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I. F. Stravinsky의 piano sonata 분석 연구

Title
I. F. Stravinsky의 piano sonata 분석 연구
Authors
박정희
Issue Date
1978
Department/Major
대학원 작곡과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
I. F. Stravinsky made a great many masterpieces through his active periods of the important works in his life, which were divided into three; the national primitivism, the neo-classicism, and the late years. The three ballet suites, which were his best works, ""Fire Bird"", Petrouchka"", ""Rite of Spring"" were composed during his national primitivism. ""Pulcinella"" was composed during his neoclassicism and ""Piano Sonata"" was also written during the early this time. Considering all his works, the works for the piano are numerical1y rare and of no account. Seeing the history of sonata before analyzing the ""Piano Sonata"", the most initial form of the classic sonata dated from the instrumental music at the end of the 16th and from the instrumental or ensemble, called canzona, sonare, orsonata, at the beginning of the 17th. 'Because the speed of the lst movement was mostly allegro, Sonata-Allegro was used to distinguish the characteristic of this 1st movement. The complete development of the Sonata-Allegro form was accomplished by Haydn and Mozart. After that, the form was extended more and the content was completed by L. V. Beethoven. In the 19th, the form was expanded to the many directions by the influence of the romanticism and in the 20th, it had the new and diverse aspects by the composing technique of the characteristic composers. The general characteristics in the Stravinsky's works were in the strong percussion instrument, the irregular rhythm, the dissonance, the polytonality, and the non-emphasis of Ostinato, melody and thematic development. He also succeeded in the use of polymetric method, complex key and rapid dynamic.""Piano Sonata"" composed in 1924 was made up of three movement sand it was composed with the volition of the success as the piano player because at that time he was invited as a player and composer in many big cities. In the 1st movement of ""Piano Sonata"", he used the arch form which was mostly used by Hindemith, escaped from the typical sonata form and developed it on the basis of triple rhythm, In the 2nd movement, he used many semi-tone and decorative tone and developed it using the rhythm of In the 3rd movement, a kind of toccata, he repeated the chord of the augmented, the diminished, the major, the minor used in the 1st movement and used the syncopation rhythm which was the main current in the 2nd movement. In all the three movements, the form of regular rhythm was repeated steadily and the melody was moved in the narrow compass. His characteristic which was simple and the polytonality was applied to all his later works. From that time the free of the neoclassicism was formed. After all, Stravinsky took up his position firmly as one of the best composers and was put on the position representing the music world in the 20th century.;I. F. Stravinsky는 그의 생애중 주요작품 활동시기인 민족적 원시주의시대. 신고전시대. 만년의 시대를 통하여 많은 걸작품을·만들었다. Strayinsky의 가장 중요한 작품들인 3대 발레곡불새 . 페트루슈카. 봄의제전은 민족적 원시주의시대에 작곡되었고 풀치넬라 는 신고전시대에 작곡되었는데 도 이 시기의 초기에 작곡되었다. 그의 모든 작품을 통해서 볼 때 piano를 위한 작품은 숫자적으로 많지 않으며 그 중요성도 얕다. 를 분석하기에 앞서 Sonata의 역사를 살펴보면 고전 Sonata의 가장 초기 형태는 16세기말의 기악곡에서 찾아볼 수 있고 17세기 초에는 칸조나(canzona)나 소나레(Sonare),혹은 Sonata라 불리우는 기약곡이나 앙살불곡에서 찾아 볼 수 가있다. 대부분 첫악장의 속도가 Allegro로 되어있기 때문에 Sonata-Allegro라는 말이 이러한 첫악장의 성격을 식별하는데 쓰인다. Sonata-Allegro형식의 완전한 발달은 Haydn과 Mozart에 의하여 이루어졌다. 고후에 L. V. Beethoven에 의해 형식이 더욱 확장되고 내용이 충실해졌다. 19세기에 와서는 낭만주주의 영향을 받아 여러 방면으로 화장되었고 20세기에는 각자의 개성 있는 작곡기법으로 인해 새롭고 다양한 양상을 띈다. Stravinsky의 작품의 일반적인 특징은 강한 타악기성과 불규칙한 Rhythm형. 불협화적이며 다조성을 지니고 Ostinato사용과 선율 및 주제발전을 강조하지 않는다. 또한 Polymetric방식과복조와 급격한 다이나믹(dynamic)의 사용에 성공했다. 1924년에 작곡된 는 3악장으로 되어 있으며 당시 여러 주요한 도시에서 연주자겸 작곡가로서 초대를 받았는데 그는 피아노 연주자로서의 성공으로 의욕을 돋우어서 쓴 것이다. 1악장은 전형적인 Sonata형식에서 벗어나 Hindemith가 많이 사용한 arch form을 사용하고 있으며 3연음부 Rhythm에 바탕을 두고 발전해 나가고 있다. 2악장은 반음계와 장식음을 많이 사용하고 16분음표 Rhythm을 사용해서 이끌어 나갔다. 3악장은 tocata풍으로 1악장에서 사용한 증.장.감.단3화음과 2악장에서 주류를 이루고 있는 싱코페이션 (Syncopation) Rhythm을 사용하였다. 세악장 모두가 일정한 Rhythm형을 끈질기게 되풀이해 나가고 있고 좁은 음역에서 melody가 움직이고 있다. 곡이 단순하고 다조성을 지니고 있으며 이러한 그의 특징은 후기의 모든 작품에 적용이 되었으며 이때부터 신고전주의의 기틀이 잡혀졌다. Stravnsky는 20세가 음악계에 있어서 그의 위치를 확고히 했으며 이 시대를 대표하는 위치에 놓여있다.
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