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가정과 교육과정에서 가정과목과 가사과목의 분리에 대한 연구

Title
가정과 교육과정에서 가정과목과 가사과목의 분리에 대한 연구
Authors
허형분
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 가정과 교육과정 운영에 대한 개선점을 제시하기 위하여 첫째, 가정과목과 가사과목을 분리한 근거를 살피고 둘째, 가정과목과 가사과목을 분리함으로써 야기되는 문제점을 찾아내고 셋째, 일선 가정과 교사들의 교육과정에 대한 이해도를 파악하는데 있다. 위의 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 1977년 4월부터 1977년 11월까지 문헌 연구로서 가정과목과 가사과목으로 분리된 이론적 근거를 살폈다. 또한 질문지법으로서는 서울특별시, 부산직할시, 시소재지의 여자중학교 가정과교사 126명을 대상으로 가정과목과 가사과목으로 분리된 후에 나타난 장점과 단점, 그리고 현 교과서에서 보완하고 필요하지 않다고 하는 항목을 알아보았다. 마지막으로 면접법으로서 서울시 교사위원회의 장학사와 문교부의 편수관에게서 가정과목과 가사과목의 분리에 대한 의견을 들어보고 보완하였다. 이상에서 나온 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정과목과 가사과목을 분리한 근거로서, ① 1973년에 개정된 제4차 교육과정에서는 학문중심으로 지향하려는 추세에 대응코자 하였고, ② 변천 발전하여 가는 인간생활 특히 산업사회의 변화에 대응하기 위하여 필수부분과 선택부분과의 관계를 명백히 하려는데 있으며, ③ 산업발전 추세에 대응하여 수출? 산업국가로서의 기초적인 산업기술을 체득케 하려는데 있다. 둘째, 가정과목과 가사과목의 분리로서 나타난 문제점은 ① 가정 과목에서는 가정전반에 걸쳐 교양을 가르칠 수 있고, 가사과목에서는 산업사회에 적응할 수 있는 기능 적성의 기회를 준데 반하여 가정과목과 가사과목의 한계점이 모호하여 각 과목이 특색있게 지도되지 못하고 중복되게 지도되고 있고, ② 동일 교사가 가정? 가사과목을 모두 담당하고 있는 경우에는 종전과 같이 교과서대로 지도하고 있는 경우가 많으며, ③ 교사와 학생들이 가정과목과 가사과목의 차이점에 대한 인식이 부족하였다. 셋째, 일선 가정과 교사들의 가정과목과 가사과목으로 분리된 현 교육과정상의 이해도는 ① 약천의 교사를 제외하고 대부분의 교사가 가정과 교육목표를 대충은 검토한 것으로 나타나고 있으며, ② 가정과목과 가사과목의 분리에 대한 교육과정은 교육실정에 있어 완전히 분리된 교육이 아니었기 때문에 가정과목과 가사과목으로 분리할 필요성을 느끼지 못한다는 교사가 많은 것으로 보아 현 교육과정에 대한 이해가 불충분한 것으로 나타나고 있다. 위의 결론에 비추어 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 가정과 담당교사들에게 현 교육과정에 대한 가정과목과 가사과목의 교육상의 한계점을 정확히 인식시켜주고, 습득하도록 하는 교과 재 교육훈련이 있어야 하겠다. 둘째, 교과서는 두 과목의 내용상의 특질을 분명히 해주고, 교사의 재량껏 지역사회에 맞는 교육을 할 수 있도록 편집되어야 한다. 셋째, 남학생에게도 가정 과목을 필수로 하여 바람직한 가정인으로서의 소양을 기르게 하며, 교과과정에 순결교육, 가족관계 등에 관한 것이 더 강조되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to analyze problem factors and to propose improved methods in the operation of Home econo-mics curriculum. Firstly, in this report, a study has been made for the finding of theoretical reason for separating the Domestic-arts from the Home economics curriculum, Secondly, problem factors have been studied that may arise from the above mentioned separation of the curriculums, and thirdly, with the study of the above, this report provides understanding of the Home economics curriculum for the teachers. For this report a thorough study has been made of records and literatures during the period of April, 1974 to November,1977, and personal questionnaires ware distributed and collected from 126 teachers of girl's middle schools in Seoul, Busan and other cities, The questionnairs were prepared for the finding of merit and defect by separating one curriculum from other, and for the finding of items that may be considered necessary in the text books. Lastly, Personal interviews were made with educational specialities and Home economics for their opinion. The briefe of the study are as follows: The theoretical reason for the separation of the two curriculums is in the 4th revised, curriculum in 1973 which pointed to the tendency of disciplin centered curriculum, and to make clear relation between required subjects and optional subjects in our society, where changes in our modern industrial society require adaptability. Further, Problem factors caused by the seperation of the two curriculums are as follows: (1) In the Home economics curriculum, students may be taught on cultural subjects, and in the Domestic arts curriculum, an opportunity for skill adaptality is given for individual fitting in the industrial society, but because of uncertainty of the two subjects, each subject has not been taught pecul-iarly. (2) When one teacher is incharge of thu two subjects students are taught in line of the text books as before. (3) In many instances, teachers as well as students are not aware of the peculiar difference of the curriculums. They lack understanding of the two. The understanding of the Home economics teachers in school indicates that with some exceptions, most of them understand educational aim, however, many of them consider the present separation of the subjects as not being necessary. Consequently, the following proposal are made: It is necessary to make the teachers of Home economics understand fully the educational differences of the curriculums, and accordingly, orientation should be provided for the teac-hers of Home economics. Further the text books should be made to have the contents with characteristics of each subjects and in the text books, integrity, and family relation must be emphasized, and in addition, it is recommened that this Home economics curriculum should be taught in the boy's school, in other for them to be cultured as family member.
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