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J. S. Bach의 장식음 소고

Title
J. S. Bach의 장식음 소고
Authors
김유자
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Baroque시대 건반작품의 악보에는 연주에 필요한 장식음 기호들이 거의 표시되어 있지 않다. 그 이유는 그 당시의 작곡가와 연주가가 같은 사람인 경우가 많았기 때문에 악보에다 연주상에 필요한 장식음 기호들을 나타낼 필요가 없었기 때문이다. J.S.Bach 역시 몇가지 장식음 기호에 대한 주법을 설명한 Wilhelm Fredmann Bach를 위한 <피아노소책자>의 소곡집 서문에 Bach가 작성한 단하나의 장식음표 외에는 어떠한 장식음 기호도 명확한 주법을 지정한 것은 없다. 장식음은 역사적인 면에서 다음의 세 종류로 구분이 된다. 첫째, <연주자의 즉흥에 의한 장식음> 15~16세기에는 전통적인 멜로디에다 즉흥적으로 장식음을 붙여 노래불렀다. 대표적인 예로 Gregorian 성가가 있다. 둘째, <기호에 의한 장식음> 이는 Gluck opera의 Recitative에서 보이는 Appoggiatura의 사용을 계기로 프랑스이 agrements에 와서 체계화되었다. 셋째, <악보에 음표로 완전히 쓰여진 장식음> Bach가 처음 시도한 것으로 이 시대의 작곡가들은 Harmony의 아름다움을 손상할뿐더러 멜로디의 선을 불명확하게 한다고 Bach를 비평했다. 그러나 Bach는 그 이전의 것과 자신의 독창성과를 잘 융화시켜서 이를 사용하였다. Bach는 시점으로 사여 고전파 이후부터는 연주가들을 위해 Signs를 정확히 표기했으며 또한 복잡한 장식음도 사용하였다. 장식음의 주된 종류에는 Trill, Appoggiatura, Mordent, Arpeggio, Turn, Schleifer가 있다. 이 여섯가지 장식음에 대해 간단히 요약해 본다. 은 모든 장식음의 종류 중에서 템포에 가장 많은 영향을 받게 된다. 또한 trill은 모든 장식음 중 수학적인 두뇌와 정확한 리듬감을 필요로 한다. 는 그 위치와 길이에 따라 분류되는데, 연주법에 있어서는 위치상의 분류는 하등 관계가 없고 길이에 따라 주법이 달라진다. 는 accent의 기능을 한다. 이것은 모든 장식음 중에서 가장 담백한 연주법이다. 는 상행과 하행의 Arpeggio 주법으로 오늘날에는 상행 Arpeggio가 주로 쓰이지만 선율선을 뚜렷하게 나타내기 위해서는 하행 Arpeggio가 더 효과적이다. 이것은 trill 다음으로 템포에 영향을 받는 것으로서 legato의 악구에서는 tie로 연결되어 연주한다. 는 박자 전에 치는 주법과 박자가 동시에 치는 주법이 있는데 느린곡에서는 박자전에 치는 주법이 훨씬 우아하다. Bach의 장식음에 대한 연주상의 처리법은 악보에 나타난 장식음 기호 이회에 Phrasing, 쉼표, Legato, Staccato 등의 Articulation과 밀접히 관련시켜서 생각해야 되며, 또한 그곡에 있어서의 해석과 그곡의 흐름에 따라 좌우된다. 그러므로 어떤 하나의 고정된 규칙을 확립한다는 것은 약간 모순이 되며 또한 불가능한 일이다. 그러므로 Bach의 작품을 다루는 연주가는 장식음에 있어서 아래와 같은 몇가지를 염두에 두어야 한다. 첫째, Bach 작품 양식의 일반적인 개념에 대한 지식을 토대로 하여, 둘째, Baroque시대 권위자들의 장식음에 대한 여러 가지 해석법을 비교 판단하여, 셋째, 연주가 자신 나름의 개인양식을 가지고 장식음의 연주법에 임해야 한다.;In phrases of Keyboard music of the baroque period, signs of ornaments necessary for performance are rarely indicated. It is because the composer and performer of that time was the same man, so that to indicade ornaments was not required. Bach, also, indicated no accurate way to perform oranaments, with a few exceptions. Historically, ornamentations can be classified as being the following three kinds ;- Ⅰ. Improvised ornamentation by the performers ; In fifteenth to sixteenth centuries, the traditional melodies were sung, connected with ornaments extemporaneously. Ⅱ. Ornamentation as indicated by signs ; Since Gluck used Appoggiaturas in recitatives of his operas, this type of ornament was systematized in agrements of France. Ⅲ. Written-out ornamention This ornament was attempted by J.S.Bach for the first time. He was criticized by one contemporary composer on the ground that it not only sacrificed the harmonic beauty of his music, but also made the melody totally indistinct. Back, however, harmonized the previous kinds of ornaments with his own. Beginning with Bach, composers of post-classical period expressed signs of ornaments accurately for performers and used even complex ornaments. The main kinds of ornaments are Trill, Appoggiatura, Mordent, Arpeggio, Turn, and Schleifer. Let me summarize these six kinds of ornaments. 1. Trill: The Trill is influenced more by tempo than any other ornament, and requires the best mathematical brain and the most accurate feeling of rhythm among all ornaments. 2. Appoggiatura : This can be classified in terms of its position and length, although the classification of positions does not matter in performance. The way to performance varies, depending upon its length. 3. Mordent: The mordent has the function of accent, and is the lightest way to performance among all ornaments. 4. Arpeggio: This includes how to perform ascending a rpeggios and descending arpeggios. These days the ascending arpeggio is often used: But the descending arpeggio is more effective in making the melody line clear. 5. Turn: This is influenced much by tempo, after the trill, and is performed, in phrases in which legato is used, connected with a tie. 6. Schleifer: There are two kinds of performance, performance before the beat and performance on the beat. The former is more effective in slow movements. The way for Bach to deal with ornaments has a close connection with articulation, such as phrasing, rest, legato, staccato, besides ornamertation signes, and depends on the interpretation and context of a piece. Therefore it is impossible to establish a certain fixed rule. In conclusion, a performer who tries to deal with Bach's works should take the following points into consideration. First, his performance should be based on the knowledge of the general concepts about the style of Bach's works. Secondly, he should compare and identify various ways of performance concening the ornaments which authorities of the baroque period suggested. Thirdly, he should deal with ornaments with his own characteristic style.
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