View : 69 Download: 0

Mozart의 piano concerto 제1악장의 형식에 관한 연구

Title
Mozart의 piano concerto 제1악장의 형식에 관한 연구
Authors
이향숙
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
질적이나 양적으로 비할데 없는 Mozart의 piano concerto는 tutti와 solo의 대조라는 기본특성을 지켜 solo sonata와 concerto grosso 및 ritornello 형식을 흡수하였으며 classic concerto의 전형이라 할 수 있다. tutti와 solo의 대조가 뚜렷이 나타나는 Mozart의 concerto 1악장의 형식에서는 Baropue concerto의 기본 특성인 ritornello형식이 계속 존속하면서 다음과 같은 3가지 기본원리를 강조하였다. 1) ritornello의 원리 2) 주제를 반복할 때 다양한 변화의 원리 3) orchestra와 solo의 동등한 신분의 원리 따라서 그의 piano concerto 1악장 형식은 위의 3가지 원리와 함께 tutti와 solo가 뚜렷이 구분되는 6개 부분을 가져왔다. 이 6개 부분을 가진 concerto 1악장은 tutti와 solo의 주제적인 면에서 볼 때 두가지 형태로 구분할 수 있는데, 즉 solo와 tutti가 같은 주제적 재료를 갖고 있어서 double exposition을 지닌 sonata형식의 경우와 tutti가 보다 뚜렷한 ritornello의 주제를 갖고 있어서 ritornello형식이 함께 병용된 sonata형식의 경우다. 본고에서는 이 Mozart concerto 1악장형식에서 어떻게 sonata 형식이 concerto와 근본정신과 맞게 변형되었으며 또 ritornello형식이 고집될 경우 sonata 형식과 어떻게 병용되었는가 연구하여 concerto를 좀 더 이해하고 연주면에 있어서 이바지 하고자 실제 악곡 분석을 통해 concerto 1악장 형식을 연구 관찰하였다.;Piano concerti by W.A. Mozart, the prototypes of classical concerto, is a complicated blend of solo sonata, concerto grosso and ritonsllic aria. In Mozart's concerti for piano the distinct contrast between futti and solo comes from the use of ritornellic idea in Baroque concerto. The organization of the first movement in mozartion piano concerti is based upon. l) The principle of ritornello, with ritornellic materials given in the orchestral prelude. 2) The prtnciple of varied order when themes are heard more than once. 3) The principle of equality of status between orchestra and solist. As a result the first movement is divided into 6 sections as the following: 1. Tutti Ⅰ Orchestra 2. Solo Ⅰ Solo and Orchestra 3. Tutti Ⅱ Orchestra 4. Solo Ⅱ Solo and Orchestra 5. Titti Ⅲ - Solo Ⅲ Solo and Orchestra 6. Tutti Ⅳ Orchestra By the thematic material used in tutti and solo, two types are found in the first movements. In the first fime tutti I and solo I have the same themes and structure so that double expositions exist. However the tonal contrast between the principle theme and the secondary theme does not come in the tutti I but in the solo I. In the second types tutti I has the independent ritornello theme. Even in the types, solo I usually has the same parts of the themes in tutti I. However themes in tutti I are more districtive. As a result mozart's concerto is detined commonly as sonata form with double exposition. However because tutti I has use of independent themes that are never used in the solo I, this definition cannot be unaccepted in his all concerto. This treatise deals with forms of two types according to this opinion. A. Sonata form that has double exposition, B. Sonata form that used ritornello form jointly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE