View : 707 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author한혜영-
dc.creator한혜영-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:41Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:41Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000053516-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202190-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053516-
dc.description.abstractThis study aims to research the ""Academism"" which had a great influence on the French art since the academy was founded in the 17th century and, especially its social-aesthetic character and the complication with Avant-Garde in the 19th century. In Europe, the origin of the academy was founded in Italy in the l6th century. Under this influence, in France ""Academie Royale de Peinture et Sculpture"" was first founded in 1648. The foundation of this Academy has grest meaning in art history. First of all, the artist's position is improved from that of craftman to that creating something spiritual. The second, the Academy made its position more solid in the artistic world by monopolizing the artist's education, jury of the ""Salon,"" and the order of art works of Nation. Thus, the domination of the Academy caused stylistic ideal named ""Academism,"" and it played a monopolistic role in having educational, administrational, honorable function in French artistic world in 17, 18th century. But the 19th centruy is the time of a great upheaval owing to the French Revolution among many others, and the Industrial Revolution. Such political and social changes brought the complication between the Academy that is attached to the classical tradition and the new direction of artistic attitude. As the young artists, who has experienced liberalism due to the changes of society, politics of epoch, are not satisfied with the academic idea of beauty, they tend toward diverse anti-academic movement-Romanticism, Realism, Impressionism. We know that the 19th century is full of this kind of new tendency. But we must not forget that is spite of these revolutional artistic movement, the academy, the support by the government and by the bourgeoisie, still continued playing its exclusive role in educational system, selection of the salon painters etc. And such dominant role continued to exercise in the social dimention of French artistic world even by the early 20th century. In 20th century, the Academism which had great influence on before 20th century is in general negatively evaluated owing to its old form but we must not neglect that the aesthetic value of Academism in something more firm and deep-rooted and that its value reappears sometimes in the works of the modern artists such as in Ce'zanne and its successors like Le'ger. However the core of academic value and its teaching method which is based on imitation has been recently fully criticized and somewhat much devaluated. Thus we admit that an academic painter is usually an imitator not having the original value. Yet there exist many problem, in so far the very academic teaching system continues to the applied much in todays art educational system.;西洋에서 아카데미의 起源은 16세기경 이탈리아에서 찾아 볼 수 있다. 이것에 影響을 받아 프랑스에 최초로「王立 繪畵 彫刻 아카데미」(Académie royale de Peinture et de Sculpture)가 設立된 것은 1648년이었다. 아카데미의 設立은 여러 가지로 重要한 意義를 지닌다. 우선, 社會的으로는 美術家의 地位를 匠人의 位置로부터 創造者의 地位로 向上시킨 것이었고, 經濟的으로는 美術品을 單純한 注文生産의 對象으로부터 벗어나 보다 純粹하고 精神的인 活動이 加味된 대상으로 認定하는 美術에 대한 새로운 認識을 가져왔다는 점이다. 制度的으로는 中世의 길드(Guild, 同業者 組合) 體制에서 벗어나, 實際的인 敎育과 더불어 理論을 適用함으로써 아카데미가 美術家들의 보다 本格的이고 體系的인 敎育制度로서 確立되었다는 점이다. 또한 나아가서는 프랑스의 아카데미가 국왕의 積極的 후원을 背景으로 하여, 美術家들의 養成과 함께 그들에 대한 授賞, 쌀롱展의 審査 및 국가의 미술품 注文을 獨占하면서 美術界 全般에 君臨하기 시작했다는 점이다. 이와같은 아카데미의 美術界 支配는 樣式的 理念인 '아카데미즘'을 통해서 17세기 중반부터 19세기까지 화가들의 敎育制度와 經濟的 支援을 도맡았고, 사회적인 支待를 얻음으로써 프랑스 미술사에서 中心的 역할을 하였다. 17세기 중반부터 王國에 대한 奉仕的 기구로서 미술계를 掌握하였던 프랑스 아카데미는 18세기에도 敎育的 行政的, 名譽的인 모든 機能을 擔當하면서 미술계를 支配하였다. 아카데미의 形成時期로부터, 이 시기에 이르기까지 畵家들은 아카데믹한 基準에 따름으로써, 화가로서의 安定된 地位를 확보할 수 있었다. 그러므로 그들은 古典的인 形式속에 美的 價値를 表現하고자 했다. 아카데미의 古典主義的 性格은 正確한 데생과 構圖를 重視하고, 理象化된 美를 추구하여, 冷冷하고 無感動한 繪畵의 作風을 一般化시켰던 것이다. 그러나 18세기 末부터 프랑스는 政治的 革命들과 사회, 경제적인 大變動을 겪게 됨에 따라 새로운 美的潮流들이 등장하였다. 19세기의 여러 변화를 겪은 화가들은 그들의 美的 感動을 表現하기 위해 새로운 미술운동, 浪漫主義, 寫實主義, 印象主義를 展開시켰고 아카데미는 이 革新的 美術傾向들과의 葛藤을 겪게 된다. 이제까지 安定된 環境속에서 權威를 지켰던 아카데미가 19세기의 大變化의 와중에서 새로운 美術경향들의 挑戰을 받게 된 것이다. 그러나 아카데미는 새로운 美術傾向의 등장으로 인한 危機와 葛藤에도 불구하고 여전히 敎育制度와 쌀롱展의 審査를 獨占하였고 또한 부르조아와 정부의 지원으로 그 위치를 지켜나갔으며, 그 餘勢는 20세기初까지도 계속되었다. 20세기에는 前時代에 影響力을 떨치던 아카데미즘이 케케묵은 固陋한 形式으로서 否定的 評價를 받게 되었지만, 現代美術에서 아카데미즘의 美學的 傳統을 肯定的으로 吸收 再評價하는 美的 態度가 또한 發見되기도 한다. 따라서 現代美術속에서 古典主義的 美術 傳統이 어떠한 形式으로 反映되는가 하는 것을 硏究하는 것은 앞으로 의의있는 課題가 될 것이다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 아카데미즘의 기원과 발전 3 A. 아카데미즘의 기원 3 B. 프랑스에 있어서의 아카데미 설립과 발전 6 C. 19세기 프랑스 아카데미 체제의 특성 10 III. 시대적 취향과 아카데미즘 16 A. 시대적 취향 16 B. 19세기 아카데미즘과 사회 대중의 취향 19 IV. 아카데미즘의 미학적 배경과 특징 23 V. 19세기 프랑스 아카데미즘과 아방가르드의 갈등 28 A. 낭만주의와 아카데미즘 29 B. 사실주의와 아카데미즘 33 C. 인상주의와 아카데미즘 37 D. 모더니즘적 전통속에서의 아카데미즘 41 VI. 결론 46 참고문헌 48 [도판] 50 ABSTRACT 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4029821 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title19세기 프랑스의 아카데미즘에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 순수미술과-
dc.date.awarded1980. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE