View : 728 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이인용-
dc.creator이인용-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:48Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:48Z-
dc.date.issued1977-
dc.identifier.otherOAK-000000053433-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202267-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053433-
dc.description.abstract르네쌍스라는 것, 이른바 문화부흥에 그 근원을 둔 개인주의는 18세기말에 프랑스 혁명을 낳았고 미국의 독립을 낳았다. 이 추세에 따라 신흥 중산계급의, 민주주의라는 것이 음악에도 거대한 영향을 끼치게 되었던 것이다. 이때까지의 음악은 부유한 왕후 귀족들의 보호 육성하에서만 번영해 내려올 수 있었고, 고전주의의 음악은 그러한 사태 속에서 개화된 것이었다. 그러던 것이 이 시기에 이르러 형식의 정비와 추상적인 미를 찾으려 하였다는 것은 당연했다고 보겠다. 이 새로운 사회적 변동 속에서 일어난 음악 예술상의 새 운동이 ·바로 낭만주의로서 개인 숭배와 고전적 미의 형틀에서 이탈해서, 새로운 형식미와 선율미를 그려내며, 개성적 감정을 추구하려는 시대적 추세로 일어난 것은, 하나의 자연발생 현상이라 하겠다. 개인 정신의 예술화가 점차 발전하여 감에 따라 개인이 속하여 있는 공동체 속에서 민족성의 자각을 불러 일으켰다. 그리고 정치 경제적 측면에서 보면 국민주의 운동과 더불어 민족의 전통적 음악을 확립시킴으로 결국 전에 희박했던 국민 음악의 분야를 설정하려는 새 풍조를 이룩하게 되면서 19세기에서 20세기에 걸쳐 음악 사상에 큰 변화를 초래했다. 고전 정신이 넘쳐흐르는 음악성에 자극받은 Beethoven의 부친은 당시고 전음악의 천재, 신동이라고 유럽을 풍미할 또 하나의 Mozart를 만들어내려는 야심에서, 마치 곡예사가 아들에게 던지는 참혹한 훈련과도 같이 어린 Beethoven에게 고통스런 훈련을 가했다. Beethoven은 부친이 가한 쓰린 훈련을 불굴의 정신으로 감수하고, 비록 모짤트가 지닌 천재적 재능, 유려한 음악성에는 미치지 못했다 하더라도 인내와 강한 기백으로 수천 수만의 음악가 중에서 대 악성이 된 것은 결코 우연한 일이 아니다. 다른 작곡가보다 비교적 늦게 작곡을 시작한 Beethoven이지만, 그의 넓은 작곡 분야에 걸친 작품 수가 결코 적지 않은 것과, 그의 말로 다하지 못할 신병으로인한 불편과 고통을 싸워 이겨가면서 작곡에 전념했다는 사실을 높이 평가해야 될 것이다. 그런 의미에서 대 작곡가 베토벤의 성장 과정 제1기에 착상한 「환상 합창곡」(제2기에 본격적으로 작곡 완성했지만)과, 최대 불후의 거작 제9교향곡의 종장인 합창의 작곡배경과 그 경윈, 리듬, 선율, 형식 등에 걸친 유사점을 지적, 비교해 보는 것을 본 논문의 핵심으로 삼는 것은 뜻있는 일이 될 것이다.;The spirit of Individualism having origin in Renaissance induce French Revolution in late 18 Century, Independence in North America. And the Democracy of newly risen middle class has its great effect on music. By that time music has been prosperous under upbringing of rich nobles and classic music bloomed in these situation. So it is natural that classic music should sought for organization of form & abstract beauty. New movement in musical art arising from new social change was the Romanticism, which was not only the periodic trait but also one of the natural phenomenae in respect that it worshipped Individual, broke away from the tradition of classic beauty and sought for individual emotion, drawing beauty of new formality & melody. The movement reflecting Individualism in Art developed gradually to awaken the spirit of individual's folk, to establish folk's traditional music along with political, economic nationalism, so to establish new trait setting up folk music J anre which has been faint before. Thus it caused great change in the History of music in an era ranging from 19Century to 20Century. Father of Beethoven was struck by music flooded by the spirit of classicism. So he gave painful training to young Beethoven (like acrobat letting his son take strong, painful training ) in an ambition making new Mozart who was called then in Europe as transcendent Genius of classic music. Though Beethoven's conquering his father's painful training with an indomitable will can't follow Mozart's talent of Genius and pleasant musical character, it is never accidental that Beethoven became great celebrated musician among thousands of musicians. Though Beethoven started composition latter than other composer, the fact should be estimated greatly that there were not a few composition covering wide fields of composition and he devoted himself to composition conquering inconvenience and anguish from his undescribable illness. It is the nucleus of this thesis to point out and compare the resemblance between choral Fantasy (which Beethoven conceived the idea in 1st stage in his growing period & wrote earnestly, so completed in 2nd stage) and the last movement in his great masterpiece Nine Symphony, "Choral", in respect of background of composition, Motive of composition, Rhythm, Melody, Formality etc.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 베토벤의 생애와 음악사적 위치 1 C. 창작기의 분류 5 II. 연구대상 작품에 관하여 9 A. Choral Fantasie의 작품배경과 경위 9 B. 제9교향악의 합창곡 작품배경과 경위 11 C. 두 작품에서 보이는 유사점 13 D. 양 합창곡의 Orchestra 비교 15 III. 결론 35 참고문헌 37 ABSTRACT 38-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1531196 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleBeethoven의 환상합창곡 op.80과 Symphony no.9 4악장 합창의 비교 연구고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page39 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 성악과-
dc.date.awarded1977. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE