View : 619 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author문영숙-
dc.creator문영숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:41Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:41Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000053535-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202196-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053535-
dc.description.abstractThe purpose of study carried out to determine the effects of antenatal education about the normal course of labor in last trimester (pregnancy 36 Wks or longer) influencing the State-Anxiety of primigravida. And the relationship between primigravida's general characteristics and State-Anxiety. This study was carried out between May 1. to October 20. 1979. The study sample consisted of 150 primigravidas who visited the out-patient of Department of Obstetrics of Ewha Womans University Hospital . The method used for the collection of data were Antenatal Education Curriculum made by researcher and State-Anxiety Inventory. The questionnaire of State-Anxiety Inventory is made up up 20 items. The data was analyzed by computer program. The followings are results . 1. There was shown State-Anxiety to be alleviated by experimental group than control group. There was significant relation between experimental group and control group. (p<0.01). 2. Within the experimental group, there was no significant relation to State-Amxiety by age and education level. (p>0.05) 3. In the investigation sample, according to the primigravida's gestation, there was shown State-Anxiety to be increased by closing to the delivery (p<0.01). There was no relation of State-Anxiety response by age, education level, religion and acceptance of pregnancy. (p>0.05);임신말기(제36주이상)에 분만의 정상경과에 관한 산전교육이 초임부의 상태-불안에 미치는 영향에 관한 본 연구는 1979년5월1일부터 10월 20일에 걸쳐 실시 되었으며. 이화여자대학교 부속병원 산과외래에 등록된 초임부 150명을 대상으로 하였다. 본 연구의 목적은 임신말기의 초임부에게 분만의 정상경과에 관한 산전교육이 초임부의 상태-불안에 미치는 영향과 아울러 그들의 일반적 특성에 따른 상태-불안반응을 알아보고자 함이다. 자료수집에 있어서 분만의 정상경과에 관한 산전교육은 연주자가 교안을 작성하여 1회 40분간의 강의형식으로 실시하였으며, 상태-불안측정검사는 20문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 연주자료의 분석은 전자계산조직을 이용하였으며 그 결론은 다음과 같다. 1. 분만의 정상경과에 관한 산전교육을 받은 실험군은 교육을 받지않은 대조군보다 상태-불안이 완화된 것으로 나타났다(t=7.40.p<0.01). 2. 분만의 정상경과에 관한 산전교육을 받은 실험군에 있어서 임부의 연령(F=2.479) 및 학력(F=1.942)에 따른 상태-불안에는 유의한 차이가 없었다(P>0.05). 3. 연구대상 초임부의 임신주수에 따른 상태-불안은 그 정도가 분만이 가까워질수록 더 증가하는 경향을 보였으나(F=40.25.p<0.01)그들의 연령별(F=1.139, p>0.05), 학력별(F=2.321,p>0.05), 종교별(F=0.651,p>0.05), 현재 임신의 용납여부별(F=2.136,p>0 .05)로 본 차이는 거의 없었다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 중요성 및 의의 1 B. 연구의 목적 3 C. 용어의 정의 4 Ⅱ. 연구방법 5 A. 연구대상 5 B. 자료수집도구 및 방법 5 C. 자료처리 및 분석 7 D. 연구의 제한점 8 Ⅲ. 연구결과 10 A. 연구대상 초임부의 일반적 특성 10 B. 분만의 정상경과에 관한 산전교육을 받은 실험군과 받지않은 대조군의 상태-불안반응의 비교 12 C. 분만의 정상경과에 관한 산전교육을 받은 실험군의 연령 및 학력별 상태-불안반응의 비교 12 D. 연구대상 초임부의 일반적 특성에 따른 상태-불안반응의 비교 14 Ⅳ. 고찰 17 Ⅴ. 결론 및 제언 22 참고문헌 24 부록 28 ABSTRACT 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1496518 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title분만의 정상경과에 관한 산전교육 (産前敎育)이 초임부의 상태-불안 (狀態-不安)에 미치는 영향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 간호학과-
dc.date.awarded1980. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE