View : 571 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author한양희-
dc.creator한양희-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:49Z-
dc.date.issued1977-
dc.identifier.otherOAK-000000053436-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202274-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053436-
dc.description.abstract이 논문에서는 조성음악이 중심이었던 후기낭만주의 음악의 반동으로 새로운 음악세계를 이룩한 Debusay 음악의 소재들에 대해 분석하였다. 그 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 음계구성의 재료로는 과거에 사용되던 장음계나 단음계외에 중세선법인 mode의 현대적 사용으로 dorian mode, phrygian mode, mixolydianmode, Iydian mode, aeolian mode같은 많은 authentic mode외에 hypophrygian mode같은 plagal node도 사용하고 있다. 5음음계인 pentatonic scale로는 new orientalism (신동양주의)이라 불리우는 피아노의 검은 건반으로된 5음음계를 비롯하여 여러종류의 변형된 5음음계를 사용하고, 있고 6음음계인 hexatonic scale에서는 대표적인 wholetone scale의 사용과 이 음계에 단2도를 첨가하여 생긴 seven-tone major second scale(7음 장2도음계)과 단3도 구성으로된 6음음계, 완전5도 구성으로된 6음음계등을 사용하고 있다. 또 exoticism(이국주의)이라 불리우는 것으로서 Arabic scale같은 이국적음계의 사용을 볼 수 있고 합성음계(Synthetic scale)와 반음계 (Chromatic scale)의 사용도 볼 수 있다. 둘째, 화음구성의 재료로는 3도구성으로된 화음으로 3화음부터 13화음에 이르기까지 과거에 있어서 같은 기능적 사용이 아니라 색채적으로 사용되고 있으며 4도로 구성된 화음이나 2도로 구성된 화음, 부가음화음, 나아가서 다화음까지 사용하고 있다. 세째, 화음진행에 있어서는 전통음악의 화음진행과 관계없이 Debussy적 공식을 이루는 것들로서 화음의 동형진행(sequence)이라고도 볼 수 있는 gliding chord의 사용과 주로 pedal points와 함께 사용되는 escaped chord의 사용과 모든 종류의 음정이나 화음에 있어서 전통적 화음진행법칙인 선율간의 반대진행원리에 어긋나는 것으로 병행진행(Parallel progression)이 있고 또 bass(저음)나 melody(선율)가 음계 순차적으로 혹은 반음계로 움직여가기도 한다. 넷째, 조의 중심에 있어서는 때로는 bitonality(복조성)를 나타내고 드물지만 polytonality(다조성)도 나타내고는 있으나 모든 곡은 음의 중심(tonal center)을 따라 움직이고 있기 때문에 tonality(조성)를 갖고 있다고 보겠다. 다섯째, 화음적 종합에 관계된 내용으로 Debussy는 위에서 이야기한 수법들을 한작품에서 한가지만 사용하는 것이 아니고 새롭고 풍부한 표현을 위해 여러소재나 수접들을 함께 사용하고 있다. 또, 일반적인 그의 선율(melody)의 특성은 지속적이 아니고 단편적이며 때로는 분산화음적 형태를 지니고 시작과 끝이 분면하지 않은 것이 보통이다. 그의 음악에 있어 주제를 이루는 요소들은 무형테인 것들에서부터 구체적 사물이나 역사적사실, 전설, 문학적 요소 등 다양하고 형식은 여러종류의 변형된 고전적 형식을 사용하고 있는데 주로 변형된 rondo sonata형식과 sonata형식, 3부분형식(three part form)으로 되어있다.;In this thesis I've studied materials used by Debussy who established new world of music against late romanticism of tonal music, It can be summarized as follows : A. Scale Materials Besides the traditional major and minor scales, Debussy adopts the Church modes in a modern way: many authentic modes such as the dorian mode, phyrgian mode, mixolydian mode, lydian mode and aeolian mode; and some plagal modes such as hypo phrygian mode. He uses the so-called New Orientalism, which is a pentatonic scale on black keys, and many different kind of variations. Of the hexatonic scales, he mainly uses the whole tone scale. Also used are the seven-tone major second scale, which is formed by adding a minor second to the whole tone scale, a hexatonic scale with minor thrids, and a hexatonic scale with perfect fifths. Additionally used are the Arabic scale and others, which belong to the Exoticism, the synthetic scale and the chromatic scale. B. Harmonic Materials Of the chord by thirds, Debussy utilizes from triads to thirteen chords not in the functional use as in the classical age but in a colorful method. He further uses the chord by fourths, chord by seconds, the added note chords and even the polychord. C. Harmonic Progression This follows a typical Debussy formula, which breaks the harmonic progression in the conventional music. The first two examples are the uses of gliding chord, which is harmonic sequence, and of escaped chord, which is mainly used with pedal points. The third is the parallel progression, which is against the conventional principle of contraary progression among voices in harmonic progression or intervals. The fourth example is the stepwise motion or the chromatic progression of bass or melody. D. Tonal Center, Key Center Debussy music exhibits bitonality and, in some cases, polytonality. However, all of his composition exhibit the tonality since they move along the tonal center. E. Harmonic Synthesis Of the techniques listed in the above, Debussy employs not just one for each composition but different kinds of materials and techniques altogether, creating fresh and rich expressions. His melody in general is characteristically fragmentary and often exhibits the arpeggio figure. And it is vague in the start or the end of the melody. The theme of his music is varied from the formless in the nature to the concrete things and history, legends, literatures, etc. His form idea adopts various kind of developed classical forms, mainly the developed rondo sonata form, sonata form, three-part form and others.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 [II. 본론] 2 A. 인상주의(Impressionism) 2 B. Debussy의 생애와 작품 3 III. Debussy가 사용한 Materials(소재들) 6 A. 음계(Scale materials) 6 B. 화음(Harmonic materials) 30 C. 화음진행(Harmonic Progression) 45 D. 조의 중심(Key center or Tonal center) 59 E. 화음적 종합(Harmonic synthesis) 64 F. Form ideas(형식의 특징) 76 IV. 결론 80 참고문헌 82 영문초록 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3497316 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleDebussy가 사용한 materials 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 작곡과-
dc.date.awarded1977. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE