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J. S. Bach의 Goldberg variation소고

Title
J. S. Bach의 Goldberg variation소고
Authors
김미숙
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
J.S.Bach는 그의 생애 중 주요작품활동시기인 Weimar시대, Cothen시대, Leipzig시대를 통하여 많은 걸작품을 만들었다. Bach의 대부분의 가장 중요한 작품들인 Organ과 Clavier곡은 Leipzig 시대에 작곡되었는데, 골드베르크 변주곡(Goldberg Variationen)도 이 시기에 작곡되었다. 골드베르크 변주곡을 연구하기에 앞서 변주곡의 역사(Bach 시대까지의)와 형식을 살펴보면 변주곡의 역사는 영국과 스페인 작곡가들에 의해서 16C초기로부터 시작한다. 16C초 영국 Aston(1480-1522)과 스페인 Narvaez가 Ground를 사용하여 변주곡을 작곡하였고, 16C 중엽에는 diferncias라고 불리우는 스페인 변주곡들이 Antonio de Cabezon(1510-1566)의 작품에서 개발되었다. 16C 말경 영구 버지널리스트(Virginalist)들이 음형적 변주곡(Fugural Variation)을 확립했고, Sweelinck와 Samuel Scheidt는 버지널리스트들의 기교와 대위법적 스타일을 혼합하여 사용했다. 17C초 나폴리 작곡가들이 romanesa, ruggiero, zefiro 등과 같은 베이스음형들을 사용하여 파르티타들을 썼다. 17C 중엽에는 성격변주곡을 Froberger가 최초로 썼다. 또한 17C 변주곡들로는 Choral Variation, Chaconne&Passacagli, Ground, Strophic bass, Noel이 있다. 이렇게 변주곡은 여러 작곡가를 거쳐 후기 바로크시대에 J.S.Bach가 연속적 변주곡인 골드베르크 변주곡을 작곡하므로써 절정에 이르렀다. 변주곡의 형식은 주제가 확대, 축소, 혼합, 세분, 생략과 부가, 반진행, 역행, 반진행의 역행등의 변주곡 기법들을 일관적으로 사용하는 각각의 변주곡들로 이어진다. 변주곡에서의 주제는 두종류가 있는데 하나는 주제가 명확하게 끝이 있고 완전한 멜로디인 구분적 변주곡(Sectional Variation)과 또 하나는 주제가 완전한 멜로디가 아니고 자주 반복되어지는 베이스로 나타나며 같은 화성의 구성으로 이루어지는 연속적 변주곡(Continuous Variation)이 있다. 이와같은 주제는 장식적 변주곡, 선율적 변주곡, 음형적 변주곡, 속도 변주곡, 조성 변주곡, 화성 변주곡, 모방적 변주곡, 성격변주곡과 같은 변주곡들로 이어져 하나의 동일한 주제를 가진 변주곡들로 이루어진다. J.S.Bach의 골드베르크 변주곡은 2단건반의 Harpsichord를 위한 곡으로 주제와 30개의 변주곡으로 이루어졌다. 주제로서 쓰여져 있는 아리아는 1725년의 Anna Magdalena Bach를 위한 Clavier 소곡집 제2권에 들어있는 Sarabande풍의 장중한 곡취를 지니고 있다. 이 주제는 G장조로 씌여져있고, 이 G장조는 이후의 변주를 통하여 일관되어 유지되는데 제15, 제21, 제25의 변주만 g단조로 바뀐다. 이곡의 구성을 보면 2개의 변주곡을 간격으로 매3번째마다 1도부터 9도까지의 9개카논(Canon)으로 구성되 있고, 제10의 변주곡은 소둔주곡(Fughetta), 제16의 변주곡은 불란서풍 서곡(French Overture)이고 제30변주곡은 Quodlibet로 이 당시 대중화 되었던 두 개의 민요선율을 혼합하여 대위법적으로 사용했다. 그리고 끝은 Aria da Capo로서 처음의 아리아로 되돌아가 전체적인 구성은 A-B-A(아리아-변주곡들-아리아)로 하나의 원을 이룬다. 이상과 같이 연주시간 약50분을 요하는 장대한 곡인 골드베르크변주곡을 다루어본 결과 하나의 주제를 가지고 30개의 변주곡들을 조직적으로 구성한 점, 곡 전체를 하나의 원으로 이루게 하는 그의 오묘한 기술과 이 곡의 아름다운 선율은 Bach의 천재적인 예술성을 재확인케 한다.;J.S. Bach composed many masterpieces throughout the Weimar, C□then and Leipzig periods. Compositions for the organ and clavier which are the most important works of Bach were composed in Leipzig, and Goldberg Variations was composed in this period also. Before studying Goldberg Variations if we look back the history till Bach and form of the Variations, Variations had been begun by the composers of England and Spain since the beginning of 16th century. In the beginning of 16th century, Aston (1480-1522) in England and Narvaez in Spain composed Variations with ground and in the mid-16th century, the Spanish variations called diferencias had been begun in the works of Antonio de Cabez□n (1510-1566). At the end of 16th century, the English virginalist established figural variations and Sweelinck and Samuel Scheidt used both virginalists' techniques and contrapuntal style. In the beginning of 17th century, the composers in Napoli composed partitas applying bass patterns such as romanesca, ruggiero and zefiro. For the first time in the mid-17th century, Froberger composed Character variations. Other 17th century types of variations are choral variations, chaconne and passacaglia, ground, strophic bass, noel. Like this, the variations established by many composers reached the summit of prosperity when at the end of baroque era J .S.Bach composed Goldberg Variations of Continuous Variations. The form of variations is that theme is followed by each variations applying variations' techniques consistently such as augmentation, diminuation, combination of augmentation and diminuation, subdivision, abbreviation and addition, inversion, retrograde and retrograde of inversion. There are two kinds of themes for variations ; In sectional variations the theme is a complete melody with a definite ending and in continuous variations the theme is not a definite melody but a scheme of harmonies frequently represented by a reiterated bass. This theme is followed by variations such as ornamenting variations, melodic variations, figural variations, tempo variations, modal variations, harmonic variations, canonic variations and chracter variations. Therefore, these variations consist of variations having an identical theme. Goldberg variations of J .S.Bach for harpsichord with two manuals consist of theme and 30 variations. the aria (theme) is in a massive sarabande style contained in Clavier-B□chlein Ⅱ for Anna Magdalena Bach of 1725. This theme is composed in G major, which is preserved throughout but in variations of 15, 21 and 25 transformed into g minor. This variations consist of 9 canons from unison canon to 9th canon in every 3th at the space of 2 variations, and variation 10 is a fughetta and variation 16 is a French overture, and variation 30 (Quodlibet) was composed contrapuntally in combination with two popular songs. Since the end is Aria Da Capo, the end returns to the beginning of the variations. Therefore the entire form is A-B-A (aria-variations-aria), and it makes a complete cycle. From the study on Goldberg Variations, I could confirm the ingenuity and greatness of Bach in this techniques of constituting organically 30 variations with one theme and beautiful tune of thi variations which formed one cycle.
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