View : 18 Download: 0

음악감상지도의 실태와 효율적 지도방안의 연구

Title
음악감상지도의 실태와 효율적 지도방안의 연구
Authors
고정옥
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회에 있어, 인간형성의 일환으로서의 음악감상지도는 그 교육적 가치가 매우 높아지고 있다. 그러나 우리나라의 음악감상지도는 과연 어떻게 하고 있는가? 교육과정에 명시되어 있는 감상지도의 목표와 지도방침은 다른 어느 나라에 비해서도 손색이 없지만, 교육실제와 우리가 지향하는 목표달성에는 너무나 거리가 먼 것이다. 2. 이와 같은 문제의 해결은 교육에 있어, 선행요건인 현장교사의 자질과 자세에도 기인되지만, 이를 뒷받침하는 학교 및, 시설문제와 제반사회적 여건등의 문제가 있어 지도이념의 전개에 앞서 제론에서 간략하게 제기하였으며, 3. 본 연구의 효과적인 방법으로 우리나라가 도입한 선진각국의 현대의 음악감상지도 방법을 뒷받침한 이론의 근거와 실제적으로 실시하고 있는 지도방법을 각종 문헌을 통하여 정리하였다. 4. 연구의 방법으로 채택한 질문지법은 비교적 정상적으로 교육을 실시할 수 있는 수준에 있는 서울 및 인근도시의 남? 녀중학교 3개교를 선정 학년별 학급단위로 총 581명의 학생을 대상으로 설문하였으며, 교사도 역시 서울 및 인근도시의 남? 녀 중학교; 서울 5개교 인근도시 15개교 총 25개교에 재직하는 음악교사 37명에게 설문하여 그 실태를 알아 보았다. 5. 그 결과 전반적으로 현대의 음악감상지도에 대한 이론과 개념에 대하여는 인식이 부족하고, 실제 교육에 있어서는 교사의 지도방법의 오류가 많이 발견되었고 그 외 제반여건의 미비와 장애로 인하여 소신대로 지도하기가 매우 어려워 그 효과를 거두지 못하고 있는 실정에 있음도 알 수 있었다. 본 연구는 이러한 여러 가지 문제점을 해결하여 보다 바람직한 음악감상지도의 목적을 달성하여야 한다는 것이 매우 중요하다는 사실을 확인하고 그 해결의 방안과 실제교육에 적합한 효율적 지도방안을 시안, 제시하였다.;I. An education of music appreciation, as a part of cultivation for human constitution, is becoming highly essencial and important in contemporary soceity. Under these conditions, how is in reality the music education for appreciation in our country and how is it practiced? An objective of appreciative directions and a directrine which being arranged in the course of education are adequately arranged with teaching doctrine for the apprecative education or in the methods of the advanced countries, and there would be no problems if these are practiced nicely according to its orginal purpose . However, there are no less problems because the existing educational state of our country is far from the objective and plan which being prepared in appearance . Ⅱ. For the solution of those problems it is necessary to consider not only qualification and attitude of music educational leader but school itself, implements, and existing situation of our society, so before demonstration of this teaching doctrine these are mentioned briefly. Ⅲ. In this study to describe this theory more effectively trend of music appreciative education by another countries and the actual state of our country is examined and compared by examination and reference of reference books . Ⅳ. It is insufficient but a question aire is performed with 581 Students of each school year of 3 middle schools of boys and girls in Seoul and suburbs as the possible objective for the study and concluded by questioning 35 music teachers who is serving at middle schools, 5 in seoul and 15 in suburbs . Ⅴ. As a result, it is founded several facts that of lacke of understanding in theory and conception with appreciation of existing music and of discovering of mistakes in educational practices and they could not obtains practive result through their own programming in teaching, because of insufficient provide from school resoures including educational equipments and Elements. This thesis produced a focus and solving methode of above mentioned problems and proposed to accomplish in obtaining purpose of efficient practice of music appreciation education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE