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Tristan과 Isolde를 통해 본 R. Wagner

Title
Tristan과 Isolde를 통해 본 R. Wagner
Authors
김미혜리
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 성악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Beethoven이후 낭만음악의 테두리에서 벗어난 듯 단순성을 잃은 색채적 혼돈감을 일으키는 R.Wagner의 음악은 우리를 그다지 어렵게 격리시키지는 않지만 그의 깊고 넓은 음악성을 이해하는데 있어서는 R.Wagner가 게르만 민족의 정신사를 토대로 한 중점을 이해하지 않고서는 접근하기 곤란하다. 본 논문은 독일음악의 밑바닥에 흐르는 게르만 민족의 정신사적 영향을 게르만 서시시의 낭만적 형태로서의「Tristan과 Isolde」를 통하여 그의 음악적 이념을 파악하며 우리의 감수성을 복잡한 차원에서 단순한 차원으로 이행하는데 도움이 되고저 하는데 주안점을 두었다. 순수음악적인 것으로서의 형식미를 주장하는 E.hanslick이나 음악예술의 자율성의 주장과 함께 소위 고전적 형식의 고정관념을 전제하는 사람들로부터 이방인시 당하기도 하지만 Wagner의 음악적 이념이나 양식에 있어서 갖는 의미는 그의 음악이 본질적으로 게르만 민족의 정신사적 특질을 전제로 하여 이해되지 않으면 않되는 한 넓고 깊다. 그것은 Wagner의 민족사적정신 발휘는 전적으로 게르만 민족 전설에 근거를 두고 발전시킨 깊이 있는 전기적 예술임에 틀림없다. 위에 말한 Tristan만 하더라도 켈트 민족의 전설을 다룬 Gottfried의 서사시를 Wagner가 개작한 것이다. 게르만민족의 정신사적 배경을 살피는 것은 Wagner 음악을 이해하는 첩경으로 보아 군소 게르만 부족들의 수렵에서부터 투쟁, 점령, 합병, 통일 등을 거쳐 그들의 서사시에 나타난 심리적 변화와, 민족이동기에 형성되는 기사도정신을 고찰하지 않고는 안된다. 또 정신사적 배경뿐 아리라 음악적이론적 기초를 상세하게 살펴야 한다. 여기서 특히 Wagner의 역작인 Tristan과 Isolde에 나타난 특수화음이나 시도동기를 분석하면서 그가 과연 음악적 이방인인가를 살펴 볼 때 그의 능란한 기법이나 표현이 Beethoven의 교향악적 기법에서 또는 Belioz나 Liszt, Chopin 등의 기법을 교묘하게 구사하고 있는 것을 볼 수 있다. 그의 음악은 결코 음악예술의 순수성으로부터 이탈하여 음악외적 어떤 근거를 가졌다고 볼 것이 아니라 음악의 근원적인 이념 즉 Mousike(시, 율동, 행위 등 부수적 의미)의 이상적 구현이라고 보아야 할 것이다.;Comprehending the Wagnarian music is much more complex endeavor than a simple appreciation of his music like sempler romantic Beethoven's works. the purpose of this paper is twofold: First, to treat the musical concepts of the Wagnarian music by looking at the German nationalism which undergird the spiritual under-current of Germany. This will be done through the examination of Tristan and Isolde's German narrative poems and romantic style. Second, to move our musical receptive sensitivity to the simplistic level from the complex one. Because Wagner's musical concepts and forms con-tained such a broad inner and outer meanings, his music was not well received by those who advocated in classical form and the fixed musical concept advocated by such musicians as E. Hanslick. If we are to understand Wagner's music and especially the conceptual form of his music-dramas, we must understand them in terms of his special German nationalistic ideology and form. It is because Wagner's musics were mostly Written on the basis of nationalistic legends of the German folks. The Tristan is the Wagner's work which was rewritten version of the narrative poems of Gottfried on the legends of Celtic. To scrutinize the spiritual background of Arians is indeed the shortest passway to the understanding of Wagner's music. One must study the psychological adjustments and the knighthood chivarly which appear in the narrative poems which describes the struggle, occupation, annexation, and unification of German nations. In addition, the importance of a careful investigation of the basic conceptual and theoretical foundation of the Wagnarian music must not be treated lightly. When we observe the highly unusual harmonic techniques employed by Wagner in his works, Tristan and Isolde, we should be able to discern the brilliant techniques similarly employed Beethoven in his symphonic techniques as well as Berlioz, Liszt and Chopin's techniques. By no means Wagner is a musical minority. Wagner's music never violated the artistical authenticity of music, and his music should not be considered as a form anterior to music. in short, Wagner's music should be conceived as the "Mousike", a conglo-merate of poems, dances and acts, which form the fundamental concept of music.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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