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정신박약아를 위한 무용 program 개발

Title
정신박약아를 위한 무용 program 개발
Authors
이숙재
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develop the dancing programs for the mentally retarded Children intellectuallyr, mentally physically or socially. To accomplish this purpose, The materials are based on a survey of Korean special schools and institutes . The physical education and dance programs of united states and Korea are analyzed. The results of the study are as follows as; 1. It was revealed that the mentally retarded are not suffering from disease. Therefore, their functions can be improved up to a certain level if they ara discovered early and educated properly even through some of their functions are permanently retarded. 2. Intellectual, physical, social and mental development of the retarded, who are more familiar with movement than with language, is possible through dance education. 3. As a result of an analysis of special physical education and dance programs in the United States, it was found that there is a trend emphasizing drill in basic movement and sensitive training with consideration for the characteristic, of the retarded. 4. The result of a analysis of the physical education and dance programs if 10 different schools for the retarded shows that few of the special physical education programs are planned but, rather the programs for the lower graders if normal schools are adopted. 5. The physical education and duce programs in the schools for the retarded should be properly planned so as to gradually broaden the activitie, from gros smotor skill to fine motor skill and finally to percptual motor skill With the hope of supplementing these programs with continual attention to desirable operation as following propose; First, there is an urgent need to train special physical and dance teachers for the mentally retarded. Second, it is necessary, to supply basic facilities and equipment and to establish play rooms for special physical education and dance. Thirdly, it is essential to edit state text-books, which are made by the combined efforts of various units, with consideration being given to the individual differences of the mentally retarded.;舞誦이 財修의 刻作을 통하여 入脚외 思繼과 感信을 表現하는 救育이라 생각하면 人間은 데어날 때부터 무용과는 떼어놓을 수없는 不可分의 관계를 가진다고 생각된다. 왜냐하면 言誇 以前의 움직임으로 부터 入間의 삶이 시작되기 때문이다. 그러므로 本街究에는 여러가지 原幽으로 인하여 知的 情緖的 身沐的 杜榮的으로 正常見보다 지체되어 있는 이들에게 辯炳敎靑을 통하여 그들 속에 감추어진 辯在的 能力을 發見하기 위해 무용프로그램을 幽發하는데 自的 이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 精海災의 定義 分裵 및 特性 역사적 고찰 정신박약아 완 무용에 대하여 연구하였으며 特殊敎潛에 있어서 先進園인 美閭의 特殊停脅(무용)프로그램을 分析하였고 아울러 우리나라 勳濾泥拳校의 特殊努 (무용)프로그램 의 內容을 조사 分析하였다. 그리고 위의 사항을 참고로 하여 精薄泥를 위한 律育 (舞凉 )프로그템을 作統하였다. 倂究方法으로는 文練硏努와 面凌法을 業施하였고 鈴析法을 사용하였다. 또한 特殊敎雷殘論象및 術殊律育專暇家와의 面接을 통하여 자문을 구하었다. 이와같은 樹端結果출 要諦하면 다음과 같다. 첫째 정신박약아는 어떤 疾領이 아니며 여러가지 機能이 항구적으로 지체된 상태이지만 業見으로 適節한 敎育을 시킴으로서 어느 수준까지는 商上시킬 수 있었다. 둘째 言譜性보다 動作性이 높은 정박아에게 舞端敎育을 통해서 知的 , 身休的 ,杜金的 ,情諦的 ,業遠을 도모할 수 있다. 셋째 特殊談育에 있어서 先進幽인 美幽의 特殊沐育 (무용)프로그램의 內容을 分析해 본 結榮 精確見의 特性을 고려한 基本的 趨動( Basic Movement )과 感濫運竝孝習에 중점을 둔 경향이다. 넷째 조사한 10憫檀 우리나라 輸液泥拳戒의 沐育(무용)프로그램을 狂析해본 結榮 辯殊沐街(舞瑞)프로그램은 거의 계획되지 않는 상태에서 定規掌凍 街掌年프로그램을 그대로 사용하고 있는 실정이다. 다섯째 崙沈半覆에 있어서 狀育(무용)프로그램의 伴成은 대근육운동 (Gross Molor Skill )에서 소근육운동(fine Motor skil1)으로 더 나아가서는 지각운동( Perceptual Motor Skill )으로 그 범위가 점차적으로 넓어질 수 있도록 구성되어져야 만다. 앞으로 辯音(무용) 鼓育의 바람직한 운영을 위하여 이 프로그램이 계속 검토되어 보완되어지기를 바라며 다음 몇가지를 努美한다. 첫째 羚韓法弱를 위한 特授本育(무용) 敎師의 育成이 시급하며 둘째 있어서의 基本的인 시설, 도구, 놀이장의 설치가 필요하며 셋째 糖濫泥의 個人를 고려한 단위별로 짜여진 型定敎科音의 편찬이 요구되는 바이다.
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