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19세기와 20세기에 작곡된 prelude에 관한 소고

Title
19세기와 20세기에 작곡된 prelude에 관한 소고
Authors
조애선
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리가 現在 使用하고 있는 Prelude(前奏曲)란 말은 이미 15世紀 後半부터 그 名稱이 使用되어 왔다. 이 時期는 많은 聲樂作品들이 나타나며 器樂은 聲樂作品을 연주할 때 조금씩 그 位置를 담당했던 때이다. 이러한 때에, Prelude는 Organ曲인「Ilborge tablature」에서 처음 그 名稱을 나타냈던 것이다. 一般的으로 Prelude라고 하면 예배形式에 있어서나 다른 作品의 Fugue나 Suite의 도입부의 역할을 담당하는 樂曲을 意味한다. 그러나 19世紀와 20世紀에 作曲된 Prelude들은 大部分 獨立的인 機能을 가지고 있다. 따라서 筆者는 獨立的인 機能을 가지고 있는 19, 20世紀에 作曲된 Prelude들을 살펴봄으로써 그들의 特性을 알아보려 하였다. 그리하여 Chopin, Rachmaninoff, Debussy, Scriabin, 및 Shosta Kovich등의 作品을 調性과 旋律, 和音, 리듬, 그리고 形式을 通해서 볼 때 이 Prelude들은 樂曲을 構成하고 있는 이러한 構造的인 性格自體에 그 目的이 있었던 것이 아님을 알 수 있다. 왜냐하면 이러한 樂曲構成의 特徵들은 Prelude이외의 作品들에서도 언제나 使用될 수 있는 一般的인 性格들에 불과하기 때문이다. 그러나 原理的인 面으로서 그 特徵을 볼 수가 있는데 그것은 大部分의 Prelude가 한가지 혹은 두가지의 음형으로 된 주제가 曲 全體를 一貫하고 있으므로 曲의 統一美를 이루고 있는 것이다. 이러한 特徵속에서 19, 20 世紀에 作曲된 Prelude들은 제한받지 않는 自由로운 形式을 通하여 各 作曲家의 作風이 잘 반영된 간결한 作品이라는 事實을 알 수 있다. ;The present term ""Prelude"" has been used to describe an instrumental composition since late l5th century. Until this time, only the vocal music had Flourished and the instrumental music merely took part except for an accompaniment. However, by the late l5th century, an independent instramental music started to be composed and the term ""Prelude"", first appeared in the collection of organ music, ""Ilborg tablature."" Generally, Prelude is defined as a piece of music designed to be an introduction for a litargical ceremony or instrumental music such as fugue and suite. However, from the Romantic period, the term used for an independent piece, which had imporvisatory character in style and free in structural form. The preludes discussed in this thesis are the compositions written during the period of 1836 to 1951, which is the transitional period of Romantic and the twentieth century. Therefore the preludes of Chopin, Debussy, Rachmaninoff, Scriabin and Shostakovich should be discussed here. The preludes of chopin exhibit the influence of J. S. Bach in its tonality and the number, 24. The Preludes of Rachmaninoff show the Influence of Tchaikovsky in their fantastic and melancholic characters of the melodic lines. The early preludes of Scriabin is directly connected with that of Chopin and his later preludes are greatly influenced by the theosophy. Debussy employed pentatonic and wholetone seale in his preludes that very well express the color sensatIon of Impressionism. Shostakovich's prelude op. 34 resembles the works of Chopin externatly and his preludes op. 87 shows the tendency to return to the period of J. S. Bach. By analyzing these preludes, we can come to the following conclusion, These preludes are completely independent piece and not as an introductory piece for any other piece, and the most outstanding characteristic of these Preludes is one or two motives employed within a theme dominate the whole piece and give unity, The composers, Chopin, Dehussy, Rachmaninoff, Soriabin, and Shostakovich did not aim to the strict systematic, organization of tonality, melody, harmony, rhythm, and form as they attempted it other short character piece.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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