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Martin Buber의 교육사상에 의한 창작무용교육에 관한 연구

Title
Martin Buber의 교육사상에 의한 창작무용교육에 관한 연구
Authors
최윤경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사회가 점점 복잡하고 전문화되어 가면서 개인주의적 가치관이 팽배해져 있으며 대인관계를 통한 참된 만남이 학교 교육에서조차 제대로 이루어지지 않고 있다. 이러한 교육을 개선하고 교육을 인간화하는데 있어서 인간주의 교육이론이 필요하며 인간의 전인형성에 목적을 두고 있는 무용교육에도 적용되어야 하는 현실이다. 따라서 인간의 창의성을 기반으로 하여 이루어지고 있는 창작무용을 통하여 교사의 일방적인 무용 기술(테크닉)전달 위주의 주입식 수업에서 벗어나 학생의 자발적 참여를 유도하고 학생과 교사가 이루고 있는 공동체 안에서의 참된 인격적 만남이 이루어져야 한다. 창작무용은 그 자체가 만들어내는 것으로 학생들에게 지적, 신체적 변화에 따라서 창작을 하여 그들이 나름대로의 형태로 표현하고 서로간의 의사소통을 이루며 흥미를 느끼는데 교육적 가치를 둔다. 학생들은 춤을 만들어 보면서 자기 자신을 알게 되고, 동시에 무용에 대한 이해와 무용에 대한 종합적 인식을 갖게되며 발표하고 감상하는 기회를 통해 신체적, 정서적, 인지적 발달과 함께 사회성이 길러지게 된다. 무엇보다도 창작무용의 교육적 특징은 개인의 인격을 존중하여야 한다는 것을 바탕으로 교사의 지도와 학생의 습득 역시 창조적으로 수행하는데 있다. 무용 교육에 있어서 청소년기는 아동기와 성인기의 중간단계로써 심리적, 사회적, 경제적으로 독립이 채 이루어지지 않은 과도기이며 아직 완성되지 않은 시기라는 점으로 미루어볼 때 무한한 가능성과 숨겨진 재능을 발견할 수 있는 희망적인 시기이며 이 시기의 교육이 인간형성에 있어 중요한 영향을 미칠 수 있다. 따라서 창작무용을 통하여 자신의 잠재된 창의력을 발휘하고 그룹작업을 통하여 자신의 존재를 확인하고 타인에 대한 이해를 증진시키는 등의 인간화 교육이 요구된다. 마틴 부버(Martin Buber)는 모든 사람에게는 창의성의 기초 능력이 주어져 있으며 이 능력이 계발되도록 교육해야 함을 주장하였던 신학자이자 교육학자이다. 그는 이것을 ‘ 창조자의 본능 ’이라고 명명하면서 창조력 위주의 교육에 역점을 두었다. 그에 의하면 인격적 상호 관계가 발생하는 곳에서 공동체가 성립되며 이러한 인격적 관계를 통하여 상대방을 현재 존재하는 그대로 인정하며 대화할 때 비로소 사랑의 공동체가 실현될 수 있다. 다시 말해 사랑의 공동체는 학생과 학생, 교사와 학생간의 진정한 인격적 만남을 통해 이루어진다는 것이다. 무용교육에 있어서 인간화교육의 목적에 의해 연구한 결과 마틴 부버의 이론을 토대로 한 창작무용교육은 학생의 창조적 본능을 존중하여 창조력을 표출하도록 하며 창작무용을 통하여 자신을 발견하도록 돕는데는 순간적인 착장에 의해 이루어지는 즉흥무용을 통한 적용이 가능하다. 또한 교사와 학생, 학생과 학생간의 대화를 통한 인격적 만남을 위하여 창작 과정의 학생 개개인의 과제 수행 시 교사와 학생간의 인격적 만남이 대화를 통하여 이루어질 수 있으며, 공동과제 수행시 소그룹 안의 개인과 소그룹을 통한 창작무용의 움직임 교육에 선행하여 교사와 학생들간의 주제와 내용에 대해 토의와 대화를 함으로써 여러 사람의 의견을 수렴하는 태도와 상대방에 대한 개방적인 마음을 가질 수 있으며 다른 사람의 의견을 들음으로써 그룹 구성원들에 대한 폭넓은 이해가 가능하게 되어 인격적 만남을 가능케 한다. 이상으로 살펴본 바와 같이 본 연구는 이러한 마틴 부버의 인간주의적 교육사상에 주안점을 두어 창조력 중시교육, 공동체의 대화, 인격적 만남에 의한 창작무용교육을 조명하고 연구하여 무용교육을 통한 인간화의 가능성을 연구하는데 의의가 있다.;As our society has been increasingly complex and specialized at a rapid rate, unfortunately, a distorted sense of individualism has prevailed. Consequently, this pathological phenomenon has shattered the genuine relationship and interaction between people, which ought to be firmly established at a school. With the growing domination of such a grave social climate, conscious people have begun to voice desperate needs of education theories that are designed to underscore humanism and shaping of a sound character at a school rather than dispensable knowledge. Martin Buber, a well-known theologist and pedagogist insisted that everyone is basically given an ability of creative, which should be developed by education. He defined the ability of creative as the 'Originator Instinct' and emphasized the creative-centered education in his papers. According to Martin Buber it would be composing the community in an environment in which there is a formation of inter-character, through it one is able to acknowledge others in the community and communicate with. As a result it become the love of community. In other words, the love of community will be composed through the real meeting with inter-character between student and teacher. Speaking of an effective education method in modern creative dance, we ought to desert the conventional education method of instilling of imparting collective knowledge into student's mind, which overlooks student's creativity and voluntary spirit. Rather, voluntary participation of student's as well as encouragement of respectful relationship between student and teacher must be emphasized. Modern creative dance is, by definition, a method of communication that dancers employ in expressing their thoughts, feeling and emotion. Apparently, the communication must be performed in the fashion that promotes one's freedom, creativity and voluntary spirit to bring out the best ability in students. In other words, education of creative modern dance ought to be characterized by the three above-mentioned features in other to meet it's intended purposes: producing educated, creative dancers, who are well trained in the areas of intelligence, sensitivity and body. In educating dancers, more than anything else, what must be underscored is heart of love by teachers. Though it is generally true that people tend to associate education merely with imparting knowledge, detailed arrangement and cared by teachers must be preceded than anything else. Since one's creativity becomes maximized as a modern dancer as he/she is deeply cared, loved, and warmly comported, it is extremely significant that whoever is in the position of teaching modern, creative dance must be willing to offer timely help and expected love to students. With such assumptions in mind, in thesis, I made conscious efforts to provide a set of reason why caring heart of teachers are more important than just sharing knowledge, which is a traditional concept of teaching. In other to enhance one's ability as a modern, creative dancer, much emphasis should be placed on enjoying freedom of expression and creativity.
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