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Wearable computer를 위한 의상디자인 연구

Title
Wearable computer를 위한 의상디자인 연구
Other Titles
A Study on the Costume Design for Wearable Computer
Authors
김윤희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 장식미술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Today we are subjected to greater changes in our minds and daily life in the wake of the maelstrom of digital revolution than the early 20th century. Such changes are accepted as a new cultural phenomenon which sways human environment and ways of living. The development of science and technology has a general influence on artists, their artistic activities and works in a variety of ways by means of offering new instruments and materials to artists. It has provided artists with chances to express themselves in broader fashions and to create new techniques and fresh artistic forms. As the computers, the fruit of modern science and technology, take the lead in the activities of art, they are very closely related to us. This study is designed to connect science to art in a balanced way on the basis of the rendezvous of computers and costumes and to express various spiritual creativity and top-notch art's vision with costumes and to create a new artistic area. PC-to-PC networks within enterprises and B2B networks are gaining ground. And each house is being connected through the Internet. The next step is to connect human beings to human beings, which is in need of wearable computers, or costumes which function as computers. This study is aimed at presenting wearable computers: They are based on various creativity and vision, and can be worn, and improve person-to-person relationship by helping people to acquire useful information and knowledge at a fast speed, and help mankind to expand the functions of human beings. This paper is designed to take the lead in the creation of digital clothing, a combination of computers and costumes and to usher in an age of wearable computers. This study is meant to take a look at the general contents of computers with a view to understanding the genesis background and principles of wearable computers and the mutual relations between science and art, and to make an analysis of the present situation and applicable areas of the current wearable computers and to predict and suggest costumes for human-centered wearable computers by introducing and applying computer technology to costumes. The works of this study consist of 8 pieces of wearable computer-clothes. I have come up with the following findings. First, the works can crate a new artistic area which expresses the vision of advanced art in costumes through the rendezvous of computers and clothes. Second, I designed wearable computers, or digital garments designed to combine human beings and computers in a perfect harmony through the instrumentality of human-centered clothing. Third, I could design costumes characterized by practicality and function by predicting the wearable-computer costumes of the future in line with the features of users. Fourth, though personal computers are getting smaller and smaller(desktop-laptop-notebook-palmtop), people have to bring them and sometime happen to lose them. This disadvantage can be prevented with the wearable-computer costumes. Fifth, the wearable-computer costumes can help their users to use the computers at any time and at any place even while engaging in other work, and to acquire useful information and knowledge on a rapid basis, approaching the expansion of human functions. Sixth, I made use of Neoprene materials which don't prevent heat or humidity from moving and don't stimulate the skin, and which hinder electric waves from doing some harm and which can stand changes. It is expected that this study can break ground for a new genre of art, and contribute to the development of wearable-computer costumes equipped with practicality and function at a human-centered and human-function-extension level in accordance with the features and health of individuals by introducing and applying computers to costumes.;오늘날 우리는 20세기 초 과학기계문명이 초래한 변화이상으로 디지털 혁명의 소용돌이 속에서 생각과 일상에 많은 변화를 받고 있으며, 이는 인간환경과 생활방식을 좌우하는 새로운 문화현상으로 받아 들여 지고 있다. 현 시대는 컴퓨터와 통신, 인터넷이 결합되어 무서운 속도로 발전해 나가고 있으며, 이에 조금이라도 뒤지지 않고 그 흐름을 읽는 것은 중요한 일이다. 이렇듯 급변하는 과학기술의 발전은 예술가에게 새로운 연장, 도구, 재료 등을 제공함으로써 여러 가지 형태로 예술가와 예술활동, 그리고 예술작품 등 전반에 걸쳐 영향을 주고 있다. 예술가에게는 자신의 표현 영역을 넓힐 수 있게 되었고, 새로운 기법, 새로운 예술양식을 창출하는 기회가 되었다. 그 중 현대 과학기술의 집합체인 컴퓨터는 이제 예술활동의 중심에 자리잡음으로써, 이제 우리와는 아주 밀접한 관계에 있게 되었다. 인간의 상상을 초월한 빠른 속도, 명령을 순종함에 있어 항상 정확하고 이론적으로 많은 양의 정보를 영원히 기억 할 수 있는 능력을 가지고 있으며 지금은 통신망과 접속되어 시간과 공간을 초월하여 인간이 원하는 문제 해결을 경제적으로 해주는 컴퓨터는 우리사회의 구석구석까지 퍼져가고 있다. 과거에 컴퓨터 과학기술은 주로 자연과학이나 공학분야에만 필요한 것으로 여겨져 왔으나 지금은 모든 분야에서 컴퓨터 과학기술이 중요한 역할을 하게 되었으며 앞으로도 이러한 추세는 가속화 될 것이다. 이에 본 연구에서는 컴퓨터와 의상과의 만남을 통해 과학과 예술 어느 한 분야에 치우치지 않고 서로의 접점을 찾아 예술에서의 비물질 세계에 대한 다양한 상상력과 첨단예술의 미래상을 의상으로 표현함으로써 새로운 예술표현 영역을 창출하는 소중한 장이 되고자 한다. 기업 내부의 PC끼리, 또는 기업과 기업을 네트웍으로 연결하는 것은 보편적인 현상이 되었다. 이제 인터넷을 통해 각 가정도 네트웍으로 연결되고 있다. 다음 목표는 인간, 더 구체적으로 걸어 다니는 사람 끼리를 네트웍으로 연결하는 것이며, 여기서 필요한 것이 바로 입는 컴퓨터, 즉 옷 자체가 컴퓨터가 될 수 있는 Wearable Computer이다. 단순히 의상에 컴퓨터를 부착하는 형식이 아닌 옷 자체가 컴퓨터가 될 수 있는 의상, 유용한 정보와 빠른 지식을 습득하여 사람간의 관계를 향상시키며 인간기능의 확장차원으로 접근하는 의상, 또한 사용자의 특성에 맞는 의상을 다양한 상상력, 첨단예술의 미래상인 Wearable Computer로 제시하고자 하는데 목적이 있다. 사무실에 갇혀 일해야만 했던 데스크 탑(desktop) 시대와 손으로 들 수 있는 노트북 컴퓨터 시대를 거쳐, Wearable Computer시대, 의복과 컴퓨터의 완벽한 결합을 지향하는 디지털 의복의 시대를 창출하고자 한다. 본 연구는 우선 과학과 예술의 상호관계와 컴퓨터에서 Wearable Computer까지의 발생배경과 원리의 이해를 위해 컴퓨터의 전반적인 내용을 고찰한다. 또한 실제 작품제작 배경연구로써 현 Wearable Computer의 기술현황과 활용분야를 분석하고 이를 바탕으로 컴퓨터기술을 의상에 도입, 응용하여 보다 인간 중심적인 미래의 패션형태인 Wearable Computer를 위한 의상을 예측 제시하고자 한다. 본 연구의 작품은 총 8점의 Wearable Computer의상 실물제작으로 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대과학기술의 집합체이며 무한한 발전가능성이 있는 컴퓨터와 의상과의 만남을 통해, 첨단기술의 미래상을 의상으로 보여주는 새로운 예술표현 영역을 창출할 수 있었다. 둘째, 기계중심이 아닌 인간중심이며 사용자 중심으로 의상을 매개체로 하여 인간과 컴퓨터의 완벽한 결합을 지향하는 디지털 의상인 Wearable Computer를 디자인으로 제시를 할 수 있었다. 셋째, 사용자의 직업, 특성에 맞는 맞춤형 형식으로 미래의 Wearable Computer의상을 구상하여, 실용성과 기능성을 특징으로 한 의상을 디자인 할 수 있었다. 넷째, 단순히 옷에 부착하는 형태가 아닌 의상 자체가 컴퓨터가 될 수 있으며, 이를 위해 fabric이 keyboard가 되는 Wearable Computer의상을 위한 디자인을 제시하였다. 다섯째, 개인용 컴퓨터가 데스크톱(desktop)-랩톱(laptop)-노트북(notebook)-팜톱(palmtop)등으로 크기는 획기적으로 작아졌지만 여전히 사람이 들고 다녀야 하며, 때로는 잃어버리기도 하는 불편함을 Wearable Computer의상으로 보완할 수 있었다. 여섯째, 보행중이나 동작이 필요한 작업 중에도 사용할 수 있어, 언제 어디서나 사용이 가능하여 보다 유용한 정보와 빠른 지식을 습득할 수 있으며, 이는 인간기능의 확장차원으로 접근 할 수 있었다. 일곱째, 인체의 열이나 수분의 이동을 방해하지 않으면서 피부를 자극하지 않는 등의 쾌적성, 전자파의 해로운 영향을 차단하는 등의 안전성, 그리고 착용시 움직이고 운반하는 등의 변화에 잘 적응할 수 있는 내구성을 가지고 있는 소재를 사용 할 수 있도록, 네오플랜을 사용하여 작품에 제시하였다. 무한한 발전가능성이 있는 컴퓨터를 미래 예측 적인 차원에서 의상에 도입, 응용한 의상디자인을 시도해 봄으로써 새로운 예술장르를 개척 할 수 있을 것이며, 나아가 사용자 개인의 건강과 특성에 따른 보다 인간 중심이며, 인간기능의 확장차원에서 실용성과 기능성을 갖춘 Wearable Computer를 위한 의상디자인 연구는 앞으로의 발전방향을 제시하는 역할을 할 것으로 기대 할 수 있다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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