View : 820 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author안경희-
dc.creator안경희-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:44Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:44Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000053537-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202229-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053537-
dc.description.abstract빛은 인간에게 모든 사물을 보게하는 절대적인 요소이며, 시각을 통해서 느끼고 그리는 화가에게 있어서 그 중요함은 말 할 나위가 없다. 회화상에 나타난 빛은 ① 어두음 속에서 더욱 밝게 느껴지게 하는 성질 ② 공간의 깊이감과 변화감을 주는 성질 ③ 순수한 색채를 통해 광휘가 더욱 강조되는 성질과 색채의 대조에 의해 공간의 깊이감을 더욱 분명히 느껴지게 하는 성질 ④ 종교적인 의미와 서정적인 의미를 지니는 성질이 있다. 이러한 성질을 지닌 빛은 서구회화사를 통해 그리이스 로마 회화에서부터 19세기까지 다양한 방식으로 표현되고 있으며, 과거에 비해 회화상의 빛의 효과에 대해 관심이 적어진듯한, 이를테면 20세기 미술에서 조차 빛에 대한 관심은 그런대로 여전히 남아있다. 즉 빛을 하나의 오브제(Object)로서 인식하여 테크놀로지(Technology)의 성과에 힘입어 광학적인 빛의 효과까지 표현하려한, 최초의 실험적 시도는 엄밀히 말해 회화적인 것은 아니지만 아무튼 빛에 대한 꾸준한 관심을 증명해주는 단적인 예라고 할 수 있다. 그러면, 이와같이 부단한 관심의 대상이었던 빛은 과거의 어떠한 변화과정을 걸쳐 회화적으로 전개되었는가? 이것이 본 논문을 다루게된 동기이다. 따라서 본 논문을 조형언어로서의 빛의 의미와 효과가 서구회화사상 어떻게 전개되어 나타났는가를 확인하려는데 목적이 있다. 그 중에서도 르네상스와 바로크 회화에 나타난 빛의 효과에 많은 비중을 두면서, 그리이스 로마 회화에서 인상주의까지 서구회화사상에 나타난 빛의 해석의 변천을 확인하고자 한다. 특히 르네상스와 바로크 회화가 중심이 된것은 르네상스 회화에서는 여러가지 다양한 빛의 효과가 제시되었기 때문이며, 바로크 회화에서는 르네상스 회화에서 제시되었던 빛의 효과가 다각적으로 완성되었기 때문이 다. 연구방법은 앞서 제시한 빛의 성질에 비추어 각 시대에 나타난 빛의 의미를 살펴보았고, 각 시대에 나타난 다양한 빛의 효과는 그 효과를 가장 대표하는 화가의 작품을 분석하였다. 이러한 적응방법은 과거에는 없었던 것으로 간주되어, 다소 주관에 치우친 경향도 있을지 모르지만, 회화상에 나타난 빛의 효과를 분석적으로 파악할 수 있는 효과적인 수단이라고 생각된다. 이러한 방법에 의해 서구회화사상 나타난 빛은 대략 다음과 같이 변천 전개되었음을 알 수 있다. ① 그리이스 로마 회화에서는 상대적인 빛의 효과, 순수한 색채의 광휘에 의한 빛의 표현, 환상적인 의미를 지닌 빛으로 나타난다. ② 그러나 중세에 이르러 빛은 순수한 색채로서 종교적인 의미만을 지니게 된다. ③ 르네상스 시대에 이르러 그리이스 로마 회화에 나타났던 빛의 효과가 다양하게 변화된다. 이를테면, 빛과 공간과의 관계가 특히 두드러지게 나타나며, 상대적인 빛의 효과, 명도, 채도의 미묘한 변화와 순수한 색채의 광휘에 의한 빛의 표현, 종교적이며 서정적인 의미를 지닌 빛이 초기, 전성기, 매너리즘기를 걸쳐 제시된다. ④ 바로크 시대에 이르러 르네상스 회화에 제시되었던 빛의 효과가 다각적으로 완성된다. ⑤ 로코코 회화에서는 어두운 부분도 하나의 색채로 대치하여 밝은 화면을 느끼게 했으며, 서정적인 의미를 지닌 빛이 표현된다. 또한 상대적인 빛의 효과, 빛과 공간과의 관계는 크게 두드러지지 않는다. ⑥ 19세기에 이르러 인상주의는 특히 빛의 문제를 최대의 관심사로 여겼다. 그들은 빛과 색채는 동일하다는 것을 깨닫고 빛을 과학적으로 분석하였다. 서구회화사상에 나타난 빛의 전개과정을 확인한다는 것은 실로 방대한 범위이기 때문에, 일반적인 상식으로 쉽게 파악될 수 있는것은 아니다. 그러나 그 변화과정을 보다 일관성있게 체계적으로 파악함으로써 현대미술에 나타난 빛의 근원을 재확인할 수 있는 계기가 되리라고 생각한다. 이는 20세기의 새로운 회화의 한 측면을 밝히는데 있어서 매우 중요한 의의를 지닌 문제점으로 생각된다.;Light is essential for any object to be visible. It cannot be too much for a painter, for he feels and paint through the sight. In painting. the light can be charactrized as follows ; 1. Light makes itself more brighter in the dark. 2. It gives us feeling of depth and variance of space. 3. Its luminiosity is more intensified through pure colors and it makes us feel the depth of space more precisely by contrasting colors. 4. It has religious and lyric implications with these chacteristics, the light has been expressed in various methods throughout the history of European painting, from Greek-Roman paintings to 19th century. Even in the arts of the 20th century when the effects of light is relatively neglected, the considerations on light remains as usual. For instance, the first experimental attempt to express optical effect of light, by recognition of light as an object and with the aid of technology, can be one of the assiduous consideration of light, through it is not painting proper. How could the light that attracted painters' incessant attention could have been developed in painting? That is the motive of this thesis. Therefore, the purpose of this thesis is to clarify the meaning and effect of light as a pictorial term and its development and effects of light that appeared in the paintings from Greek-Roman to Impressionism is investigated here. Especially the effects of light appeared in painting of Renaissance & Baroque are emphasized. During the period of Renaissance, the various effects of light are proposed, and they are accomplished in many aspects in Baroque paintings. As the methods of this study, the works of the most typical painters that are reflecting the characteristics of light of above metioned periods are analysed and the effects of light in each period are investigated. The analysis through this way of appling method may be more or less subjective because of its unprecedence. But it is sure to be effective for us to grasp the effects of light that appeared in painting. According to this method, if can be realized that the light appeared in European art history had been developed as followings: 1. In Greek-Roman paintings, light appeared as a contrast effect, and expressed by luminiosity of pure color. Light suggest lyric meaning then. 2. In the Middle Ages, however, light had only a religious meaning with its pure color. 3. In Renaissance, the effect of light that had been appeared in Greek-Roman paintings, had been variously developed. During early, High Renaissance, and mannerism relationship between light and space appeared conspicuously, and also appeared relative effects of light. According to subtle changes of value and saturation and by luminiosity of pure colors, light was expressed. Light had its religious and lyric meanings. 4. In Baroque period, the effect of light that was demonstrated in Renaissance painting, was accomplished many-sidedly. 5. In Rococo period, the darkness expressed in black were replaced by another color, so the canvases became more brighter. Light was expressed with its lyric meaning. The relative effect of light and relationship between light and space were not so strongly emphasized. 6. In 19th century, the most important concern of impressionism was especially on light. They recognized the fact that light and color are essentially equal. They analyzed light scientifically. It is too big problem for us to understand the developing process of light that appeared throughout the European painting history with his common sense. But with understanding the changing process coherently and systematically, we can reaffirm the origin of light in modern painting. That is to be considered as a way of study to reveal an important factor of 20th painting.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 빛의 의미와 성질 4 A. 빛의 상대적 밝기 6 B. 빛과 공간과의 관계 8 C. 빛과 색채 12 D. 상징적인 빛 14 III. 서구회화사에 나타난 빛의 효과 16 A. 고대 그리이스 로마 회화 16 B. 중세, 기독교 회화 21 C. 르네상스 회화[파오손면;p.53] 26 D. 바로크 회화 54 E. 로코코 회화 83 F. 인상주의 88 IV. 빛에 대한 해석의 변천과정 94 V. 결론 96 참고문헌 98 ABSTRACT 101-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4856744 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title서구회화에 나타난 빛의 효과에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle르네상스와 바로크를 중심으로-
dc.format.page104 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 순수미술과-
dc.date.awarded1979. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE