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19세기 낭만주의 회화에 관한 연구

Title
19세기 낭만주의 회화에 관한 연구
Authors
송영숙
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 19세기 서양미술사에 있어서 커다란 전환점을 가져온 낭만주의 회화에 관하여, 그 발생 경위와 주장 및 방법 등을 가장 뚜렷한 활동을 보여준 프랑스 회화를 중심으로 하여 고찰하려는 것이 목적이다. 낭만주의는 산업혁명과 프랑스 혁명의 영향으로 자유주의 정신이 발달하고 진보, 번영, 문명 개화의 사상이 고조되고 ‘Strum und Drang'의 격렬한 분위기가 통과하자, 감정을 억제하고 이성의 우위를 주장하는 고전주의는 결국 인간을 불행하게 만들고 타락하게 하는 것이라 하여 미는 고전주의적 규범에서 이탈하여 추구하여야 한다고 주장한 예술운동이었다. 낭만주의란 말은 원래 라틴언의 부사 “Romanice""에 그 어원이 있으며 공상적인 요소가 풍부하다는 의미이다. 이것은 그 당시의 ""Roman전기소설, 무용담)의 특징을 나타낸 것으로 18세기에는 더욱더 널리 사용되다가 19세기 전후를 전환점으로 하여 비로소 고전주의에 대립된 개념으로서 특정의 시대사조로 등장하게 된 것이다. 고전주의는 중세기 초두에서부터의 인습과 형식을 고수하려는데 대하여 낭만주의는 자유로운 창조정신을 숭상하고 고착된 타입을 무너트려서 독창적인 것을 만들어 내려고 하였다. 그리고 이와 같은 움직임이 프랑스 회화에서는 들라크르와(Delacroix)에 의해 낭만주의 회화로 표현되었다. 19세기 낭만주의 회화는 보편적 이성이 아닌 개인적인 정열을 활동의 기초로 하여 예술가의 감성을 중요시 하였으며 다른 무엇보다도 개인의 상상력에 역점을 두었다. 그 결과 낭만주의의 화가들은 조형적 색채를 중요시 하여 조각적인 형태를 거부했으며, 풍부하고 강렬한 색채와 중세나 이국적인 동방에의 환상을 추구하고 나아가서는 현실의 세계를 초월하여, 신비함과 상상의 세계를 존중했다. 그리고 한편으로는 자연의 무한성 속에서 신과의 합일을 느끼고 혼의 앙양을 추구하기도 하였다. 영혼의 상태를 추구하는 낭만주의는 이제까지 서로 단절되었던 여려 예술의 상호 접근을 가져왔으며, 이것은 회화를 시적인 것 내지 음악적인 것으로 표현하게 하였다. 이와 같은 낭만주의 회화의 주요 작가로는 선구자인 제리코(Gericault), 그리고 들라크르와(Delacroix), 샤쎄리오(Chasseriau) 등이 있으나 프랑스 낭만주의 회화는 단 한사람의 화가 들라크르와에 의해서 집대성되었으며 실제로 들라크르와의 회화가 프랑스 낭만주의의 회화를 대표한다고 할 수 있겠다. 제리코는 들라크르와에게 크게 영향을 주었으며 고전적인 유산을 물려받으면서도 끝내 그의 독창성을 견지할 수 있었던 희귀한 화가였다. 그의 작품에는 항상 ‘강한 생명에의 동경’이 나타났는데 이것이 바로 그의 낭만주의 본질이었다. 들라크르와는 제리코의 이른 죽음 후 낭만주의를 혼자서 이끌고 나가 마침내 그 정점에 이르게 한 위대한 화가였다. 전통적 형식적 구속에 대한 저항으로 시도된 그의 예술은 회화적 태도의 새로운 방향을 제시하였다. 그것은 이성에 의한 이상미를 추구하는 형식과 전통에 충실한 고전주의 예술의 객관적 태도에 대신하여, 주관적이며 개성적인 자유로운 회화의 가능성과 자연미의 추구였다. 그의 작품은 색채 감각의 시적인 표현과 대담한 기교, 그리고 소재의 참신성과 함께 항상 극적인 생동감을 보여주었다. 그가 발전시킨 색채영역은 19세기 후반에 대두한 인상파 회화에 크게 영향을 미치는 것으로서 그 터전을 마련하는 것이기도 했다. 그러나 19세기 낭만주의 회화는 들라크르와 이후 뚜렷한 후계자를 갖지 못한데다 과학적인 시대의 조류와 1848년에 꾸르베를 중심으로 한 사실주의(Realism)의 등장으로 인해 19세기 중엽에 와서는 쇠퇴하게 된다. 여기서 비록 낭만주의가 그 주도적인 위치를 잃으나 그것은 상실되는 것이 아니고 그 이후 미술에 더욱 심화되고 변모되어 간다. 19세기 후반에 나타나는 순수회화의 기초를 확립한 인상주의 또한 순간에 치중하여 회화로부터 회화 이외의 모든 것을 배제함으로써 낭만주의가 주장한 ‘예술을 위한 예술’을 다른 형태로 추구했다고 할 수 있겠다. 낭만주의 회화는 그때까지 차가운 형 속에 갖허 있던 인간성을 해방하여 생생한 감동의 표현을 조형예술의 세계에 가져왔으며 종래의 획일적인 고전주의 미학에 대해 개성의 존중을 중심으로 한 개인주의적인 미학을 강력히 주장하여 그 후의 미술의 역사에 큰 영향을 끼쳤다. 즉 낭만주의는 미의 세계의 범위를 종래와는 비교도 안될 만큼 크게 넓힌 것이다. 그것에 의해 근대 예술은 무한히 큰 표현의 가능성이 주어졌고 20세기의 예술도 넓은 의미에서 그 흐름 속에 있는 것이다.;This study aims to considerating the "Romanticism" which has brought great diversion to the Western Art in the 19th century and especially making investigation into French Romanticism which has showed animated activity. Romanticism is the art movement which as soon as the sipirit of liberalism had developed and the idea of improvement, prosperity, enlightment had reached the climax and the violent atmosphere of "Strum und Drang" Movement had passed by reason of the influence of French revolution and Industrial Revolution opposed to the classicism because it repressed the emotion and insisted on the superiority of reason so made the human miserable and degenerated, and asserted that the beauty should be pursued by seceding from the classic standard. The term "Romanticism" from Latin "Romanice" means that fanciful elements are plentiful. This term that indicates the Characteristic of 'Roman' was more widely used in the l8th century, but a-b last it emerged as a specified general idea opposed to classicism in the 19th century. The 19th century romantic picture attached importance to the sensibility of artist on the basis of individual activity instead of general reason., and first of all, it emphasized on individual imagination. As a consequence, Romantic artist lay stress on harmonious form and opposed to carved thing. They also pursued abundant and intensive color or medival and exotic Eastern illusion and surpassed actual world. On the other side, they feel in agreement with God in eternal nature and pursued elevated soul. Romanticism which pursued state of soul brought approach of various arts. This made the picture expressed as a musical or poetry thing. Though there are many Romantist for example, G□ricault, Delacroix, Chass□riam, etc. French Romantic pictures are accomplished by Delarcroix. In fact, French picture is represented by Delacroix's painting. G□ricault has much influence on Delacroix and he is rare artist, who could stick to his originality even he had taken classical legacy, In his work one could always see his longing for life, By the way, it is essential of his romanticism. Delacroix is a great artist -who lead by himself romanticism and at last could perform it after G□ricault's early death. His art which had been attempted by resistence for traditional, formal restriction pursued new direction of picturesque attitude. It pursued subjective, free possibility of picture and natural beauty instead of form which pursued ideal beauty by reason and objective attitude of classic art that had been faithful -bo tradition. His work showed both poetic expression of color sense, bold technique, novel material and radical vitality. And his developmental color province has much influence on impressionism emerged in 19th latter term and prepared its site. But the 19th Romantic picture declined at mid 19th owing-to the following reason its no having successor, scientific spirit of that times, and Realism emerged in 1848. Here, though Romanticism loses its initiative, it does not mean that it was deprived after that time. On the contrary it became more profound and changed. Impressionism which established the basis of real picture emerged in 19th century latter term also pursued "arts for art" as other form by emphasizing moment and excluding everything that is not picture from picture. Romantic picture brought vivid impressive expression to the world of art by emancipating human nature which was locked in hard form and insisted on individual aesthetics emphasized on respect, for personality against previous contract classic aesthetics had much influence on posterior history of art.
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