 선구자들 作品 양식과 一致한다. 둘째, Lorenzo Perosi의 音樂은 Melody자체가 아름답고 고요하며 특히 깊은 信仰心에서 우러나오는 讚美의 기도를 音樂으로 表現했기 때문에 音樂속에서 '憲의 움직임'을 느낄 수 있는 것이 특징이다. 셋째, Lorenzo Perosi의 Missa曲을 分析하기 위해 Roma Oatholic의 핵심전례인 Missa典禮를 考察한 결과 Missa典禮는 말씀의 典禮와 성찬의 典禮로 구분되면 Missa典禮文은 Missa 固有文(Proprium Missa)과 Missa通常文(Ordinarium Missa)으로 分類되는데 Missa曲을 作曲할 때에는 주로 Missa固有文인 Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei를 使用하였다. 넷째, Gregorian Chant의 起源과 Gregorian Mode의 종류와 特性을 考察하였다. Gregorian Chant는 Gregorius 교황(540-604)이 각 지방의 聖音樂을 수집하여 하나의 통일된 성가집(Antiphonarium)을 만들었는데 Gregorius교황의 노력에 의한 것이기 때문에 Gregorian Chant라 불리운다. 다섯째, 후기낭만파의 반동으로 생겨난 新古典主義와 Roma Catholic의 敎會音樂 作曲家들을 中心으로 일어난 Gregorian Chant 復臼運動과 거기에 참여한 音樂家들을 考察하였다. 여섯째, Lorenzo Perosi의 Pio XII Pontificl Maximo Missa曲은 調性音樂을 脫皮한 Gregorian 제5旋法인 Lydian 旋法으로 作曲되었음을 밝혔다. ;This study aims at the research of the prospectiveness of atonal music through analyzing Pio III Pontifici Maximo Missa of Lorenzo Perosi: (1872-1956) who had been taking part in the restoration movement of Gregorian Chant chiefly with a View of detecting the new connection compositional treatment of atonalism as can be seen in Perosi's modal treatment of harmony. The following summarize the main content of the thesis. 1. Lorenzo Perosi is renouned for an Italian composer of sacred music and a priest of the Roman Catholic Church as well, who contributed to the church music, as a monsinor, one of the Prelates later. His composition is characterized by a unique compilation of styles ranging from Gregorian chant to contemporary harmonic treatment including contrapuntal treatment of 15-16 century. This style corresponds to those of pioneer composers of Neo-Glassicism and restoration movement of Gregorian Chant. 2. The music of Lorenzo Perosi has a serene and beautiful melodic line deeply inspired by his faith. The listener can feel the movement of holy spirit from his compilation 3. In consequence of the observation of masses, which is one of the fundamental catholic rites, in order to analyse Pio XII Pontifici Maximo Missa, mass is divided into two parts: namely, the proprium missa andthe ordinariuim. In compesing the the Masses, the musical parts of mass, Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus and the Agnus Dei, are taken into use. 4. Gregorian Chant is a sacred song compilation of different countries which compilation work was ordered by Gregorius the Great (540-604) and thus became Anti-phonarium. 5. Some representative composers of Neo-classical tendency and the restoration movement of Gregorian chant is taken up. 6. As a result of analyzing Pio XII Pontifici Maximo Missa of Lorenzo Perosi, it is revealed that his music is composed in the Lydian mode, the fifth Gregorian mode far from the atonalitic music.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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